MM-rallikausi 2024 sai Japanissa upean huipennuksen. Sekä kuljettajien että valmistajien maailmanmestaruudet menivät täysin oikeisiin osoitteisiin, vaikka kauden aikana epäiltiin, että täksi vuodeksi tehdyn pisteuudistuksen vuoksi voisi käydä toisinkin, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.
LUE MYÖS: Sami Pajarilta merkittävä ralliuutinen
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala koki valtavan tunnemyrskyn: "Hirvein tilanne tallipäällikköurallani"
Thierry Neuville teki sen vihdoin ja viimein. 15 vuoden ja 168 MM-rallin mittainen odotus tuli päätökseen lauantaiaamuna Japanissa, kun tallikaveri Ott Tänak sortui mestaruuden lopullisesti ratkaisseeseen ajovirheeseen.
Todellisuudessa Neuville oli ottanut virolaisesta ja kaikista muista niskalenkin jo huomattavasti aiemmin.
Puhtaasti vauhdin puolesta Neuville oli mestaruutta tavoitelleista kuljettajsta vasta kolmanneksi nopein, mutta täksi kaudeksi uudistetulla pisteformaatilla ratkaisevaksi muodostui se, että Neuville onnistui haastajistaan poiketen lihottamaan pistepussiaan kauden jokaisessa kilpailussa.
Neuville jäi koko kaudella vain kerran (Sardinia) ilman lauantaipisteitä. Loppupisteissä toiseksi jääneelle Toyotan Elfyn Evansille näin kävi kahdesti, kolmanneksi sijoittuneelle Tänakille neljästi ja neljänneksi sijoittuneelle Ogierille viidesti – niistä kolme ensimmäistä toki kisasta poissaolon vuoksi.
Lauantaipisteitä Neuville keräsi 138, Evans 134, Ogier 125 ja Tänak 102.
Toyota-kaksikon Neuville karisti kannoiltaan sunnnutaipäivinä, joina hän ei jäänyt kertaakaan ilman pisteitä. Evansille niin kävi kahdesti, Ogierille viidesti. Tänak jäi nollille kolmena sunnuntaipäivänä.
Sunnuntaipisteitä Neuville keräsi 104, Tänak 98, Evans 76 ja Ogier 66.
Rallien päätöspäivinä ajettiin koko kauden aikana vain 52 erikoiskoetta (22 prosenttia) kaikkiaan 238:sta. Ek-kilometreillä (746,14) mitattuna sunnuntaipäivien osuus (19 %) kokonaisuudesta (3258,74 km) oli vieläkin pienempi.
Tähän peilattuna pistejakaumassa oli ilmeinen epäsuhta, joka oli tiedossa jo ennen kautta. Torstai-lauantaipäiviltä oli saatavissa maksimissaan 18 pistettä (60 prosenttia kaikista), sunnuntaipäiviltä 12 (40 %).
Neuville käytti tilanteen armottomasti hyväkseen ja oli kauden selkeästi paras – ei nopein mutta paras – silloin, kun sillä oli mestaruuden kannalta eniten merkitystä.
Belgialaistähti hyötyi pisteuudistuksesta kärkikuljettajista eniten, mutta ei se mestaruus loppujen lopuksi ollut enää edes siitä kiinni.
Neuville olisi kruunattu Japanissa mestariksi myös vanhalla pisteformaatilla – ja vieläpä niin, ettei hänen olisi tarvinnut kauden viimeisenä päivänä ajaa kuin pätkät läpi. Näin olisi ollut siinäkin tapauksessa, ettei Tänak olisi ajanut sunnuntain ensimmäisellä erikoiskokeella ulos.
Toyotakin otti omansa
2:54
Kaikkein kärkkäimmin tälle kaudelle tehtyä ja ensi kaudeksi hyvästeltävää pisteuudistusta kritisoi kauden mittaan Ogier. Jo huhtikuussa Kroatiassa hän lyttäsi sen "täydeksi vitsiksi" ja vertasi sitä ranskalaiseen lastenohjelmaan nimeltään L’École des fans.
– Siinä annetaan pisteitä kaikille. He saavat aina kympin, koska heidät halutaan tehdä iloisiksi. Niin on nyt tapahtunut myös rallin MM-sarjassa, Ogier sanoi Dirtfishin mukaan.
Nämä sanat tulivat väistämättä mieleen, kun sunnuntain päätöspätkän jälkeen palasi siihen, mitä tallit olivat ennen kauden alkua puhuneet.
Yhtäjaksoisesti vuodesta 2014 MM-sarjassa mukana ollut Hyundai lähti tavoittelemaan ensimmäistä kuljettajien maailmanmestaruuttaan, ja sen Neuville heille nyt myös toi.
Toyotalla tammikuussa korostettiin valmistajien maailmanmestaruuden tärkeyttä, ja heidänkin toiveensa toteutui kaikkien aikojen toiseksi pienimmällä, vain kolmen pisteen marginaalilla.
Jos Neuvillen mestaruus meni oikeaan osoitteeseen, samaa voi sanoa Toyotasta. Kahdeksan voittoa, niistä kuusi kaksoisvoittoja.
Voisi kuvitella, että MM-sarjan molemmat jättiläiset lähtevät varsin tyytyväisenä kohti Montea Carloa.
Ensi kauden avauspätkään on aikaa enää 60 päivää.
Kärkikuljettajien pisteet vuosien 2017–2023 ja vuoden 2024 pisteformaatilla laskettuna:
kuljettaja: | 2017–2023: | 2024: | ero: |
Thierry Neuville | 216 | 242 | +26 |
Elfyn Evans | 194 ( ero 22) | 210 (ero 32) | +16 |
Ott Tänak | 176 (40) | 200 (42) | +24 |
Sébastien Ogier | 171 (45) | 191 (51) | +20 |
Kärkikuljettajien pisteet lauantai- ja sunnuntaipäiville jaettuna:
kuljettaja: | lauantai: | sunnuntai: |
Thierry Neuville | 138 | 104 |
Elfyn Evans | 134 (ero 4) | 76 (ero 28) |
Ott Tänak | 102 (36) | 98 (6) |
Sébastien Ogier | 125 (13) | 66 (38) |
Kärkikuljettajien keskimäärinen ero (sekuntia kilometrillä) pohja-aikaan lauantai- ja sunnuntaipäivien erikoiskokeilla:
kuljettaja: | lauantai: | sunnuntai | ero: | muutos: |
Thierry Neuville | 0.31 | 0.24 | -0.07 | -23% |
Elfyn Evans | 0.35 | 0.27 | -0.08 | -23% |
Ott Tänak | 0.22 | 0.13 | -0.09 | -0.41 |
Sébastien Ogier | 0.13 | 0.11 | -0.02 | -15% |