BMW:n 2-sarja on päihittänyt myyntiluvuissa monet perinteiset tila-automallit. Kyseessä on auto, joka jakoi ihmisten mielipiteet ennen kuin se oli edes markkinoilla.
Takavetoisista autoistaan tunnetun BMW:n päätös tuoda markkinoille etuvetoinen tila-auto sai monet brändipuristit raivon partaalle. Kiistelty veto on kuitenkin osoittautunut hyväksi ratkaisuksi ainakin myyntilukujen valossa.
BMW:n 2-sarjalainen pitää hallussaan vuoden kolmanneksi myydyimmän tila-auton titteliä. Syyskuun loppuun mennessä sitä oli myyty enemmän kuin esimerkiksi Renault Sceniciä, Ford C-Maxia ja lähintä haastajaansa Mercedes-Benzin B-sarjalaista. Sen peittosivat ainoastaan Citroen C4 Picasso ja Volkswagen Touran.
BMW:n etuvetoiselle UKL-alustalle rakennetut Active Tourer ja seitsenpaikkainen Gran Tourer ovat luokkansa kalliimmat autot, mutta siitä huolimatta auto kävi mainiosti kaupaksi Euroopassa. Yhdysvalloissa autoa ei kuitenkaan ole nähty, sillä BMW arvioi, ettei siellä ole kysyntää premiumluokan tila-autoille.
BMW:n 2-sarjan myynti oli syyskuussa kuitenkin jo laskemaan päin. Myyntiä on nakertanut niin Volkswagen Touranin voittokulku kuin myös SUV-segmentin suosion kasvu. Myös lokakuussa myyntiin tulleen uuden sukupolven Scenicin uskotaan painavan BMW:n tila-automyyntiä alas.
Myydyimmät kompaktit tila-autot Euroopassa tammi–syyskuussa
- Volkswagen Touran – 88 169
- Citroen C4 Picasso / Grand Picasso – 85 390
- BMW 2-sarja Active Tourer / Gran Tourer – 77 644
- Ford C-Max / Grand C-Max – 64 016
- Mercedes Benz B-sarja – 56 325
Lähde: Automotive News Europe, JATO Dynamics
***
3:07