Viikonlopun F1-osakilpailu Italian Monzassa on hyvä mittari tiimien välisten voimasuhteiden vertailussa kauden kääntyessä loppupuolelle. Autojen välistä dataa vertailemalla esiin nousee muun muassa Kimi Räikkösen Alfa Romeo -tallin erikoinen ristiriita. C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen selvittää, mistä luvuissa on kyse.
LUE MYÖS: ”Puhuin ahneena jopa palkintosijasta” – parjattu F1-tiimi ajoi parhaan kisansa liki 11 vuoteen!
Oikarinen esitteli toisen asiantuntijan Toni Vilanderin kanssa Monzan harjoituksista ja aika-ajosta kerättyä tietoa, joka osoitti Ferrarin olleen kotiratansa suorilla selvästi kovimmassa vauhdissa.
Italialaistiimin vahvuus näkyi myös siinä, että sen moottoriasiakkaista Alfa Romeo oli listan kakkosena ja heikommin autonsa aerodynaamisessa suunnittelussa onnistunut Haas kolmantena.
Väliin mahtui yllättäen Red Bull, jota ei tosiaan tunneta suoranopeuksistaan. Hondan moottorista löytyy jo selvästi potkua, mutta ilahduttavaa oli myös se, että Renault oli viidentenä lähellä muita.
– Suorillahan nähdään, että Ferrari on selvästi omassa luokassaan ja Mercedes on vasta kuudenneksi nopein suoravauhdissa, Ossi Oikarinen esitteli dataa sunnuntain kisalähetyksessä.
– Jopa Red Bull, joka on ollut hyvin, hyvin hidas suorilla, löytyy Mercedeksen edeltä. Tämä osoittaa sitä erilaista filosofiaa, jonka varaan autot on rakennettu tänä vuonna. Ferrarilla on vähän vähemmän downforcea ja ilmanvastusta, ja Mercedeksellä sitten enemmän.
– Tietysti kun laitetaan autoon vähän enemmän downforcea, niin Mersulla on valittu se, että sitten mennään mutkissa vähän lujempaa. Kierrosajat aika-ajossa olivat melkein identtisiä – Ferrari oli vähän nopeampi suorilla, Mercedes vähän nopeampi mutkissa, Oikarinen vertaili.
Sama näkyi Alfa Romeolla: suorat pyrittiin painamaan pienimmällä mahdollisella ilmanvastuksella, mutta nopeissa ja hitaissa mutkissa tuli puolestaan reilusti takkiin. Red Bull oli onnistunut hämmästyttävän hyvin tuomaan suora- ja mutkanopeudet samaan pakettiin.
Myös Mercedes onnistui tekemään kisaan strategian, jolla se pystyi lähes lyömään Ferrarin Monzassa. Vaikka talli hävisi suorilla nopeudessa, se sai paremmalla mutkien pidolla renkaansa kestämään paremmin.
– Pelkästään tehoylivoimalla ei näitä kahinoita voiteta. Rengaspidon täytyy kestää auton alla, Vilander huomautti jo kisan ennakkolähetyksessä.