Akseli Herlevi kertoo päättäneensä pysytellä sinnikkäänä kriisin kuin kriisin edessä.
Sähkön hinta puhuttaa ja sen kallistuminen näkyy usean suomalaisen arjessa, ja näkyvästi myös yrittäjien elämässä.
Naughty Burger -hampurilaisketjun perustaja Akseli Herlevi kertoo, että sähkön hinnan nousu tuntuu merkittävästi hänenkin ravintoloissaan. Sähkön hinta on lähes kaksinkertaistunut, mikä tarkoittaa Herlevin mukaan hänen ravintoloilleen vuositasolla noin 130 000-140 000 euron laskua.
– Jos otetaan huomioon, että tässä on myös pari vuotta otettu selkäsaunaa tämän koronan myötä, niin onhan tämä tilanne vähän vaikea.
Myös raaka-aineiden hinnat kallistuvat, mikä aiheuttaa ravintoloille painetta nostaa asiakashintojaan. Toisaalta kuluttajien ostovoima ei ole enää niin vahva kuin ennen, mikä tekee tilanteesta monella tapaa yrittäjille haastavan.
Yrittäjien on venyttävä jälleen vaikeassa tilanteessa, ja näin on tehnyt myös Herlevi.
– Tässä alkaa pikkuhiljaa selkäranka olla kuin Nokian kumi, ihan hyvin tässä menee. Oli mikä tahansa kriisi, niin jotkut yritykset niistä selviää ja toiset heittää niin sanotusti atulat naulaan. Minä olen päättänyt selvitä tästä.
Vaikeat vuodet ovat kuitenkin herättäneet Herlevissäkin monenlaisia tunteita.
– Asiat pitää kuitenkin ottaa aina asioina. Tavallaan sama keli kaikille. Jotkut yritykset selviää, ja me ollaan päätetty selvitä mistä vaan kriisistä, mikä eteen tulee. Sitten täytyy vain muuttaa toimintaa tai muovautua tilanteen mukaan.
Yllä olevalla videolla Akseli Herlevi kertoo, millaisiin toimiin hänen ravintoloissaan on tartuttu tuoreen kriisin edessä.
Alla olevalla videolla Henri Alén kertoo, kuinka kallistunut sähkö näkyy hänen ravintolatoiminnassaan.
7:10