Elfyn Evansin kannalta oli ehkä jopa onni, että hän putosi Japanin MM-rallin voittotaistelusta jo neljänneksi viimeisellä ek:lla rengasrikkoon johtaneen oman ajovirheensä vuoksi. Viimeistään toiseksi viimeisellä erikoiskokeella walesilainen olisi nimittäin ollut tekemättömässä paikassa Toyotan rengasvalinnan vuoksi.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
LUE MYÖS: Tässä karkaa Toyotan MM-rallivoitto kotikisassa – tallikaverin reaktio Elfyn Evansin kohtaloon kertoo kaiken
Henkilökohtainen virhe on ehkä helpompi sulattaa kuin tallin kollektiivinen, kaikkien kolmen kuljettajan kohdalla toistunut arvioiontivirhe sadepilvien liikkeistä päätöspäivän aikana.
Evans ja Sébastien Ogier lähtivät päivään kolmella kovalla ja kolmella pehmeällä renkaalla. Kalle Rovanperän valinta oli viisi kovaa rengasta.
Takamoto Katsutalla oli toki yksi sadekelin rengas, mutta kaikilla muilla niitä oli vähintään kaksi ja Craig Breenillä jopa neljä. Muissa talleissa sadetta pidettiin siis käytännössä varmana, ja toiseksi viimeisellä ek:lla sellainen tulikin.
– Joutuu tosi paljon shortshiftaamaan, että yhtään saa pitoa, C Moren asiantuntija Jari Ketomaa sanoi heti pian sen jälkeen, kun Rovanperä oli startannut Breenin perässä pätkälle kovilla renkaillaan.
Shortshiftaamisella tarkoitetaan vaihteen vaihtamista isommalle ennen kuin ollaan maksimikierrosalueella.
– Nyt se nähdään, mikä ero noissa renkaissa todellisuudessa on. Kallella on sellaiset kivikovat koppuramuovit siellä alla. Voidaan verrata jopa kesärenkaalla talvella ajamiseen. Ehkä jollain kohtaa pikkuisen saa pitoa, mutta kun pito irtoaa, auto sutii ihan holtittomasti, Ketomaa jatkoi.
Breen teki neljällä sadekelin renkaallaan pohjat, Ogier yllätti häviämällä 21,59 kilometrin pätkällä vain 8,5 sekuntia. Evansille tappiota tuli 2:12, Rovanperälle 2:30.
Evansin kanssa aiemmin voitosta taistellut Hyundain Thierry Neuville oli kahden sadekelin renkaan avittamana puolitoista minuuttia walesilaista nopeampi, vaikka ajoikin pätkän varmistellen läpi.
Rovanperä sanoi ek-maalissa, ettei ole koskaan ajanut näin liukkaalla, ja osoitti taas yhdellä sutkautuksellaan tuntevansa japanilaista populaarikulttuuria. Hän viittasi omaa ajamistaan kuvaillessaan suositun Initial D -mangasarjan rämäpäiseen Toyota-kuljettajaan.
Rovanperän haastattelu katsottavissa jutun pääkuvana olevalta videolta.
Kovalaiselta mainio veto
Toiseksi viimeisen ek:n sadekeli mylläsi WRC2-luokan kokonaistilanteen uuteen uskoon. Kolmantena ollut Hyundai-kuljettaja Grégoire Munster oli pätkällä nopein ja nousi luokkajohtoon.
Ensimmäistä MM-ralliaan ajava Japanin tuore rallimestari Heikki Kovalainen oli lähellä ensimmäistä pohja-aikaansa. Hän hävisi Munsterille vain 7,5 sekuntia. Kovalainen jatkaa luokassa viidennellä sijalla.
WRC2-mestaruudessa kiinni oleva Emil Lindholm vain varmisteli ja jatkaa luokkamestaruuteen oikeuttavalla toisella sijalla.