Liikennevaliokunnan puheenjohtaja pitää autoveron poistamista sosiaalisesti arveluttavana: "Täytyy katsoa oikeudenmukaisella tavalla"

Millaisilla autoilla ajamme lähivuosina? Autoalan käyttövoimaennuste lähivuosille valmistui 6:37
Millaisilla autoilla ajamme lähivuosina? Autoalan käyttövoimaennuste lähivuosille valmistui.

Autoilu on murroksessa, ja eri käyttövoimien tulevaisuus puhuttaa. Autokaupoille suuntaava kuluttajakin on nopeasti päästään pyörällä. Ovatko kaikki autot pian sähköautoja vai vieläkö perinteiset polttomoottorit puolustavat paikkaansa?

Autoalan tuoreen ennusteen mukaan sähköistyminen etenee kaikilla rintamilla täyssähköautojen, ladattavien hybridien sekä erilaisten sähköisten hybridivoimalinjojen yleistyessä. Ladattavien autojen valikoima ja saatavuus paranevat huomattavasti vuosikymmenen loppua kohti ja hankintahinnat lähestyvät vähitellen polttomoottoriautojen hintaa.

Ladattavien autojen määrä tulee seuraavien neljän vuoden aikana kasvamaan yli 40 prosenttiin ensirekisteröinneistä, ennustaa autoala.

Vielä tällä hetkellä ladattavat hybridit ovat täyssähköautoja suositumpia, mutta trendi tulee autoalan mukaan kääntymään vuoden 2025 jälkeen.

Tärkeimpänä kehitystä voimistavana tekijänä on EU:n autonvalmistajille asettamat keskimääräisiä hiilidioksidipäästöjä koskevat tavoitearvot, jotka edellyttävät sähköautojen osuuden kasvua.

Tavoitteisiin pääseminen vaatii työtä

Hallituksen Fossiilittoman liikenteen tiekartassa tavoitteena on noin 700 000 sähköauton kanta vuodelle 2030.

Autoalan ennusteen mukaan tavoite olisi saavutettavissa, mikäli autokannan kiertoa voitaisiin nopeuttaa hankinnan verotukseen tehtävillä muutoksilla.

– Sähköistyminen etenee autokannassa ilman polttoaineveroon tai käytön verotukseen tehtäviä muutoksia. Sähköautojen käyttökustannukset ovat jo nykyisillä verotasoilla selvästi polttomoottoriautoa alemmat. Sähkö- ja kaasuautojen yleistymistä voitaisiin nopeuttaa autokannan kiertoa nopeuttavalla hankinnan verotuksen muutoksella ja pitkäjänteisellä investoinnilla latausinfraan, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Autoveron poistolle on vaihtoehtoja

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd.) vieraili maanantaina MTV Uutisten Viiden jälkeen -ohjelmassa.

Autoalaa sen laatimista ennusteista kiittelevä Kymäläinen katsoo, että autoveron asteittainen poistaminen, jonka puolella autoala itse ymmärrettävästi seisoo, ei kuitenkaan ole oikotie onneen, vaikka se autokannan uusiutumista vauhdittaisikin.

– Autoveron poistoa voidaan pitää sosiaalisesti arveluttavana, koska siitä hyötyvät ennen kaikkea hyvätuloiset. Auton ostamisen yhteydessä maksettavalla verolla on tulonjakoa tasaava vaikutus.

Kymäläisen mukaan liikenteen kokonaisverotuksen uudistukseen tähtäävä työ on käynnissä ja jatkuu toukokuuhun asti.

– Nämä täytyy katsoa sosiaalisesti ja alueellisesti oikeudenmukaisella tavalla. Kaikki keinot ovat vielä auki.

Artikkelin yläpuolella olevalla videolla pohditaan, miten hallituksen asettamiin päästötavoitteisiin on mahdollista päästä.

Lue myös:

    Uusimmat