Hämeessä on onnistuttu vähentämään ambulanssien käyttöä niin, että ensihoidon kiireettömät tehtävät ovat puolittuneet reilussa puolessa vuodessa. Enää ambulanssia ei lähetetä automaattisesti potilaan luo, vaan hätäkeskukselta tuleva hälytys käsitellään ensin ensihoidon puhelinarviossa. Mutta mikä on Gerbiili? Kerromme senkin.
Kanta-Hämeen hyvinvointialue otti viime vuonna käyttöön ambulanssitehtävien puhelinarvioinnin. Reilussa puolessa vuodessa ensihoidon kiireettömät tehtävät puolittuivat.
– Ensihoidon kiireettömät tehtävät tarkoittavat sitä, että pitäisi kahdessa tunnin sisällä tavoittaa ja aiemmin sinne on lähetetty suoraan ambulanssi paikan päälle. Nykyään hälytys lähteekin hätäkeskuksesta ensin meidän puhelinarviointipisteeseemme. Siellä hälytys käsitellään puhelimessa, ja ollaan päästy siihen, että puolet onnistutaan käsittelemään puhelimessa, kertoo ensihoidon johtaja Lasse Hakala Kanta-Hämeen hyvinvointialueelta.
Työssä kertynyt kokemus on opettanut, että arvioinneissa tapahtuu paljon ikääntyneiden ihmisten terveysneuvontaa. Sellaisissa asioissa ambulanssin tulo potilaan luo ei ole välttämätöntä.
Käytännössä Kanta-Hämeen ensihoidossa jää nyt puhelinarvioinnin vuoksi noin 1500 ambulanssihälytystä tekemättä. Se vastaa yhden ambulanssiyksikön koko vuoden tehtäviä ja päivystykset ruuhkautuvat vähemmän.
Ensihoidon puhelinarvioitsija, sairaanhoitaja Oili Hintikka työssään Hämeenlinnan paloasemalla.
Puhelinarviota on tarkoitus kehittää vielä lisää. Mikäli arvioinnissa nähdään, että potilas pärjäisi esimerkiksi seuraavaan aamuun kotonaan, aamulla pihassa voi odottaa taksi akuuttiaikaan terveysasemalle. Tämän mahdollistaa arviointiin mukaan otettava vastaanottojen varausaikakirja. Tarkoitus on turvata hoidon jatkuvuutta.
Seuraavaksi kehiin Gerbiili – liikkuva kotisairaala
Kanta-Häme aikoo purkaa ambulanssirallia entisestään. Seuraavaksi luvassa on liikkuva kotisairaala, geriatrinen yksikkö nimeltään Gerbiili. Kyseessä on ambulanssi, joka ei kuljeta päivystykseen, vaan hoitaa potilaan asian hänen kotonaan tai hoivakodissa.
– Eli ei soitetakaan enää hätäkeskukseen, vaan soitetaan gerbiiliin ja arvioida siinä se tilanne.
Gerbiilin työpari saa lääkärin saman tein puhelimen päähän.
Sosiaali- ja terveyssektorin aiheisiin erikoistunut toimittaja Joonas Lepistö avaa yhteiskunnan ajankohtaisia teemoja. Asiantuntijoiden ja kansalaisten kokemusten kautta Lepistö kertoo, missä tilassa Suomen sosiaali- ja terveyspalvelut ovat. Miten sote pelastetaan? Juttuvinkit joonas.lepisto(@)mtv.fi. |
Gerbiili-yksikön ideana on se, että hoito menee potilaan luo, eikä päinvastoin.
– Eihän se edistä sitä ihmisen toipumista, että viedään vieraaseen ympäristöön ja kuskataan pitkin poikin, vaan jos potilas voi olla kodinomaisissa olosuhteissa ja saadaan hoidettua siellä, niin se on paljon järkevämpää, Hakala toteaa.
– Gerbiili tuo mahdollisuuden ketterään yhteydenottoon meidän henkilökunnalle sellaisessa tilanteessa, jossa henkilöstö tarvitsee lisätukea siihen mietintään, että tarvitseeko asiakkaan lähteä päivystykseen. Odotukset ovat kovat siihen, että asiakkaat pystytään hoitamaan meillä asumisyksiköissä, kertoo ikäihmisten asumispalvelujen asiantuntija Tiia Helén.
Ja rahaakin säästyy.
– Jos ajatellaan vaikkapa antibioottihoitoa, mikä pystytäänkin toteuttamaan kodinomaisesti, niin puhutaan ehkä tuhansista euroista per potilas, kun häntä ei tarvi viedä päivystykseen eikä hän joudu osastokierteelle.