Teknologia- ja hakukonejätti Googlen asianajaja esitti EU-tuomioistuimessa väitteen, jonka mukaan Microsoftin omistaman Bing-hakukoneen suosituin hakusana on Microsoftin kannalta hyvin kiusallinen.
– Olemme toimittaneet todisteita, jotka kertovat, että Bingin ylivoimaisesti suosituin hakusana on Google, asianajaja Alfonso Lamadrid kertoi.
Käytännössä tämä voi siis tarkoittaa kahta asiaa:
Joko Bing-hakukoneen käyttäjät käyttäisivät mieluummin Googlea, mutta eivät joko osaa tai pysty vaihtamaan sitä oletushakukoneeksi tai sitten ihmiset eivät muuten vain ihan tiedä, mitä he tekevät.
Lue myös: Google antaa Applelle joka vuosi aivan hirvittävän läjän rahaa pitääkseen kiinni etulyöntiasemastaan: "Halunnee varmistaa, ettei Microsoft tarjoa enemmän"
Asianajaja Lamadridin mukaan Googlen nouseminen Bingin suosituimmaksi hakusanaksi todistaa tietysti juuri sen, mitä Google on koko ajan sanonutkin.
– Ihmiset käyttävät Googlea, koska he ovat valinneet niin. Eivät siksi, että heidät on pakotettu käyttämään sitä, Lamadrid totesi oikeudessa.
Mutta aina, kun joku hakee Bingillä Googlea, ei kyseessä ole välttämättä ihan niin tarkoituksellinen pyrkimys päästä Googleen kuin yhtiö itse ajattelee.
Google on yksi suosituimmista hakusanoista myös Googlen omassa hakukoneessa, sillä osa ihmisistä googlaa itsensä ensin Googlen etusivulle ennen kuin lähtee hakemaan muuta tietoa – siis ymmärtämättä sitä, että useimmissa selaimissa hakunsa voi syöttää suoraan osoitepalkkiin ilman, että täytyy ensin mennä Googlen etusivulle.
Vuonna 2020 google oli Googlen kolmanneksi suosituin hakusana maailmanlaajuisesti. Sitä suosituimmat olivat ainoastaan youtube ja facebook.
Googlen osuus hakukonehauista on yli 90 prosenttia
Oikeudenkäynnin taustalla on Euroopan komission digitalisaatiosta ja kilpailuasioista vastaavan varapuheenjohtaja Margrethe Vestagerin väite siitä, että Google käyttää tunnettuuttaan hyödyksi pyrkiessään sulkemaan Android-käyttäjät Googlen kontrolloimaan ekosysteemiin yhä tiukemmin.
EU-komissio arvelee Googlen myös maksaneen teknologiayhtiöille siitä, ettei näiden laitteisiin ja järjestelmiin lisätä mahdollisuutta käyttää Bingiä. Komission mukaan tällainen toiminta voi estää kilpailevien järjestelmien kehittämisen, mikä taas vaikeuttaisi Googlen kanssa kilpailevien hakukoneiden mahdollisuuksia menestyä.
Googlen osuus kaikista maailman hakukonehauista oli kesäkuussa 2021 peräti 92,5 prosenttia.
Lue myös: Puhelimesi yhteystietojen ICE-lyhenteistä on tuskin mitään hyötyä, toimi sen sijaan näin – "Kun ensihoitajat tulevat paikalle..."
Lähteet: Bloomberg, New York Post, Ahrefs