Katumaasturikiima ei hellitä: Joka kolmas Euroopassa myyty auto on SUV – pienten tilaihmeiden turpasauna jatkuu

1:56imgMersun katumaasturimalliston lippulaiva GLS on jyhkeä ilmestys.
Julkaistu 02.03.2020 13:55

Ville Järveläinen

Autovalmistajien ja kuluttajien jo vuosia jatkunut katumaasturi-intoilu ei osoita laantumisen merkkejä.

Euroopassa myytiin viime vuonna uusia autoja 1,4 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna, mutta katumaastureiden osuus koko myynnistä kasvoi peräti 13 prosenttia.

Koko vanhalla mantereella lyötiin viime vuonna kilpien väliin 15,3 miljoonaa autoa. Katumaastureita oli niistä 5,7 miljoonaa – siis useampi kuin joka kolmas. Kaikkein parhaiten pyyhkii pienillä ja kompakteilla katumaastureilla.

Lue myös: Murros on täällä, pidit siitä tai et: Ruotsissa myytiin enemmän töpselihybridejä kuin dieseleitä, mutta yhdelle asialle "kaikki poliitikot" haluavat stopin

Euroopan myydyimmän kompaktin katumaasturin titteli meni viime vuonna Volkswagen Tiguanille. Segmentin piikkipaikka oli pitkään ollut Nissan Qashqain hallussa. Pienten SUV-mallien ykkönen sekä samalla Euroopan myydyin katumaasturi oli Renault Captur.

Tila- ja avoautoilla pyyhkii huonommin

Eniten turpaansa saivat tuttuun tapaan pienemmät tila-autot, joiden myynti laski noin kolmanneksella vuodesta 2018. Sen sijaan suurten tila-autojen, kuten Vito-pohjaisen Mercedes-Benzin V-sarjan sekä Seat Alhambran, myynti nousi 4,5 prosentilla.

Coupet ja avoautot jatkoivat nekin laskusuunnassa, sillä vuoteen 2018 verrattuna pudotusta tuli 16 prosenttia. Kuluttajien mieltymysten muutos ei ole jäänyt valmistajiltakaan huomaamatta, sillä esimerkiksi Mercedes-Benz on lopettamassa S-sarjansa coupe- ja avoautovarianttien tuotannon.

Lähde: Automotive News Europe

Lue myös: Katumaasturikiima tappoi suomalaisten suosiman autoluokan: "Osuus on ollut noin 40 prosenttia myynnistä"

Tuoreimmat aiheesta

Autot