Fordin huippumoderni testihalli mahdollistaa autojen koettelemisen äärimmäisissä olosuhteissa matkustamatta maailman ääriin.
Pääkuvan videoKurkista Fordin säätehtaalle, jossa simuloidaan ääriolosuhteita |
Mikä yhdistää hyytävää pakkasta, hurjaa lumimyrskyä, näännyttävää kuumuutta ja trooppista kosteutta? No ainakin se, että näitä kaikkia on mahdollista simuloida Fordin uudessa, yli 70 miljoonaa euroa maksaneessa säätehtaassa.
Saksan Kölnissä sijaitsevaa testihallia kuvaillaan insinöörin unelmaksi. Jalkapallokentän kokoinen alue on samaan aikaan Euroopan kylmin, kuumin ja tuulisin paikka.
– Kattava valikoima autoja rankaisevia olosuhteita tarkoittaa, että asiakas voi olla varma siitä, että heidän autonsa kestävät olosuhteissa kuin olosuhteissa, Euroopan Fordin tuotekehitysosaston varapääjohtaja Joe Bakaj kertoo.
Fordin säätehtaalla voidaan pelkkien lämpötilavaihteluiden sijaan testata myös jopa 70 metrin sekuntinopeudella puhaltavien tuulien vaikutusta autoihin tai selvittää, miten ajoneuvot käyttäytyisivät, jos niillä ajettaisiin 5 200 metrin korkeudessa – siis Alppien korkeintakin huippua korkeammalla.
Insinöörit voivat testata hallissa jopa kymmentä autoa samaan aikaan. Tuulitunneleita on kolme erilaista ja Autoille suoritettavat testit liittyvät muun muassa mukavuuteen, turvallisuuteen, kestävyyteen sekä sähköjärjestelmien toimivuuteen, jarruttamiseen, ilmastointiin, peräkärryn vetämiseen, ohjaamon lämmittämiseen sekä auton toimintaan liikenneruuhkissa.
– Voimme esimerkiksi tutkia, miten tuulilasinpyyhkijät selviävät arktisista lämpötiloista, miten moottorin toiminta muuttuu äärimmäisessä kuumuudessa tai minkä verran lunta auton katolta putoaa kuljettajan päälle, kun tämä avaa oven, projektipäällikkö Michael Steup luettelee.