Kalle Rovanperästä tuli viisi vuotta sitten historian nuorin suomalainen MM-ralliin osallistunut kuljettaja, kun hän ajoi M-Sportin R5-autolla WRC2-luokassa Walesissa lokakuussa 2017. Muutamaa viikkoa aikaisemmin 17 vuotta täyttänyt ja poikkeusluvalla ajokortin saanut suomalainen koki heti debyytissään valaistumisen, joka mahdollisti myöhemmin rakettimaisen nousun maailman huipulle.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
LUE MYÖS: Miten käy Esapekka Lapin? Sébastien Ogier jätti takaportin auki: "En voi sanoa sataprosenttisella varmuudella"
LUE MYÖS: Toyotan rallitiimi työstänyt salaista projektia – Jari-Matti Latvala myöntää: "Olemme katsoneet sitä vaihtoehtoa"
Ennen ensimmäistä MM-osakilpailuaan Rovanperä oli voittanut Skodan R5-autolla kansallisia ralleja niin Suomessa kuin Latviassa. Walesissa kyyti oli kuitenkin muita R5-autoja vastaan kylmää. Tappiota tuli yli sekunti kilometrillä, ja jäähdyttimen hajottua Rovanperä joutui kertaalleen keskeyttämäänkin.
Rovanperä kilpaili Walesissa vasta viidettä kertaa nykyisen kartanlukijansa Jonne Halttusen kanssa. Kaksikon yhteistyö oli alkanut vain joitain kuukausia aikaisemmin. Ennen Halttusta Rovanperälle oli lukenut nuottia Risto Pietiläinen, mies, joka muistetaan pitkältä ajalta myös Rovanperän Harri-isän rinnalta.
Halttunen ja Rovanperä olivat suunnitelleet uudistavansa nuottinsa kauden 2017 jälkeen, mutta Walesin-kokemukset aikaistivat suunnitelmia. Halttunen muistelee Dirtfish-sivuston haastattelussa käänteentekevää hetkeä, kun hän istui Rovanperän kanssa lentokoneessa matkalla Walesista kotiin.
– Hän sanoi: "Okei, näytä ne uudet nuotit. Haluan muuttaa kaiken, koska tämä oli niin vaikeaa." Kalle oli jo silloin aika hyvä kuljettaja, mutta se, miten hän teki nuotit, oli aika heikkoa.
Halttusen mukaan keskeinen ongelma Rovanperän nuotissa oli tuohon aikaan se, että nuotissa kuvailtiin ajamista, ei tietä.
– Kun Kalle ajoi kansallisia kilpailuita, hänen nuoteissaan kuvailtiin nopeutta, sitä, millä nopeudella mutkaan ajetaan. Tällaista nuottia käytettiin 90-luvulla, ja hän oli oppinut sen isältään. Nykyään kukaan ei käytä enää sellaista nuottia.
– Hänen täytyi opetella kuvailemaan tietä, ei nopeutta. Hänen alkuperäisissä nuoteissaan oli paljon sanoja mutta ei kovin paljon informaatiota.
Juttu jatkuu videon jälkeen
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Video: Kalle Rovanperän henkilökuva – "Tavoite on olla maailman paras"
Halttunen huomauttaa, että useammalle päivälle ulottuvat MM-rallit ovat kuljettajalle ja kartanlukijalle tuntuvasti kovempia haasteita kuin lyhyemmät kansalliset rallit.
– Hän ei katsonut videoita tai suunnitellut paljoakaan. Hän vain meni ralliin, ja se kaikki oli hyvin helppoa hänelle. MM-ralleissa mikään ei ole enää helppoa. Kaikki on niin erilaista.
Dirtfishin jutussa Rovanperän tekemistä verrataan Kimi Räikkösen tekemiseen Citroënin ralliauton ratissa: Räikkösen kerrotaan olleen testitiellä jopa nopeampi kuin Sébastien Loebin, mutta kilpailutulokset eivät koskaan olleet samalla tasolla testivauhdin kanssa.
– Räikkönen ei koskaan satsannut kunnolla nuotista ajamiseen, jutussa tiivistetään.
Halttusen kertomuksen perusteella Rovanperä syyllistyi uransa ensimetreillä samaan virheeseen.
– Kansallisissa kilpailuissa tien pystyy opettelemaan aika hyvin ulkoa, eivätkä nuotit ole niin tärkeitä.
Walesin jälkeen niistä tuli tärkeitä, ja ennen Rovanperää muun muassa Teemu Asunmaan rinnalla istuneella Halttusella oli tärkeä rooli muutoksen läpiviemisessä.
– Olin jo tehnyt uudet nuotit Kallelle. Managerimme halusi minun tekevän niin. Kopioin paljon asioita Esapekka Lapilta, Juho Hänniseltä ja ehkä Teemu Suniseltakin. Hyödynsin myös omalla urallani oppimiani asioita, joiden ajattelin toimivan.
– Kalle halusi tehdä luonnoksiini joitain muutoksia. Hän halusi muuttaa joitain sanoja. Minä loin perustan, ja hän teki hienosäädön. Olemme sittemmin löytäneet erikoiskokeilta asioita, joita on vaikea kuvailla, ja yritämme aina löytää uusia ja sopivia sanoja. Nuottikielemme on kehittynyt edelleen melko paljon.
Nykyään maailmanmestarikaksikko työstää nuottia tiiviisti yhdessä.
– Nuottimme on hyvä ja informatiivinen. En sano kovin paljoa, mutta niissä vähissäkin sanoissa on paljon informaatiota.