Kännykän käyttö ajon aikana on lisääntynyt räjähdysmäisesti – myös näitä asioita harrastetaan ratin takana

0:43img
BMW-kuskin yllättävä kaistanvaihto aiheutti rajun onnettomuuden Isossa-Britanniassa.
Julkaistu 30.01.2019 20:28

Solveig Wallenius

solveig.wallenius@mtv.fi

Uusi yhdysvaltalainen tutkimus osoittaa, että matkapuhelimen käyttö ajon aikana on lisääntynyt peräti 57 prosenttia neljässä vuodessa. 

Kännykän käyttö ajaessa oli osasyynä yli 800 kuolonkolarissa Yhdysvalloissa vuonna 2017, osoittaa Insurance Institute for Highway Safety -instituutin uusi vuoden 2018 aikana tehty tutkimus. Edellinen tutkimus tehtiin vuonna 2014.

Nämä onnettomuudet ovat pieni, mutta kasvava osa onnettomuuksien kokonaismäärästä. Tutkimuksessa seurattiin kännykän käyttöä liikenteessä Virginian osavaltiossa.

Tutkimus osoitti, että kännykän käyttö muuhun kuin puhumiseen ajon aikana kasvoi 2,3 prosentista 3,4 prosenttiin vertailuvuosien 2014 ja 2018 välillä. Samalla vertausjaksolla kännykkään puhuminen ajon aikana laski vastaavasti 4,1 prosentista 3,7 prosenttiin.

Tämä tulos tukee oletusta siitä, että kuljettajat kirjoittavat  ajaessaan yhä useammin viestejä tai katsovat somea, mutta soittavat yhä harvemmin.

Onnettomuusriskin kartoitusta

Yhdysvalloissa menehtyi auto-onnettomuuksissa 37 000 ihmistä vuonna 2017. Tähän tilastoon, kun verrataan tuota 3,4 prosentin kännykän näprääjän osuutta ja lisätään myös viimeisin tutkimus kuolonkolareista, jossa todetaan, että kännykän käyttö ajon aikana lisää kuolonkolarin riskiä 66 prosenttia, saadaan lopputulokseksi yli 800 kännykän käytöstä johtuvaa kuolonkolaria vuonna 2017.

kännykkä ja auto 2

Asiantuntijat ovat huolissaan siitä, että liikenteessä on yhä enemmän kuljettajia, jotka katsovat kännykkäänsä ajaessaan.

Tutkimus jossa todettiin ajon aikaisen kännykän näpräilyn lisäävän onnettomuusriskiä 66 prosenttia on AAA Foundation for Traffic Safety -säätiön ja Virginia Tech Transportation -instituutin vuonna 2018 tekemä tutkimus.

– Uusin tutkimustieto näyttää sen, että ihmiset käyttävät kännykkäänsä yhä suuremmalla riskillä, sanoo tutkimuksessa mukana ollut vanhempi tutkija David Kidd. Samalla hän muistuttaa siitä, että kuljettajan keskittyminen herpaantuu kuitenkin useammin muista asioista, kuten kahvin juonnista tai keskustelusta lasten kanssa. 

23 prosenttia ajoi autoa ja teki samalla muuta

Tutkimuksessa seurattiin esimerkiksi 12 000 kuljettajaa aamulla, iltapäivällä ja alkuillasta, ja lopputulos oli, että peräti 23 prosenttia kaikista autoa ajavista teki jotain seuraavista ajaessaan:

  1. puhui puhelimeen
  2. katsoi puhelintaan
  3. piti puhelinta kädessä
  4. korvilla Bluetooth-korvanappi, kuulokkeet tai kuulokemikrofonisetti
  5. keskittyi säätämään auton omaa järjestelmää
  6. puhui tai lauloi
  7. söi tai joi
  8. poltti tupakkaa
  9. meikkasi

auto nainen meikkaamassa

Suomessa matkapuhelimen käyttö moottoriajoneuvoa ajaessa ilman hands free -laitetta on kielletty. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan Suomessa on vuosittain keskimäärin kolme kuolemaan johtanutta auto-onnettomuutta, jossa matkapuhelimen käyttö oli osasyynä.

Liikenneturva suosittaa, että kun ajat, et soita. Kun soi, et vastaa.

Lähde: IIHS, Liikenneturva

Tuoreimmat aiheesta

Autot