Portugalin MM-rallissa perjantaina renkaat ja niiden kestävyys keräsivät paljon huomiota.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperän simppeli suunnitelma toimi täydellisesti – tallipomo Latvalakin hämmästyi: "Hallitsi tilanteen upeasti"
LUE MYÖS: Sébastien Ogierilta nähtiin raju avautuminen – näin Pirelli-pomo selitti MM-rallin rengasfiaskoa
Toyotan Sebastien Ogier joutui keskeyttämään, kun kahden rengasrikon myötä iltapäivän lenkillä renkaat loppuivat kesken. Rengasrikoista kärsi myös moni muu kärkikuljettaja.
Rallin kärkikolmikko Elfyn Evans, Kalle Rovanperä ja Dani Sordo välttyivät rengasmurheilta, mutta ehkä sittenkään kyse ei ollut pelkästä onnesta. Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala huomautti, että myös kuskilla on vastuunsa.
Pirelli on toiminut MM-sarjan rengasvalmistajana viime kaudesta lähtien ja puhetta on riittänyt. Tänä vuonna hommasta tekee entistä haastavamman uuden hybridiautot, jotka suuremman voimantuottonsa ja painonsa myötä kuluttavat rengasta enemmän. Renkaiden hallinta nousee suureen rooliin varsinkin sorakilpailuissa.
– Paljon isompi määrä oli rengasrikkoja, mitä viime vuonna Portugalissa oli. Viime vuonna ei soralla ollut läheskään näin paljon rengasrikkoja. Täytyy kyllä myöntää, että tie oli myös aika huonoa ja uraa sekä kivikkoa oli. Monet kuskit sanoivat, että otettiin varman päälle ja yritettiin säästää rengasta, Latvala sanoi MTV Urheilulle.
– Ei tätä pysty ihan täysin laittamaan myöskään rengasvalmistajan piikkiin. Kyllä siinä myös kuljettajana täytyy ymmärtää tilanne, että kuinka rajusti voi ajaa ja miten paljon rengas sekä auto kestävät.
LUE MYÖS: Asiantuntijalta pysäyttävää tekstiä MM-rallissa kuohuttavien rengasrikkojen taustoista – "Koettakaa pärjätä"
LUE MYÖS: Kalle Rovanperältä hillitön sutkautus suorassa lähetyksessä – ulkomaalaiset haroivat tämän kommentin jälkeen hiuksiaan, suomalaisille ei jäänyt mitään epäselväksi
Latvala kuitenkin antaa myös pientä noottia italialaisen rengasmerkin suuntaan.
– Sen perusteella mitä tänään näin, niin kyllä renkaisiin voisi tehdä myös parannuksia. Ainakin tämän päivän perusteella kehitystä pitää tapahtua.
Ogierin keskeytyksen taustalla oli myös riskipeliä, sillä ranskalaismestari oli iltapäivän lenkillä liikenteessä vain yhdellä varapyörällä. Esimerkiksi Rovanperä oli ottanut peräkonttiin kaksi varapyörää.
– Oletettavissa oli, että iltapäivä on rankka ja niinhän se olikin. Pienet riskinotot yhdellä varapyörällä maksoivat aika rankasti kuljettajille, Latvala kertoi.