Voiko Googlen hakutuloksiin luottaa? Saksalaisselvitys löysi hakukoneista "huomattavia ongelmia"

8:30img
KATSO MYÖS: Onko somevaikuttaminen helppoa rahaa, vai sittenkin rankkaa työtä? "Ei ole olemassa sellaista käsitettä kuin 'helppo raha'"
Julkaistu 22.01.2024 09:34

Maria Aarnio

maria.aarnio@mtv.fi

Etkö löydä hakukoneesta tietoa, jota etsit? Saksalaisselvityksen mukaan hakukoneisiin livahtaa nykyisin paljon maksettua affiliate-markkinointia.

Google ei enää toimi kuten ennen. Tähän tulokseen päätyi saksalaisselvitys, jonka mukaan hakukoneet kärsivät laatuongelmista, kun tuloksiin livahtaa paljon mainontaa, kertoo Business Insider. 

Tutkijoiden mukaan käyttäjät ovat jo vuosia valittaneet hakutulosten laadusta, joissa on mukana "enenevissä määrin" hakukoneoptimoituja, huonolaatuisia tuloksia.

Lue myös: Saitko viestin "Microsoftilta"? Tältä näyttää kyberrikollisten huijausviesti

"Huomattavia ongelmia" affiliate-linkkien kanssa

Saksalaisselvityksessä etsittiin Googlesta, Bingistä ja DuckDuckGosta tuotearvioita, joissa olisi mukana tuotetestauksia ja ehdotuksia tuotteista, joita kannattaa ostaa. 7 400:aa hakutulosta analysoitiin lähes vuoden verran.

Tuotearvioiden hakemiseen päädyttiin, koska selvityksen mukaan ne ovat "erityisen haavoittuvaisia" markkinointilinkkien suhteen.

Tulosten mukaan hakukoneilla on "huomattavia ongelmia" affiliate-linkkien kanssa. Affiliate-markkinointi on myyntiä, jossa yritys maksaa esimerkiksi somevaikuttajalle, kun tämä saa myytyä tuotetta oman affiliate-linkkinsä kautta.

Tutkijoiden mukaan tuotearvostelujen sisältämiä maksettuja mainoslinkkejä ei ole määrällisesti paljoa, mutta ne ovat yliedustettuina hakukonetuloksissa. Affiliate-linkkejä sisältävät sivut olivat todennäköisesti paremmin SEO- eli hakukoneoptimoituja ja nousivat todennäköisemmin hakutuloksiin, mutta keskimäärin niiden sisältämä teksti oli huonolaatuisempaa.

Selvityksen mukaan hakukoneet ovatkin häviämässä SEO-optimoinnin "kissa-hiiri-leikin", kertoo The Register.

Lue myös: Käytätkö edelleen? Tutulle Windows-ominaisuudelle sanotaan pian hyvästit

"Affiliate-markkinointi on osittain vastuussa siitä, miltä verkkosisältö näyttää nyt"

Mainoslinkeissä ongelmaksi muodostuu luotettavuus. Koska käyttäjä yleensä etsii tietoa luotettavana pitämästään hakukoneesta, maksettu linkki ikään kuin "perii" tämän luottamuksen sijoituttuaan korkealle hakutuloksissa, saksalaisselvitys analysoi.

Tutkijoiden mukaan hakutulosten laatu todennäköisesti laskee entisestään, kun nettiin tuotetaan enemmän tekoälyn tehtailemaa sisältöä.

– Affiliate-markkinointi on osittain vastuussa siitä, miltä verkkosisältö näyttää nyt. Sen kieltäminen kokonaan ei luultavasti ole ratkaisu, tutkimusta tehnyt Janek Bevendorff kuvasi haastattelussa.

Lue myös: Googlen yksityinen incognito-tila ei olekaan salainen – yhtiö sovitteli jättikanteen oikeudessa

Näin Google kommentoi

Bevendorffin mukaan hakukoneiden pitäisi valita tarkemmin, millaisia sivuja ne suosittelevat, varsinkin, jos kyseinen sivu tuottaa paljon sisältöjä. Google kuitenkin osaa jo merkitä huonolaatuisia sisältöjä  roskapostiksi.

Google kertoi Business Insiderille, että tutkimus oli kapea-alainen ja analysoi vain tuotearvioita, eikä se siksi edusta Google-hakujen "kokonaislaatua".

– Olemme tehneet erityisiä parannuksia näiden ongelmien ratkaisemiseksi, ja tutkimus myös osoittaa, että Google on kehittynyt viime vuoden aikana ja toimii paremmin kuin muut hakukoneet, yhtiö huomautti.

Lue myös: Nyt varoitellaan Facebook-sovelluksen uudesta ominaisuudesta – tästä linkkihistoriassa on kyse

Lue myös: Microsoft-pomo antoi vakavan varoituksen Googlesta: "Painajainen"

Katso myös: Mitä ihmettä? Googlen karttapalvelussa on Kempeleessä näkynyt usean vuoden ajan hämmentävä teksti

0:20img

Kempeleessä pellolla näkyy erikoinen teksti.

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lähteet: Business Insider, The Register

Tuoreimmat aiheesta

Google