Huhut laatikko-Mersun kuolemasta vahvasti liioiteltuja – uusi G lyö katumaastureille luun kurkkuun

Jokin aika sitten Mercedes-Benzin G-sarjalaisen kuolemaa pidettiin käytännössä varmana. Huhut osoittautuivat kuitenkin ennenaikaisiksi, ja nyt täysin uusiksi mennyt malli on nähnyt päivänvalon.

Mercedes-Benz on esitellyt uuden G-sarjan maastoauton Detroitin autonäyttelyssä. Vaikka auto noudatteleekin ulkoisesti ikonista linjaa, on pinnan alla paljon merkittäviä uudistuksia.

Artikkelin yläpuolella oleva video esittelee uutukaisen ulkonäköä tarkemmin.

Uusi G-sarjalainen on ensinnäkin historian ylellisin, vaikka karun kaunis ulkomuoto muistuttaakin edelleen 1970-luvusta, jolloin ensimmäinen malli esiteltiin suurelle yleisölle. Auto on kuitenkin aiempaa massiivisemman näköinen, sillä leveyttä on tullut yli 12 senttiä lisää. Pituussuunnassa auto on 5,3 senttiä edeltäjäänsä pidempi. Käytännössä tämä tarkoittaa, että tilaa on saatu lisää jokaiselle istumapaikalle. Edessä jalkatilaa on 3,8 senttiä enemmän, kun taas takapenkillä kasvua on tapahtunut huimat 15 senttiä. Myös matkustajien hartioille kerrotaan olevan tilaa senttikaupalla enemmän.

Jos ulkopuoli on edelleen tunnistettavissa G-sarjalaiseksi, ei samaa voi sanoa auton sisätiloista. Spartalainen käytännöllisyys on vaihtunut E- ja S-sarjoista tuttuun ylellisyyteen, korkealaatuisiin materiaaleihin ja Mersun viimeisimpään huipputeknologiaan. Kaksi 12,3-tuumaista näyttöä istuvat saumattomasti uuteen kojelautaan, ajovalot on päivitetty led-aikaan, ja kuljettajaa avustavia järjestelmiä on tarjolla aiempaa laajemmalla skaalalla.

Entäpä sitten moottoriosasto? Malliston huipulta löytyvässä G 500:ssa AMG GT:stä tuttu bensaturbo: Neljä litraa, kahdeksan sylinteriä ja 422 hevosvoimaa. Vääntöä löytyy parhaimmillaan 610 newtonia. Yhdistetty kulutus nytkähtää 11 litran huonommalle puolelle ja CO2-päästöt ovat 263 grammaa kilometrillä. Tätä autoa ei tosin olekaan suunniteltu heille, jotka näistä asioista kantavat huolta. Hillitympiäkin moottorivaihtoehtoja – myös dieseleitä – on tulossa tarjolle.

Mersun mukaan uusi G on jopa edeltäjiäänkin maastokykyisempi. Reilulla puolella sentillä kasvanut maavara, kolme tasauspyörästön lukkoa ja alennusvaihde tarkoittavat, että hieman huonompaakin mökkitietä pääsee ajamaan ongelmitta.

Itävaltalaisen Magna Steyrin tehtaalla valmistettavan uuden G-sarjalaisen odotetaan saapuvan Suomeen loppukeväästä.

Lähde: Daimler

***

Lue myös:

    Uusimmat