Kauppiaalla epätavallinen ratkaisu pysäköintiongelmaan: Kumoaa asiakkaittensa valvontamaksut – "Se on toiminut hienosti"

K-Market Iso-Kappa parkkipaikka
Tällaisella ilmoituksella Kannelmäen K-kauppias kertoo maksavansa asiakkaidensa valvontamaksut.
Julkaistu 05.10.2018 13:27

Veera Pennanen

veera.pennanen@mtv.fi

Helsingin Kannelmäessä sijaitsevassa ruokakaupassa pysäköintiin liittyneet ongelmat ja inhimilliset erehdykset on ratkaistu omaperäisellä tavalla. Kauppias maksaa asiakkaidensa valvontamaksut, jos sellaisen on ehtinyt saamaan kauppareissulla. 

Näin toimii automaattinen parkkikiekko! Katso video:

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lue myös: 

Pysäköinti muuttui maksulliseksi, nyt puhuu valtavan palautevyöryn saanut Luukin yrittäjä: "Kuluja ei kateta kahvikuppia myymällä"

K-Kauppa Iso-Kapan parkkipaikalla Kannelmäessä asiakkaille on tarjolla kahden tunnin ilmainen pysäköinti. 

Mikäli kuitenkin sait valvontamaksun asioidessasi meillä alle 2 tuntia, niin me hoidamme asian. Tuo valvontamaksu kassallemme. t. kauppias, lukee useissa muistuksissa parkkipaikalla ja kaupan sisä- ja ulkotiloissa. 

Kauppias siis maksaa pysäköintimaksuja asiakkaiden puolesta?

K-kauppias Tommi Kaipaisen mukaan kyllä ja ei. Enemminkin kyse on annettujen valvontamaksujen mitätöinnistä siinä tapauksessa, että parkkikiekko on esimerkiksi unohtunut alle kahden tunnin kauppareissulla. 

– Saimme kumoamisoikeuden sakkoihin. Se on toiminut hienosti. Kyse on pohjimmiltaan siitä, että parkkipaikkoja vain tietty määrä, Kaipainen kertoo järjestelystä. 

Kaipaisen mukaan näitä "inhimillisiä unohduksia" tapahtuu kymmeniä viikkotasolla. 

Taustalla laajempi ongelma

Arviolta 30 auton vetävä parkkipaikka on tarkoitettu palvelemaan asiakkaita, Kaipainen muistuttaa. Aiemmin paikat eivät tahtoneet riitää asiakkaille. 

Samassa kiinteistössä on K-kaupan lisäksi pitseria ja apteekki. Viereisessä rakennuksessa toimii muun muassa hammaslääkäri. 

Juttu jatkuu kuvan jälkeen. 

K-Market Iso-Kappa

Tommi ja Mari Kaipainen ovat toimineet kauppiaina Kannelmäessä neljän vuoden ajan. Muistuksia parkkikiekoista löytyy useista paikoista kaupassa ja sen lähiympäristössä. 

Kaipainen arvioi parkeerauskysymyksessä olevan taustalla laajempi ongelma. Kauppiaan mukaan aiemmin parkissa seisoi autoja jopa kuukausikaupalla. 

– Ymmärrän harmituksen monille alueella asuville. Näitä vieraspaikkoja tai taloyhtiöiden paikkoja ei ole ehkä tarpeeksi.

Pidempiaikaisessa parkissa olleet autot aiheuttivat erityisesti talvisaikaan haasteita kiinteistönhuollolle, kun lunta ei aina päästy auraamaan, Kaipainen kertoo. 

Juttu jatkuu videon jälkeen. 

1:13img

– Heitä, jotka ovat paikoittaneet pitkään, ei ole näkynyt kaupalla valittamassa asiasta, kauppias naurahtaa.

Entäpä väärinkäytöt?

– Pysäköintiaika on kaksi tuntia. Mikäli auto on siinä pidempään, muistutus tulee.

Kauppiaan mukaan väärinkäytökset ovat "vähäisiä". Kauppiaan mukaan kaupassa kyllä muistetaan, kuka kaupassa on viime tuntien aikana asioinut. 

Asiasta uutisoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat

Tuoreimmat aiheesta

Helsinki