Volvo ja iso farmari ovat tuttuakin tutumpi yhdistelmä pohjolassa. Viime aikoina aika monen kartanon pihaan on tosin ilmestynyt XC90 – tai jopa jonkun muun merkkinen iso maasturi. Vieläkö isolle farmarille on kysyntää? Geneven autonäyttelyssä Volvolla on näytillä uusi V90.
Volvon saksalainen muotoilujohtaja Thomas Ingenlath on luonut uusille Volvoille vahvan mutta jollain tapaa myös klassisen ilmeen. Auton muodoissa korostuu skandinaavinen rauhallisuus ja yksinkertaisuus. Auto on myös massiivisen oloinen, pituus on kasvanut hyvin lähelle viittä metriä.
Perä on hyvin viisto, ja tavaratila ei yllä aivan edeltäjänsä mittoihin. V90:n tavaratila vetää perusmuodossaa 560 litraa, mikä on kokoluokassaan varsin tyypillinen lukema. Käytännöllisyyden osittainen uhraaminen muodoille vie myös Volvon lifestyle suuntaan. Takapenkit kaadettuna tila venähtää kyllä 1 630 litraan, eli purjehduskamat kulkevat edelleenkin mukana.
Auton moottoripaletti kattaa vain neloskoneita, mutta huippuversiossa menoa avittaa myös sähkömoottori, jolla korvataan enemmän kuin hyvin puuttuvat sylinterit. Tehoa on luvassa peräti 407 hevosvoimaa. Harva kartanon omistaja tarvitsee enempää hevosia. Lähtöversiona tarjotaan 190-heppaista dieseliä, jonka jatkeena on 8-lovinen automaattivaihteisto.
Volvolle on syntymässä vahva uusi identiteetti. Yritykselle on pakko nostaa hattua, sillä kaiken rakentaminen uusiksi näin lyhyessä ajassa on kova suoritus. Ja lisää on luvassa. Volvon tahti vain kiihtyy. Pian on vuorossa 60-sarja, jota seuraa 40-sarja. Luvassa on myös XC40.
Uuden Volvo V90:n hinnat alkavat 150-hevosvoimaisella D3-dieselmoottorilla varustettuna 46 920 eurosta.
Edit 3.3. klo 10.45: Tavaratilan tilavuus korjattu, hintatieto lisätty