Harva meistä pesisi autonsa astianpesukoneessa, vaikka voisikin. Nissan kuitenkin tekee niin jokaiselle uudelle mallilleen.
Oikea Nissan Qashqai ei tietenkään mahdu ihan tavalliseen tiskikoneeseen. Siksi Nissanin Euroopan tekninen keskus kehitti samalla periaatteella toimivan testausjärjestelmän, jossa on tilaa täysikokoiselle autolle.
Auton päälle suihkutetaan tuhansia litroja vettä eri suunnista, minkä jälkeen sen vesitiiviys tarkistetaan yksityiskohtaisesti. Tämä toimenpide, jota kutsutaan myös monsuunitestiksi, toistetaan useita kertoja kaikkien Nissanin henkilö- ja pakettiautojen kehitysprosessin aikana.
Ensimmäisessä vaiheessa auton päälle ”sataa” 24 000 litraa vettä – rankimmillaan varttitunnissa tuhat litraa, mikä vastaa metrin sademäärää.
Englannin Cranfieldissä sijaitsevan teknisen keskuksen insinöörit käyvät autojen kimppuun myös painepesurilla. Liitoskohtien tiivisteisiin suihkutetaan vettä hurjalla 150 baarin paineella, joka ylittää reilusti monien kotikäyttöisten painepesurien maksimipaineen.
Carl Sandy on yksi Nissanin testimenetelmien kehittämiseen osallistuneista insinööreistä.
– Toinen tiimin jäsen on auton sisällä ja tutkii suuritarkkuuksisella endoskoopilla paneelien sisäpinnat, jotta pisaraakaan ei jäisi huomaamatta.
Perinpohjaisen tarkistuksen varmistamiseksi tiimi riisuu auton kokonaan sisäverhoilusta ja sisustuksesta.
Koko prosessin – monsuunitestin ja painepesuritestin – aikana käytetään jopa 30 000 litraa vettä, noin 2 000 kertaa enemmän kuin tyypillisen astianpesukoneen pesuohjelman aikana.
Tämä saattaa kuulostaa tuhlaukselta, mutta tosiasiassa tippaakaan vettä ei mene viemäristä alas, sillä vesi suodatetaan ja johdetaan jättimäiseen säiliöön odottamaan seuraavan auton testausta.
Nissanin tarkoituksena on varmistaa autojen soveltuvuus myös rankempiin olosuhteisiin.
– Tiukka testaus on erityisen tärkeää, koska markkina-alueet poikkeavat toisistaan. Esimerkiksi Venäjällä kaupallisten painepesurien maksimipaineet ovat korkeammat sitkeän tiepölyn vuoksi.
Lähde: Nissan