Tuoreimman Skoda Octavian RS-malli aloittaa uuden aikakauden tsekkiläisvalmistajan suorituskykyisimpien autojen historiassa.
Rally Sport. Näistä sanoista tulee Skodan suorituskykyisimmissä henkilöautoissa vuodesta 2000 alkaen nähty RS-lyhenne.
Ennen kuin RS:ää oli kukaan yhdistänyt Skodan henkilöautomallistoon, nähtiin se menestystä niittäneiden kilpa-autojen nimissä. Lyhenteen juuret ovatkin vuodessa 1974 ja 180 RS:ssä sekä 200 RS:ssä.
Tällä vuosituhannella RS-kirjaimet on nähty Octavian lisäksi Fabiassa sekä Kodiaqissa. Vaikka Skodan RS-malleja ei voikaan pitää missään määrin urheiluautoina, tarjoavat ne kuitenkin perusmalleja rivakammat liikkeellelähdöt ja hieman räväkämmän ulkonäön, mikäli sellaisia seikkoja sattuu autoltaan etsimään.
Jopa joka viides Octavia myyty RS-mallina
Skoda Octavia oli vuonna 2019 maamme myydyin uusi auto. Octavioita pantiin kilpien väliin viime vuonna kaikkiaan 5 601 kappaletta, mikä oli lähes puolet Skodan koko myynnistä Suomessa.
Octavian menekkiä alleviivaa entisestään se, että sen osuutta koko Suomen automarkkinoista voidaan mitata kokonaisina prosentteina. Viime vuonna joka kahdeskymmenes Suomessa myyty uusi auto oli Octavia, eli se nappasi mukavan viiden prosentin siivun koko markkinasta.
Meillä myydyistä Octavioista RS-mallien osuus on ollut parhaimmillaan yli 20 prosenttia.
Hiljattain esitellyssä neljännen sukupolven Octaviassa RS-lyhenne yhdistetään ensimmäistä kertaa hybridiin, kun sähköllä piristetty ja ladattava Octavia RS iV -hybridi esitellään Geneven autonäyttelyssä maaliskuun alussa.
Lähde: Skoda