Maata pitkin matkustaminen on entistä suositumpaa. Samaan aikaan täyssähköautojen osuus teillä kasvaa kasvamistaan. Miten nämä kaksi sopivat yhteen, kun monia epäilyttää erityisesti sähköautojen toimintamatka? MTV keräsi suomalaisten tarinoita tien päältä.
Lofooteille Norjaan
Jyväskyläläinen Ilkka Pättikangas, 29, kävi Teslan Model 3:lla Norjan Lofooteilla puolisonsa kanssa.
Reitti kulki Jyväskylästä Ylitornion kautta Kilpisjärvelle ja sieltä Reineen, Lofoottien lounaisimpaan osaan saakka.
Reineltä Pättikangas ajoi Kilpisjärven kautta Rovaniemelle ja sieltä takaisin Jyväskylään.
– Karkeasti voi sanoa, että sähkö maksoi tien päällä noin puolet vähemmän kuin bensa, kun verrataan pienikulutuksista sähköautoa ja edellistä pienikulutuksista bensa-autoa.
Lataustauot
Pariskunta piti noin 20 minuutin mittaisia lataustaukoja keskimäärin 2,5 tunnin välein.
Tasaisten lyhyiden pysähdysten avulla akun lataus pysyi Pättikankaan mukaan koko ajan 30 ja 75 prosentin välillä.
– Pikalatureita oli pohjoisen erämaassakin sopivin välein, emmekä kohdanneet kuin yhden, joka ei toiminut. Siinäkin oli vieressä kolme toimivaa laturia.
Reinessä autoa odotti hitauslatausmahdollisuus.
– Se oli aivan loistava juttu. Oikeastaan pakollinenkin, koska Lofoottien perukoilla pikalatureita ei olisi ollut.
Lue myös: Michael käytti yksinkertaista porsaanreikää: Huijasi itselleen puolen miljoonan dollarin edestä Tesloja vuosien aikana
Teslan kaksi puolta
– Teslassa on monia ikäviäkin puolia, mutta matkantekovälineenä tällaisella reissulla se on loistava auto, Pättikangas sanoo.
Parhaita asioita Pättikankaan mukaan olivat pieni kulutus ja latausverkoston kattavuus.
– Myös navigointisysteemi toimii luotettavasti, ja sen sisätiloihin mahtuu yllättävän paljon tavaraa.
Teslan rakenteen ratkaisut taas loivat päänvaivaa.
– Surkea alusta aiheuttaa Pohjois-Suomen huonokuntoisilla teillä pään- ja muidenkin alueiden särkyä, mutta sähköisellä voimalinjalla oli ilo ajella pitkää matkaa.
Matkan tarkemmat tiedot numeroina:
Matka: 3 289 kilometriä
Matka-aika: 45 tuntia
Keskinopeus: 73 kilometriä tunnissa
Sähkönkulutus: 488 kilowattituntia
Keskimääräinen kulutus: 14,8 kilowattituntia 100 kilometriä kohden
Latauksien hinta: 187 euroa
Keskimääräinen hinta: 5,6 euroa 100 kilometriä kohden
Latauspysähdysten määrä: 19
Latauspysähdysten kesto: 5 tuntia 35 minuuttia
Keskimääräinen latauspysähdyksen pituus: 18,6 minuuttia
Keskimääräinen latauspysähdyksen hinta: 10,39 euroa
Lue myös: Bensalenkkari Marko vaihtoi sähköautoon – näin paljon hän on säästänyt alle vuodessa
Suomen sisällä
Rovaniemeläinen Pasi Molkoselkä, 48, teki heinäkuussa 2022 ensimmäisen pidemmän reissunsa Suomessa.
Vuoden aikana uusia latauspisteitä on otettu käyttöön yli 3 000. Sähköautojen julkisia latauspisteitä on nyt Suomessa yli 11 000.
Molkoselkä ajoi 1 614 kilometrin pituisen reitin perheensä kanssa kolmessa päivässä. Alla oli vuoden 2022 Volkswagen ID.4 Pro 77 kilowattitunnin akulla.
Ensimmäinen reissupäivä
Ensimmäisenä päivänä Molkoselkä ajoi Rovaniemeltä Ylivieskan kautta Tuuriin ja sieltä edelleen Virroille.
– Ajatuksena yhden latauspysähdyksen taktiikka, ja koska pikalatureiden minuuttihinnat lähtökohtaisesti pelottivat, niin suunnaksi valikoitui Ylivieskan ABC, jossa se maksoi 30 senttiä kilowattitunnilta.
Kun Molkoselkä saapui Ylivieskaan, latauspaikan pikalatureista kolme neljästä oli käytössä ja yksi ei toiminut.
Ystävällinen sähköautoilija onneksi saapui pian paikalle ja luovutti oman paikkansa Molkoselälle.
– Koska latauskentässä oli muitakin autoja kiinni, sen teho jakautui kaikille. Virtaa tuli vain noin 20 kilowatin teholla, kun tolpassa oli toinenkin auto kiinni ja 40 kilowatin teholla, kun sain hetken olla siinä yksin.
Pysähdys kesti lopulta hieman yli tunnin ja virtaa tuli 23,8 kilowattituntia. Lysti maksoi 7,14 euroa.
Molkoselän ja seurueen päästyä Tuurin kyläkaupalle kaikki ilmaiset latauspaikat olivat käytössä, mutta läheltä löytyi maksullinen laturi. 80 minuutin lataus toi 14,5 kilowattituntia virtaa.
Lysti maksoi viitisen euroa. Sillä aikaa perhe shoppaili kyläkaupalla.
Virroille päästyään Molkoselkä etsi minuuttihintaisen teholaturin.
– Päivän ajojen kulutus oli auton mittaamana 15,6 kilowattituntia sataa kilometriä kohden keskinopeuden ollessa 80 kilometriä tunnissa.
Lue myös: Pysäköintiautomaatit ovat pian historiaa näissä kaupungeissa
Toinen päivä
Toisen ajopäivän pituus oli 237 kilometriä.
Reitti kulki mutkien kautta Virroilta Hämeenlinnaan. Ajopäivän kulutus auton mittaamana oli 18,6 kilowattituntia sataa kilometriä kohden keskinopeuden ollessa 88 kilometriä tunnissa.
Auto latautui majapaikkana toimivan hotellin pihassa 45,4 kilowattituntia ja lysti maksoi 7,25 euroa.
Kolmas päivä
Kolmantena ajopäivänä Molkoselkä käytti auton sisäistä, reittisuunnitteluun tarkoitettua sovellusta.
Matka Hämeenlinnasta Tampereen ja Jyväskylän kautta Rovaniemelle oli 773 kilometrin mittainen.
Ensimmäinen pysähdys venähti kahvin maistuessa hyvin, ja auto oli pysäyttänyt latauksen automaattisesti 80 prosenttiin.
– Lataus onnistui moitteettomasti yhden epäonnistuneen yhdistämisyrityksen jälkeen.
Toinen ja myös viimeinen pysähdys oli Kempeleessä, jossa ruokailun aikana auto latautui loppumatkaa varten.
Päivän ajojen kulutus auton mittaamana oli 16,4 kilowattituntia sataa kilometriä kohden keskinopeuden ollessa 89 kilometriä tunnissa.
Molkoselkä tiivistää reissunsa yhteen lauseeseen.
– Ennakkosuunnitteluun täytyy käyttää hetki pidempään, mutta se ei ole insinööriluonteelleni ollenkaan vastenmielistä.
Lue myös: Santtu, Mikko ja Niko rakensivat auton, jota ei uskoisi todeksi: "Helppo lähteä vesistöön, kun voi ajaa rampista alas"
Keikkareissu Keski-Eurooppaan
Iitissä ja puoliksi Viron puolella asuva Jarkko Ikola, 30, teki kesäkuussa matkan Baltian läpi Puolaan matkakavereidensa kanssa. Alla oli Volkswagen ID.5.
– Aloitimme ajamisen Viron Viljandista aamulla ja olimme myöhään yöllä Puolan Krakovassa.
Auto oli liikkeellä tiukan ajopäivän aikana 14,5 tuntia, ja latauksiin meni yhteensä kaksi tuntia ja kymmenen minuuttia.
– Olimme kuitenkin aikataulussa, ja kiirettä ei oikeasti ollut.
Krakovassa vietetyn päivän jälkeen auton akku oli tyhjillään, koska se ei ollut latauksessa pysähdyksissä olon aikana.
– Aamulla kävimme heti lataamassa akun täyteen.
Lue myös: Manu Holappa, 47, asuu bussissa, josta teki mielettömän luksusversion: "Eläminen ei maksa juuri mitään"
Pysähdykset sujuivat
Pysähdys Puolan Suwalkissa kesti 50 minuuttia. Paluumatkalla joukko teki latauspysähdyksiä myös Latviassa ja Liettuassa.
Yhteensä latauksiin kului reilut 190 euroa, joka vastaa 7,90 euroa 100 kilometriä kohden, Ikola kertoo.
– Varmaan jollain ekologisilla polttomoottoriautoilla pääsee vähemmällä, mutta en ala ostamaan toista autoa näille reissuille, joita teemme pari kertaa vuodessa. Vuodessa kuitenkin kulut ovat huomattavasti pienemmät, kun pystyn kotona ja töissä lataamaan autoa halvalla.
Ikola sanoo jonottaneensa reissun aikana vain yhden kerran paikkaa laturille. Se oli Puolassa.
– Puolassa voisi vähän tiheämmin olla latureita, mutta eiköhän tilanne pikkuhiljaa parane.
Ikola kertoo, että ID.5:n toimintamatka oli Baltiassa 450 kilometriä ja Puolassa moottoritiellä noin 350 kilometriä.
– Pisin pätkä, jonka ajoimme ilman vessataukoja, oli 185 kilometriä, eli ihmiset hidastivat matkantekoa enemmän kuin auto. Ihan rohkeasti sähköautolla Eurooppaankin voi lähteä.
Lue myös: Vuoden auto Suomessa valitaan pian – kiinalaismalleja ehdokkaina isolla edustuksella
Lue myös: Nämä käytetyt autot menevät nyt kaupaksi – Tesla tippuu pian sähköautojen ykköspaikalta
Katso myös: Näin lataat sähköauton julkaisella latauspisteellä
5:30