Nissan Leaf on maailman myydyin sähköauto, vaikka se kerää vähemmän hypeä ja YouTube -klikkauksia kuin Tesla. Teknavi kävi Tokion autonäyttelyn yhteydessä tutustumassa Nissanin sähköautojen tulevaisuuteen.
Nissanin Tokiossa esittelemä konseptiauto IDS peilaa japanilaisten näkemystä siitä, mihin sähköautoilu – ja autoilu yleensäkin – on menossa muutaman vuoden kuluttua. Samalla IDS saattaa hyvinkin olla jo ensitutkielma Leafin seuraajasta.
Nissan IDS (Intelligent Driving System) osaa ohjata itseään. Tämä ei ole mikään ihme, sillä Tokion konsepteista valtaosassa oli autonominen ohjaus. Nissanin mukaan yli 90 prosenttia auto-onnettomuuksista aiheutuu ihmisten virheistä. Älykkään, siis kameroiden ja tutkien avulla 360 astetta ympärilleen näkevän, auton avulla noiden onnettomuuksien määrää on mahdollista vähentää.
IDS:n autonomisessa ohjauksessa on myös hauska juju. Kuski voi nimittäin vaikuttaa auton ajotapaan; halutessa auto jopa imitoi kuskinsa ajotyyliä jarrutuksista ja kaasun käytöstä alkaen.
Itseään ohjaavat autot tulevat mitä todennäköisimmin liikenteeseen vaiheittain. Ensimmäinen vaihe on se, että auto pysyy monikaistaisella tiellä omalla kaistallaan sekä jarruttaa ja kaasuttaa muun liikennevirran mukana. Kuski hoitaa varsinaisesti ohjaamisen. Tämä vaihe on itse asiassa toteutunut jo.
Toisessa vaiheessa kuski voi päästää kädet irti ratista taajamien ulkopuolella. Auto hallitsee ajamisen normaaleilla teillä. Kolmas vaihe on sitten taajamat ja kaupungit, joiden risteykset ovat vaikein pähkinä itseään ohjaavan auton ratkottavaksi.
IDS:n matkustamo on rakennettu autonomisen ohjauksen ympärille. Kun auto ohjaa itseään, ratti vetäytyy kojelaudan sisälle ja sen paikalle kääntyy iso kosketusnäyttö. Kuljettaja voi antaa käskyjä autolle joko sen kautta tai puheohjauksella. Lisäksi auto tunnistaa myös sille eleillä annetut ohjeet.
Yksi sähköautojen ongelma on niiden hiljaisuus kaupunkiliikenteessä. IDS:ssä tämä on huomioitu. Auto kertoo valoilla jalankulkijoille ja pyöräilijöille havainneensa nämä. Auto voi olla myös kohtelias ja kehottaa jalankulkijoita ylittämään suojatien tuulilasin alalaitaan heijastuvan tekstin avulla.
Teknavi kävi myös ainoana suomalaismediana näyttelyn yhteydessä tutustumassa Nissanin tulevaisuuden tekniikoita kehittelevään keskukseen Tokion lähellä. Keskuksen parkkihallissa olevat Leafit paitsi lataavat sähköä verkosta myös antavat sähköä takaisin verkkoon. Nissanin mukaan sähköautoilla on iso rooli tulevaisuudessa sähkönkulutuksen tasaamisessa. Ja tarvittaessa sähköautosta saadaan myös virtaa sinne, missä ei normaalisti välttämättä olisi sähköä – siis esimerkiksi kesämökille.
Kaiken a ja o tässä on älykäs sähköverkko. Kuljettaja ajastaa parkkiin tullessaan, siis esimerkiksi työpaikalle saapuessaan lähtöaikansa. Älykäs sähköverkko huolehtii sen jälkeen automaattisesti siitä, milloin se lataa auton akkuja ja milloin se ottaa autosta sähköä takaisin rakennukseen. Sähkö on eri hintaista eri vuorokaudenaikoina, joten tätä kautta yritys voi saada verohelpotusta itselleen.
Parkkihallissa olevat Leafit eivät kuitenkaan olleet keskuksen ainoat sähkövarastot. Rakennuksen sisällä oli puolestaan sähkökeskuksessa telineissä Leafeistä otettuja vanhoja akkuja. Kun sähköauton akku tulee elinkaarensa päähän autokäytössä eli se varautuu enää noin 70-prosenttisesti, sille on edelleen runsaasti käyttöä muualla. Rakennuksen sähköjärjestelmien yhteydessä niihin voidaan taltioida sähköä esimerkiksi rakennuksen katolla olevista aurinkopaneeleista.
Lisäksi Nissan esitteli Teknaville myös uuden 60 kWh akun, joka ei ole fyysisesti juurikan isompi kuin juuri esitelty 30 kWh akku. Tuon akun avulla auton toimintamatka on mahdollista kasvattaa noin 500 kilometriin yhdellä latauksella. Nissan varustelee nykyisin autonsa 24 kWh akuilla, ja halutessaan omistaja voi valita myös 30 kWh akun. Suomessa sen lisähinta on noin 2 000 euroa. Kun omistaja voi valita akkunsa ja maksaa siitä itse, moni varmasti ajattelee sitä kautta entistä konkreettisemmin, mikä on riittävä matka sähköautolle. Veikkaan, että 30 kWh akun tarjoama 250 kilometriä riittää jo aika monelle – kunhan pikalatausverkosto saadaan vain rakennettua riittävän kattavaksi.
Lue myös tämä:
Koeajo: Nissan Leaf 30 kWh – vain muutaman kilometrin tähden