MTV Sportin F1-toimitus listaa jokaisen kisan jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kauden kolmas osakilpailu ajettiin Kiinan Shanghaissa.
Topit:
1. Lewis Hamilton
On käsittämätöntä, että kahdeksan edellisestä kymmenestä kisasta voittaneesta Hamiltonista puhutaan edelleen hermoheikkona kilpailijana. Tunteet kuohuvat herkästi, mutta hän osoitti jälleen hallitsevansa hermopelin tallikaveriaan paremmin. Hidasti vauhtiaan kärjessä jäätävällä viileydellä ja iski stinttien lopuksi kammottavia kierrosaikoja.
2. Kimi Räikkönen
Ferrari on toivonut suomalaiskuskilta lisää aggressiivisuutta ja röyhkeyttä. Kiinassa odotus palkittiin, kun Räikkönen pusersi voimalla Williamsien ohi ensimmäisellä kierroksella. Tallipäällikkö Maurizio Arrivabene sai vahvistuksen, että hänellä on kaksi iskukykyistä kuskia. Aika-ajojen epäonnistuminen oli viikonlopun ainoa miinus.
3. Bottaksen lähtö
Williamsilla ero eteen ja taakse oli niin suuri, että autot saivat körötellä rauhassa maaliin peräkkäin. Startin ohitus tallikaveri Felipe Massasta oli hieno taidonnäyte Valtteri Bottakselta. Hän hallitsi tilanteessa hyvin hermonsa eikä osunut edellä ajaneen Sebastian Vettelin perään. Räikkösen ohitukselle Bottas ei mahtanut mitään ja samalla Massa pääsi livahtamaan pysyvästi tiimikaverinsa eteen.
4. Lotus
Mercedeksen voimanlähteestä alkaa vähitellen olla näkyvää hyötyä Lotukselle, kun myös auton runko alkaa vastata moottorin tasoa. Romain Grosjean oli aika-ajon kahdeksas ja kisan seitsemäs. Ranskalaisen vauhti oli ajoittain jopa Williamsia parempi.
5. Mersun taktiikka
Mercedes otti oppia Malesian taktiikkamokasta ja seurasi tarkasti Ferrarin tekemistä ensimmäisellä varikkokäynnillä. Vettelille vaihdettiin toiset pehmeät renkaat, joten Mercedes päätti tehdä samoin, vaikka niiden kuluman hallitseminen hieman tallia arveluttikin. Hamilton pelasi sen jälkeen kisan täysin omaan pussiinsa, mutta Ferrari ei päässyt iskuetäisyydelle Rosbergista.
Flopit:
1. Nico Rosberg
Lehdistötilaisuudessa kuultu valitus Lewis Hamiltonin itsekkyydestä oli osoitus siitä, ettei Rosbergilla ole tällä hetkellä aseita tallikaveriaan vastaan. Rosberg teki kausien välissä hurjasti töitä, jotta pystyisi vastaamaan Hamiltonin kisavauhtiin, mutta tulokset ovat olleet tähän mennessä laihoja. Tämän asian ymmärtäminen on saanut Rosbergin turhautumaan entisestään.
2. Williams
F1-sarjan kolmostalliksi tänäkin vuonna ankkuroitunut Williams on ollut kisa kisalta suuremmissa vaikeuksissa pysyä Mercedeksen ja Ferrarin vauhdissa. Kiinassa talli tiesi jo etukäteen, ettei pehmeillä renkailla ole mitään mahdollisuutta taistella kärkiautoja vastaan, joten Massalle ja Bottakselle vaihdettiin ensimmäisellä stopilla kovat renkaat, jotta viidennen ja kuudennen sijan puolustaminen olisi sentään mahdollista.
3. Daniil Kvjat
Venäläinen tekeytyi kuuroksi, kun Red Bull pyysi häntä päästämään tallikaveri Daniel Ricciardo ohi kisan alkukierroksilla. Kvjatilla oli allaan kovat renkaat, joten Ricciardon viivyttäminen oli aivan tarpeetonta. Muuten kisaviikonloppu sisälsi rutkasti teknisiä murheita, joihin Kvjatilla ei ollut mitään osuutta.
4. Renault
Neljästä Renault-moottorista kolme laukesi kisan aikana. Maaliin pääsi ainoastaan Ricciardo, joka töpeksi itse mahdollisuutensa lähdössä. Lauantain harjoituksissa näkyi kuitenkin viitteitä Red Bullin vauhdin paranemisesta. Vielä jää nähtäväksi, pystyykö Renault pitämään lupauksesta, että Monacon kisaan mennessä luotettavuusongelmat on ratkaistu.
5. Kisan loppuhuipennus
Ei ole koskaan toivottavaa, että kisa ajetaan loppuun turva-auton takana. Kiinalaisilla ratavirkailijoilta vei käsittämättömän kauan saada Max Verstappenin Toro Rosso ulos varikkomuurin aukosta.