Pulmatilanteet ulkomaisten verkkokauppiaiden kanssa ovat lisääntyneet kansainvälisten verkko-ostosten yleistyessä.
Ulkomaisia verkkokauppoja ja niiden tuotteita koskevat kyselyt ovat lisääntyneet niin Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) Kuluttajaneuvonnassa kuin Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesissa.
Useimmiten ulkomaisen verkkokaupan toimintaan pettynyt on tilannut vaatteita, kenkiä tai elektroniikkaa.
Kuluttajaneuvojien korviin kantautuvia tyypillisiä ongelmatilanteita ovat muun muassa tilatusta poikkeavat tuotteet sekä toimitus- ja laskutusongelmat. Tukesille puolestaan on ilmoitetaan eritoten elektroniikkatuotteiden turvapuutteista.
Suoja ei ulotu joka verkkopuotiin
Esimerkiksi suurista EU-alueen ulkopuolelta tuotteita välittävistä verkkokaupoista Wishistä, kiinalaisen verkkokauppajätti Alibaban omistamasta Aliexpressistä sekä Evillestä on tehty kuluttajaneuvontaan noin 70 valitusta vuosina 2015-2016.
Luvut ovat viitteellisiä, sillä yhteydenotot kirjataan KKV:n tietokantaan pääasiassa valituksen aiheena olevan verkkokaupan nimellä, eikä se aina ole asiakkaan tiedossa. Kaikki harminaiheet eivät myöskään kulkeudu viranomaisten korviin.
Kaukomaiden verkkokaupoissa asioivat suomalaiset eivät aina ole tietoisia siitä, että EU:n ulkopuolella toimivia verkkokauppiaita eivät sido unionin säädökset tai suomalainen kuluttajansuoja.
– Jos yritys on Kiinassa, Intiassa tai vaikka Yhdysvalloissa, eipä suomalaisilla viranomaisilla ole oikein toimivaltaa, sanoo kuluttajaoikeusneuvoja Raija Marttala Uudenmaan maistraatista.
Vaikka verkkokauppa sijaitsisi EU:n ulkopuolella, sitä koskee Suomen kuluttajansuoja, mikäli se markkinoi tuotteitaan suomeksi. Ongelmatilanteissa yritysten tavoittaminen voi kuitenkin käytännössä olla vaikeaa.
Elektroniikassa jopa vakavia puutteita
Kuluttajansuojan ohella tuoteturvallisuusvaatimukset ja valvonta vaihtelevat maailman eri kolkissa. Pahimmillaan tarjolla voi olla hengenvaarallisia tuotteita.
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesille tulee viikoittain ilmoituksia ulkomailta tilatun elektroniikkatuotteen turvallisuudesta huolestuneilta kuluttajilta, kertoo sähkötuotteiden johtava asiantuntija Mika Toivonen.
Paljon puutteita on huomattu esimerkiksi led-lampuissa ja -valaisimissa.
– Pahimmillaan kuluttaja oli saanut lampun, jossa johdot osuivat suoraan ulkokuoreen, eli lamppu tuli jännitteiseksi. Siitä olisi tullut sähköisku saman tien, Toivonen kuvailee.
Ulkomailta tuotteita tilaavan tulee Toivosen mukaan varmistaa ainakin, että verkkokaupalla on selkeät yhteystiedot ja se listaa tuotteistaan tekniset tiedot. Myös hinnasta voi Toivosen mukaan päätellä jotain tuotteen laadusta.
– Jos kännykän laturin saa alle eurolla kotiinkuljetuksella, voi hälytyskelloja soitella, että onkohan tuote varmasti testattu kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti ja täyttää vaatimukset.