Mercedes poisti S-luokasta katon ja avasi samalla oven uudenlaiseen avoautokokemukseen. Siitä onkin jo 45 vuotta, kun Mercedes on viimeksi tarjonnut isoa avoautoa asiakaskunnalleen.
Tykkäsimme
- Edustavan leppoisesta kyydistä
- AMG-V8:n äänistä
- Tuulen pyörteilyt pysyvät erinomaisesti poissa ohjaamosta
Emme tykänneet
- Takapenkillä ahdistaa aikuista, eli autoa on ajettava oikeastaan aina itse
- Tavaratila hieman niukka
Suomeen kesä 2016
Hinta alkaen 218 799 €
Uusi S-luokan avoversio pohjautuu luonnollisesti S Coupéhen, mutta auton rungon ja alustan osista noin 40 prosenttia on silti eriäviä. Avoversio ei ole siis syntynyt ilmaiseksi, eli sen ottamisessa tuotantoon on oma riskinsä. Isojen ja ylellisten avoautojen markkinat eivät ole suuren suuret, mutta tuotteissa on yleensä kate kohdallaan, ja onhan kyse myös imagoasioista.
Siksi katon poistaminen S Coupéesta on lopulta melko luonnollinen jatkumo nykyisessä mallistojen laajentamistrendissä. Samalla se tekee Mercedeksestä myös vaihtoehdon englantilaisille luksusavokkaille. Iso avoauto on tarpeeksi rahakkaalle asiakaskunnalle ihanteellinen menopeli Välimeren rantabulevardeille siirtymiseen huvilalta joko jahdille tai illalliselle kalaravintolaan.
Tällaisesta bulevardikruisailussa avo-S on omimmillaan. Katto laskeutuu automaattisesti piiloon 20 sekunnissa 60 km/h nopeuteen asti, ja automaattisesti sähköllä ylös nousevat tuuliohjaimet vähentävät ilman pyöreilyt kabiinissa minimiinsä. Ja jos keli on vähän viileämpi, niskatuista hönkyy lämmintä ilmaa estämässä niskan jäykistymistä. Elämä voisi olla huonomminkin…
Suomessa autovero nostaa avonaisen S:n hinnan lähes pilviin, mutta kyllä auto löytänee muutaman ottajan täälläkin. Jos auton tilaa hetimmiten, sen saa vielä loppukesästä, eli katto alhaalla ehtii kruisailla vielä tämänkin vuoden puolella.
MIKÄ S-luokan avoversio: iso, edustava, mukava ja ylellinen avoauto.
KENELLE Merceksen paluu isojen avoautojen valmistajaksi tekee avonaisesta Ässästä kilpailijan mm. Bentleyn avoautolle. Rolls-Royce painii sitten jo hieman eri luokassa. Hintavertailussa Mercedes on britteihin nähden jopa kova luu ja itse asiassa melkein tarjoustuote. Toki kilpailijaksi voidaan laskea myös BMW 650i Cabrio, mutta se painii puolestaan luokkaa alemmassa sarjassa.
AJETTAVUUS Kaikissa avonaisissa S-luokkalaisissa on vakiona ilmajousitus, ja kyyti on sen mukaista. Tämä kyyti kelpaisi kuninkaallisillekin – tosin kuninkaallisten olisi ajettava itse. Ja katto ylhäällä auto on lähes yhtä hiljainen kuin Coupé, sillä varustukseen kuuluvat niin akustiset lasit kuin myös kolmikerroksinen kangaskattokin. V8-moottorin äänetkin loistavat matalilla kierroksilla poissaolollaan. Nopeuden kasvaessa kuski tuntee mutkissa nopeasti sen, että autolla on painoa pitkälti yli kaksi tonnia.
SUORITUSKYKY S 500 kulkee V8:n voimin iloisen kevyesti. Jos joku jostain syystä tarvitsee vielä ripeämpää kyytiä, tarjolla ovat myös AMG-versiot. S 500 ja AMG S 63 ovat veekaseja, AMG S 65:ssä sylintereitä on vielä neljä lisää. V8 AMG on kuitenkin nopeampi, ja se menee myös vähemmällä.
TILAT Ison luksuscoupén pohjalle on hyvä rakentaa avoauto, mutta takapenkillä ei silti ole liikaa tilaa. Aikuiset matkaavat takapenkillä mielellään vain lyhyitä matkoja. Katto viikkautuu automaattisesti takakonttiin ja imaisee sata litraa 350-litraisesta kontista. Ohjaamo on oikea paikka istua tässä autossa, S-luokasta tutut isot digitaaliset näytöt ovat edelleen todella näyttävät.
MALLISTO S 500, AMG S 63 4Matic ja AMG S 65, eli isoilla bensakoneilla mennään. Autojen varustelu on myös sen mukaista, eli ne on ladattu täyteen herkkuja. Niukkojen takatilojen ratkaisuksi toivoisi vielä avoversiota Maybachista…
Mercedes-Benz S 500 Cabriolet
Moottori 4 663 cm3, tuplaturbo-V8
Teho 335 kW (455 hv) / 5 250-5 500 r/min
Vääntö 700 Nm / 1 800-3 500 r/min
0-100 km/h 4,6 s
Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 8,5 l/100 km
CO2-päästöt 199 g/km
Mitat Pituus 5 027 mm, leveys 1 899 mm, korkeus 1 417 mm, akseliväli 2 945 mm
Omamassa 2 115 kg
Tavaratila 250-350 l
Galleria