F1-kuljettaja Valtteri Bottas hyppää viikonloppuna uuden haasteen eteen, kun hän ajaa rallin SM-sarjan avauskilpailun, kansankielisesti Tunturallin.
Bottas kisaa Arctic Lapland Rallyn huippukalustolla, Fordin WRC-Fiestalla. Nuotteja lukee Timo Rautiainen, joten kaikki mahdollisuudet kovalle vauhdille löytyy.
MM-sarjan konkarikuski Jari-Matti Latvala on innoissaan Bottaksen ralliosallistumisesta, mutta rauhoittelee samalla kokeneemman ohjeilla.
– Hieno juttu, ehdottomasti! Olin vähän yllättynyt kyllä. Olen Bottaksen kanssa jutellut, mutten tiennyt, että hän on niin kiinnostunut rallista. Tunturiralli on hieno kilpailu ja siellä on hieno tunnelma, ja kun kyytiin tulee vielä yksi maailman parhaista karttureista, niin kokonaisuus on hyvä, Latvala sanoi MTV Urheilulle.
SM-sarjan kärkikuskit ajavat R5-luokituksen autoilla, eli samoilla joilla ajetaan WRC2-sarjaa. Bottaksella on siis jopa parempi kalusto, mutta hötkyillä ei kannata.
– Jos miettii autoja rallin MM-sarjassa, niin Toyota ja Ford ovat helpoimpia päästä sisään. Ford on aina ollut helppo auto, joten siihen pitäisi päästä suht nopeasti sisään, Latvala sanoo autosta, jota Bottas on jo testannut.
– Silti se on täysin eri maailma kuin F1. Samat perusperiaatteet pätevät, mutta pidonvaihtelut ovat niin paljon suurempia. Se on hyvä, kun (entinen F1-kuski) Salon Mika lähti kirittämään, niin hän voi seurata kisan edistymistä Mikaan nähden. Hänen ei kannata seurata SM-sarjan kärkeä. Kun tulet ensi kertaa ajamaan, vaikka alla on WRC-auto, SM-sarjan kärki menee R-vitosilla niin kovaa, kun he ovat ajaneet näitä teitä. Ei kannata vertailla liikaa heihin, vaan nauttia enemmän ja vaikka verrata enemmän Salon Mikaan, Latvala pohtii.
– Realistisesti voisi miettiä johonkin sinne kuuden parhaan joukkoon, jos on yleiskilpailussa viiden joukossa, niin se on aivan huippusuoritus.
Latvalalla on selkeät ohjeet Bottakselle loppuviikon kisaan. Lähes 400 hevosvoiman autossa on piikkirenkailla hirmuinen pito – jäällä.
– Sitten kun auto menee lumelle ja irtopöperölle, niin sitten on liukasta. Auto tekee niin nopeita liikkeitä, että se voi yllättää. Kannattaa lähteä vain ajamaan puhdasta kisaa, seurata siistiä linjaa, eikä lähteä heti ensimmäiselle pätkälle niin, että yrittää lyödä kaiken peliin, Latvala opastaa.
– Tunnustelee ensin autoa ja lisää vauhtia, kun rupeaa luottamaan siihen autoon. Valtterin ei tarvitse osoittaa mitään, vaan enemmänkin kannattaa lähteä niin, että pääsisi sisään autoon ja nauttisi tekemisestä, hän päättää.
Tunturiralli starttaa perjantaina kello 12.43. Lauantain ajopäivä alkaa aamulla kello 08.33 ja päätöspätkä starttaa kello 16.15.