Toyotan Sébastien Ogier, M-Sportin Esapekka Lappi ja Hyundain Ott Tänak keskustelivat DirtFish-sivuston haastattelussa rallin MM-sarjan tulevaisuudesta. Puheeksi nousi muun muassa autoihin kaudelle 2022 tehtävät muutokset.
FIA nuiji maaliskuussa läpi päätökset, jotka heikentävät nykyisten WRC-autojen suorituskykyä merkittävästi kaudella 2022 ja vievät niitä lähemmäs nykyisiä WRC2- ja WRC3-luokan R5-autoja.
Vaikka jotkut tahot ovat sitä mieltä, että sääntömuutoksia pitäisi tarkastella maailmalla vallitsevan tilanteen johdosta vielä uudelleen, jokseenkin selvää on, että tulevat muutokset vaikuttavat suuresti erityisesti kuljettajan työhön.
Asiasta keskusteltiin reilu viikko sitten DirtFishin Colin Clarkin vetämässä kolmen WRC-kuljettajan videoneuvottelussa. Ogier, Lappi ja Tänak puhuivat esimerkiksi siitä, miten jousituksen yksinkertaistaminen ja vaihdelaatikon muuttaminen kuusivaihteisesta viisivaihteiseen tulee muuttamaan lajia.
– Minulle sillä ei ole väliä, onko vaihteita viisi vai kuusi. Jousitus on isompi muutos. Se ei ole ehkä niin hyvä kuin nykyään, eli autosta täytyy pitää paremmin huolta ja miettiä, missä voi puskea ja missä ottaa varovasti, Lappi sanoi.
Esimerkiksi Tommi Mäkinen oli aiemmin huolissaan, että jos WRC-kuljettajat istutetaan R5-tasoisiin autoihin, niistä "alkaa lennellä pyörät pois", koska WRC-autoilla on totuttu ajamaan kaasu pohjassa.
– R5-kokemukseni pohjalta tiedän, että ne ovat heikompia kuin WRC:t. Minulla lähti R5-autossa jo aiemmin pyörä muutaman kerran irti. Nyt olen tottunut siihen, että ajamme kaasu pohjassa koko ajan. Täytyy alkaa muistuttaa itseään neljän vuoden takaisesta ja olla fiksu, vuonna 2017 WRC-autoihin siirtynyt Lappi vahvistaa Mäkisen pelot aiheellisiksi.
Ogier, 36, ei todennäköisesti ole enää mukana MM-sarjassa, kun uudet autot otetaan käyttöön. Kuusinkertaisena maailmanmestarina hänen mielipiteensä ovat kuitenkin sellaisia, että niitä kuunnellaan.
– Aina kun autoja muutetaan, kuljettajan täytyy sopeutua johonkin uuteen. Esapekka mainitsi, miten vahvoja WRC-autot ovat, ja se on täysin totta. 2017 tehdyn muutoksen johdosta autoista tuli paljon entistä nopeampia tehon ja downforcen johdosta. Silloin täytyi sopeutua. Nyt kun mennään askel taaksepäin niin nopeudessa kuin auton kestävyydessä, siihen sopeutuminen on vielä vaikeampaa. Se tarjoaa ehkä mahdollisuuksia nuorille. Loppujen lopuksi tärkeintä on, että niin kauan kuin on paljon kilpailijoita ja kilpailu on tasaista, MM-sarja on mielenkiintoinen, Ogier sanoi.
Vaihdelaatikkoon tehtäviin muutoksiin liittyen Ogier esitti paitsi osuvan huomion myös humoristisen viittauksen historiaan.
– En ole varma, alentaako kuudesta vaihteesta viiteen siirtyminen kustannuksia, mutta yksi syy saattaa olla se, että (nykyisissä R5-)autoissa on valmiiksi viisi vaihdetta. Joillakin valmistajilla oli joskus neljä vaihdetta, ja Marcushan (Grönholm) sanoi aikanaan, että kolme on riittävästi, Ogier murjaisi ja sai Clarkin nauramaan.
Ogier viittasi vuoden 2004 Suomen MM-ralliin, jossa Peugeot 307:lla ajaneen Grönholmin nelipykäläisestä laatikosta katosi suurin vaihde. Hämmästyttävää kyllä, Grönholm hävisi Ouninpohjassa ennätyksen tehneelle Petter Solbergille tästäkin huolimatta vain 18,5 sekuntia ja oli viidenneksi nopein.
Grönholmia ja kartanlukija Timo Rautiaista nauratti.
– Kolmella vaihteella! Kolmella vaihteella, koko pätkä! Katsokaa aikaa, Grönholm laukoi ek-haastattelussa ja tehosti sanomaansa käsimerkeillä.
– Sano, että voi kertoa Corradolle (Peugeot'n tallipäällikkö Provera), että kolmekin riittää, Rautiainen huikkasi vierestä suomeksi, ja Grönholm käänsi terveiset englanniksi.
Clark huomatti, että Lapin WRC-historiasta löytyy hieman vastaava hetki.
– Esapekka, sanoit samaa Sardiniassa, eikö vain, kun voitit ek:n? Oliko vaihteita viisi? Toinen tai kolmas vaihde ei toiminut?
– Toinen. Se katosi jossain vaiheessa, Lappi vahvisti uransa ensimmäiseen ek-pohja-aikaan liittyvän tarinan.
Tapaus sattui vuonna 2017 Lapin uran toisessa WRC-kilpailussa.
– Ketokaa Tommille, että viisi vaihdetta riittää! Lappi sanoi tuolloin ek-maalissa.