Rallisivusto DirtFish keräsi lukijoiltaan kysymyksiä, joita nämä halusivat esittää kolmen WRC-tallin päälliköille. Joulu koitti lauantaina, kun M-Sportin Richard Millener, Hyundain Andrea Adamo ja Toyotan Tommi Mäkinen oli tavoitettu vastaamaan kysymyksiin etäyhteyden välityksellä.
LUE MYÖS: MM-rallin muutoksiin liittyy Jari-Matti Latvalan kannalta kiehtova näkymä – Sébastien Loeb aloitti vallankumouksen, joka vaikuttaa yhä: "Siihen kiinnitettiin huomiota aika tavalla"
Valtaosa kysymyksistä käsitteli rallin MM-sarjan tulevia sääntömuutoksia ja sitä, miten olisi mahdollista madaltaa MM-sarjan osallistumiskynnystä, jotta mukaan saataisiin yhä enemmän autonvalmistajia.
Kuljettajista keskusteltiin oikeastaan yhden ainoan kerran. Niin kävi, kun Kalle Rovanperän fanisivusto halusi tietää, kenet tallipäälliköt veisivät toistensa talleista, jos kuljettajia olisi mahdollista varastaa.
Adamo valitsi alkukaudella Toyotalla ihastuttaneen Elfyn Evansin. Perustelu oli hyvin adamomainen.
– Koska minulla ei ole varaa Sébastien Ogieriin! veikeänä vitsailijana tunnettu italialainen lohkaisi.
Myös Millener olisi mitä ilmeisimmin halunnut Evansin, entisen M-Sport-kuljettajan, mutta korvaava valinta löytyi yhtä helposti.
– Meillä oli kaksi fantastista vuotta Sébastienin kanssa. Jos hän haluaa palata, hän on enemmän kuin tervetullut takaisin.
Ogier voitti M-Sportilla kaksi maailmanmestaruutta vuosina 2017–2018. Hän siirtyi talliin nelinkertaisena maailmanmestarina jäätyään yllättäen ilman työpaikkaa, kun entinen työnantaja, päästöhuijauksissa ryvettynyt Volkswagen ilmoitti marraskuussa 2016 lopettavansa ralliprojektinsa välittömästi.
– Kun menimme silloin ralliin, emme ajatelleet, olisiko se hyvä vai huono ralli. Sébastien oli niin tasainen kaikessa, niin ammattimainen. Hän oli todella vahva henkisesti, ja Julien (kartanlukija Ingrassia) oli myös sataprosenttisen sitoutunut. Kaikkien nuorten kuljettajien olisi syytä katsoa sitä, miten Sébastien toimi niinä kahtena vuotena meillä. Niiden mestaruuksien voittaminen oli todella vaikeaa, Millener jatkoi.
Viimeisenä vastausvuorossa oli Mäkinen. DirtFishin Colin Clark huomautti kysymystä esittäessään, että monien mielestä Mäkisellä on Ogier–Evans–Rovanperä-kolmikossa jo valmis unelmakokoonpano.
Mäkinen ei lähtenyt kiistämään tätä näkemystä, mutta toisaalta hän ei myöskään oikein halunnut vastata kysymykseen.
– Totta, olen tällä hetkellä täysin tyytyväinen kuljettajiini. En haluaisi tehdä mitään muutoksia. Odotan vain seuraavaa rallia, missä ikinä se onkin, Mäkinen virkkoi.
Clark ei päästänyt Mäkistä näin vähällä. Hän helpotti tehtävää antamalla Mäkisen valita autoonsa kenet tahansa huoltoalueelta.
– Voit ottaa vaikka (M-Sport-pomo) Malcolm Wilsonin, jos haluat! Clark murjaisi.
Mäkistä nauratti, ja hän mietti pienen tovin. Mutta ei kuitenkaan valinnut Wilsonia.
– Ehkä olisi kiva nähdä Kallen isä.
Kallen isä on tietysti Harri Rovanperä, joka ajoi rallin MM-sarjassa 111 osakilpailua vuosina 1993–2006 Seatilla, Peugeot'llä, Mitsubishillä ja Skodalla – ja voittikin niistä yhden.
– Miksi ei, isä ja poika samassa tallissa. Sellaista ei ole koskaan nähty, Mäkinen perusteli.