Uutinen Suomen MM-rallin perumisesta oli Jari-Matti Latvalan mukaan odotettu mutta pelätty. MM-rallikauden ennuste ei näytä tällä hetkellä kovin hyvältä.
LUE MYÖS: Koronaviruksen luomat epävarmuustekijät pakottivat Neste Rallin kisajärjestäjät ikävään ratkaisuun – "Päätös oli monella tapaa vaikea"
Viime kauden päätteeksi työpaikkansa Toyotan tehdastallissa menettäneen Latvalan oli tarkoitus kilpailla Keski-Suomessa japanilaisvalmistajalta vuokratulla asiakasautolla. Suomen MM-rallin kolminkertaisen voittajan oli tarkoitus antaa näyttöjä ensi kauden tallipaikkoja silmällä pitäen, mutta nyt kaikki suunnitelmat ovat käyneet turhiksi.
– Olen ehkä osannut olettaa, että näin saattaa käydä. Kun on seurannut hallituksen päätöksiä, että jos 500 ihmistä saa kokoontua heinäkuun lopussa, eihän se voi olla niin, että siitä viikko eteenpäin pitäisi saada olla kymmeniä tuhansia ihmisiä täällä. Se oli sillä perusteella selvää, että näin valitettavasti taitaa tulla käymään, Latvala sanoo MTV Urheilulle.
– Mutta totta kai se on silti pettymys. Olisinhan minä halunnut päästä ajamaan sen – se on ihan selvää.
MM-rallipäättäjät ovat joutuneet viimeisen reilun puolen vuoden aikana tekemään useita kipeitä päätöksiä rallien perumisesta tai muuttamisesta. Latvala on kritisoinut päättäjiä siitä, että päätöksien kanssa on vetkuteltu liian pitkään.
Suomen MM-rallin kohdalla toimittiin toisin, kun kilpailu peruttiin tasan kaksi kuukautta ennen nuotitusjakson alkua, ja Latvala antaa siitä tunnustusta.
– Arvostan sitä, että Suomessa tehdään päätöksiä. Päätöksiä pitää pystyä tekemään. Se säästää kaikilta kustannuksia. Arvostan sitä, että päätös on tehty näin, Latvala sanoo mutta jatkaa sitten synkkään ennusteeseen:
– Se täytyy sanoa, että kun Suomi putoaa pois, Uusi-Seelanti ja Japani varmasti myös, alkaa olla fakta, että tänä vuonna ei ihan hirveän montaa MM-rallia ajeta.
Huomattavaa on, että koronatilanne ei ole ollut Suomessa ollenkaan niin paha kuin monissa muissa rallin MM-sarjaa isännöivissä maissa. Toisaalta Suomessa on myös todistetusti osaamista kilpailun järjestämisestä, eikä täällä silti voida kilpailla.
– En usko, että se (kilpailun järjestäminen) onnistuu muualla yhtään paremmin. Suomi on valittu parhaaksi kisaksi, Suomi on hyvä esimerkki siitä, miten MM-ralli on hoidettu. Jos ei se täällä onnistu, en usko, että se silloin onnistuu oikein muuallakaan.
"Alkaa olla taas aika lujilla"
Latvala oli mukana helmikuun alussa ajetussa Ruotsin rallissa, mutta tekninen vika pakotti hänet jättämään leikin kesken jo ennen kuin kilpailu ehti kunnolla alkaa. Toyota-pomo Tommi Mäkinen lupasi korvaukseksi Latvalalle auton kesäkuun alun Sardinian ralliin, mutta sekin on siirretty eikä sen toteutumisesta ole takuita. Kisoista odotetuimman, Suomen MM-rallin, peruuntuminen oli tältä osin viimeinen isku.
Latvala on ollut viimeisen puolen vuoden aikana julkisuudessa myös siviilipuolen vaikeuksistaan, viimeksi erimielisyyksistään verottajan kanssa. Hän sanoo, että sietokyvyn rajat alkavat vähitellen tulla vastaan.
– Ajattelin, että viime vuosi oli kova vuosi, että sen kovempaa vuotta ei voi tullakaan, mutta kyllä tänä vuonna alkaa taas olla aika lujilla.
– Onneksi on oma yritys. Tämän parissa pystyy työskentelemään, ja se pitää mielen virkeänä. Jos en olisi pannut viime vuonna yritystä pystyyn, en tiedä, miten tässä olisi pää kestänyt tätä touhua. Nyt voin keskittyä tähän, ja kun tiedän, etten pääse ajamaan tai antamaan näyttöjä, on kuitenkin jotain, mitä pystyn koko ajan tekemään ja kehittämään. Se on kaikkein tärkeintä.