Sähköautoja kävi viime vuonna katsastuksissa vain kolmisen tuhatta. Traficom kertoo, että yksikään auto ei ole tänä vuonna saanut hylkäyspäätöstä akkukotelon vaurioista johtuen.
Täyssähköautojen määrän räjähdysmäisestä kasvusta kertoo paljon se, että vaikka niitä oli viime vuoden lopussa liikenteessä jo noin 105 000 kappaletta, ei niitä käynyt määräaikaiskatsastuksissa kuin vain runsaat 3 100 kappaletta.
Sähköautojen vähäinen määrä katsastuksissa selittyy autojen iällä. Sähköautot ovat keskimäärin vielä hyvin nuoria, sillä nykyisin uudet autot on katsastettava ensimmäisen kerran viimeistään vasta neljän vuoden kuluttua ajoneuvon käyttöönottopäivästä.
Neljä vuotta vanhoista sähköautoista hylättiin viime vuoden määräaikaiskatsastuksissa noin 5 prosenttia. Hylkäysprosentti oli pienempi kuin saman ikäisillä dieselautoilla, joita hylättiin noin 8 prosenttia, mutta korkeampi kuin bensiiniautojen vajaat 4 prosenttia. Kaikista viime vuonna katsastetuista sähköautoista hylättiin noin 11 prosenttia.
Lue myös: Käytetyn sähköauton ostaja voi joutua pulaan uuden katsastusmääräyksen vuoksi – "Suurin maksamamme korvaus ollut yli 80 000 euroa"
Näistä syistä sähköautoja hylätään
Traficomista kerrotaan, että sähköautojen hylkäyssyyt ovat pääsääntöisesti samoja kuin kaikissa muissakin henkilöautoissa, pois lukien päästöistä johtuvat hylkäykset.
Yleisin hylkäyssyy löytyy etuakselistosta. Myös jousituksen ja iskunvaimennuksen sekä käyttöjarrun viat ovat tyypillisiä syitä hylkäykselle. Eniten korjauskehotuksia puolestaan jaetaan valaisimiin ja sähkölaitteisiin liittyvistä vioista.
Artikkeli jatkuu videon alla.
4:44
Sähköautojen "katsastuspommista" ei vielä viitteitä
Uutisoimme tammikuussa siitä, kuinka sähköauto voidaan hylätä katsastuksessa, jos autolla on ajettu esimerkiksi huonokuntoisilla teillä. Autoliitto varoitti tuolloin, että katsastusmääräyksiin tehdyn muutoksen myötä pienikin lommo sähköauton alla olevassa akkukotelossa on hylkäysperuste, ja että tällaisen vaurion korjauskustannukset voivat olla suuret.
– Katujen talvikunnossapidon merkitys korostuu sähköautojen yleistyessä. Akuston vauriot voivat olla erittäin kalliita korjata, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tiivisti tuolloin.
Traficomin tarkastajan Tatu Siivosen mukaan huoli ei vaikuta ainakaan toistaiseksi konkretisoituneen.
– Ensimmäisen kahden kuukauden aikana [tänä vuonna] tästä syystä ei ole tehty yhtään hylkäyspäätöstä, hän toteaa tiedotteessa.
Siivonen muistuttaa, että sähköautojen katsastusmäärät ovat vielä pieniä. Määrien kasvaessa tulevaisuudessa nähdään paremmin, miten vikojen arvostelu kehittyy.