Ristiriitoja herättänyt 17-vuotiaiden ajokorttiuudistus ei etene enää tällä hallituskaudella.
Nykyinen laki jää siis voimaan, joten jatkossakin 17-vuotiaat voivat saada B-luokan ajokortin vain poikkeusluvalla ja ajaa tällöin myös yöaikaan kaverit kyydissään.
Asian raukeamisesta kertoi ensimmäisenä Uutissuomalainen.
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Suna Kymäläinen (sd.) sanoo, että valiokunta ei ehdi saada valmiiksi mietintöään asiasta, sillä se on odottanut perustuslakivaliokunnan lausuntoa.
– Perustuslakivaliokunnassa on ollut hirvittävät ruuhkat, ja kun he eivät ehtineet sitä käsitellä, meidän oli todettava, että asia raukeaa, hän sanoo.
Uudistuksessa ehdotettiin, että 17-vuotias voisi saada huoltajan suostumuksella B-luokan rajoitetun ajo-oikeuden, joka ei olisi voimassa kello 00─05. Lisäksi 17-vuotiaat olisivat saaneet kuljettaa vain yhtä matkustajaa kerrallaan.
Lue myös: Ajokorttilain uudistus lähes tuplasi opetusluvalla suoritettujen ajokorttien suosion
Esityksessä ehdotettiin myös, että 17-vuotiaiden kuljettajien olisi pitänyt kiinnittää autoon alaikäisen kuljettajan tunnus.
Rajoitteiden oikeasuhtaisuus oli selvitettävä
Kymäläinen sanoo, että asia oli lähetettävä perustuslakivaliokuntaan muun muassa sen takia, että rajoituksien oikeasuhtaisuus oli selvitettävä.
– Kun Suomessa on esimerkiksi liikkumisvapaus, oli selvitettävä, voidaanko yhdelle ikäluokalle laittaa tällaisia erilaisia rajoitteita suhteessa muihin, hän sanoo.
Lisäksi perustuslakivaliokunnassa olisi pitänyt selvittää, onko oikeasuhtaista, että kyydissä saisi olla vain yksi ihminen.
– Ajo-opetusvaiheessa kyydissä saa olla vaikka koko perhe, mutta sitten kun sen kortin saa, kyydissä voi olla vain toinen vanhemmista eikä muita perheenjäseniä, Kymäläinen sanoo.
Kymäläinen sanoo, että esitys aiheutti ristiriitaisuuksia heti alkuunsa.
– Poikkeuksellinen siinä määrin, että yksikään asiantuntija ei ollut tyytyväinen siihen lakiin. Kaikki kritisoivat jotain, ja he olivat vielä keskenäänkin ristiriitaista mieltä niistä asioista, joista he esitystä kritisoivat.
Harakka harmittelee, etteivät turvallisuusuudistukset tule voimaan
Yksi kritiikin kohde uudistuksessa oli se, miten poliisi ehtisi valvoa rajoitusten noudattamista. Etenkin viikonloppuisin poliisilla on paljon muutakin tekemistä.
Kymäläinen sanoo, että hallitus ei esityksessään ehdottanut poliisille lisää resursseja.
Uudistuksen rajoituksilla ja muilla keinoilla oli tarkoitus parantaa liikenneturvallisuutta. Ajokoulutukseen olisi tullut esimerkiksi riskientunnistuskoulutusta, liukkaan kelin ajorataharjoittelua ja lisää teoriaopetusta.
Lisäksi ajokiellon jälkeen olisi joutunut pakolliseen ajokieltokoulutukseen. Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) pitää liikenteen kokonaisturvallisuuden kannalta ikävänä asiana, että liikenneturvallisuuden parantamiseen liittyvät muutokset eivät tule voimaan.
– Varsinkin kun olemme päässeet nyt hyvälle uralle. Meillä oli ensimmäistä kertaa koko mittaushistoriassa viime vuosi sellainen, että liikennekuolemia oli alle 200, Harakka sanoo.
Kun uudistusta ei saatu vietyä maaliin, nykyinen laki jää voimaan. Tällä hetkellä 17-vuotiaat voivat saada ajokortin poikkeusluvalla, eikä heidän ajo-oikeudessaan ole rajoituksia yöaikaan ajamisesta tai matkustajamäärästä.