Nissan Pulsarin tehomalli on susi lampaan vaatteissa.
Tykkäsimme
- Jouhevasta turbomoottorista
- Hinta-tehosuhteesta
Emme tykänneet
- Ohjaustuntumasta
- Tunnepuolesta
Koeajoyksilön punaista väriä lukuun ottamatta pulsarin ulkonäkö ei anna viitteitä konepellin alta löytyvästä 190 hevosvoimasta. Aivan GTI-luokan tehokarkeloihin ei siis ylletä, mutta kulkupuoli on vähintäänkin riittävä. Satasen spurtin auto pinkaisee 7,7 sekunnissa ja huippunopeus on 217 km/h.
Moottori pohjautuu samaan voimalähteeseen, jonka ajoimme hiljattain myös Qashqaissa, tosin silloin 163 hevosvoimaisena muunnoksena. Vääntöä piskuisesta turbomoottorista on otettu 240 Nm, joka on käytössä laajalla 1600-5200 käyntinopeusalueella. Sen ansiosta moottori reagoi tehokkaasti kaasupolkimen liikkeisiin ja vaihtamistarve jää vähäiseksi. Luonteeltaan moottori onkin dieselmäisen vääntävä, mikä ei varsinaisesti kannusta vauhdikkaampaan revittelyyn.
Sama hillitty luonne korostuu myös auton ajo-ominaisuuksissa. Jousitus on säädetty aavistuksen perusmallia jämäkämmäksi, mutta se ei ole liian kova arjen askareisiin. Myös ohjausvastetta on jäykistetty parempien ajo-ominaisuuksien nimissä, mutta hyväksi sitä ei voi varsinaisesti kehua. Ohjaus palauttaa huonosti ja tuntuma tiehen on turhan etäinen. Pientä lisätäsmällisyyttä kaipaisi myös 6-loviseen manuaalivaihteistoon.
Auto ei siis yritä olla Golf GTI:n haastaja ja sen sisäistämällä autoa ymmärtää paremmin. Se sopii hyvin vaikka iäkkäämmän ihmisen piilosportiksi. Tehonälkäisille on tulossa myöhemmin Nismo versio, jonka tehojen huhutaan asettuvan 250-300 hevosvoiman paikkeille.
Piilosportti auto on myös sisältä, sillä tehomallin erottaa ainoastaan valkoisista tikkauksissa ratissa sekä hiilikuitua jäljittelevistä somistelistoista. Ulkopuolelta tarkkasilmäinen voi bongata muun muassa mustaksi maalatut ajovalojen taustat ja kaksiväriset 17-tuumaiset vanteet.
Nissan Pulsar DIG-T 190 on siis soiva peli tavalliseen arkikäyttöön, mutta vauhdikkaammassa ajossa se ei kerää suuria kehuja. Kohderyhmä lieneekin tämän auton kohdalla selvästi varttuneempi väki kuin perinteisissä GTI-luokan autoissa.
Hintaa pulsarin tehokkaimmalle versiolle kertyy edullisimmillaan 27 390 euroa (Business 360 R). Parempi varustetaso (Tekna R) nostaa hinnan 29 490 euroon. Se on toki paljon rahaa tämänkokoisesta autosta, mutta toisaalta varustelu on kattava ja harvassa autossa on yhtä hyvä hinta-teho suhde.
Nissan Pulsar DIG-T 190
Hinta alkaen 27 390 €
Moottori 1 618 cm3 R4 bensiini, turbo
Teho 140 kW (190 hv) / 5 600 r/min
Vääntö 240 Nm / 1 600-5 200 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
0-100 km/h 7,7 s
Huippunopeus 217 km/h
EU-kulutus 5,7 l/100 km
CO2-päästöt 134 g/km
Mitat Pituus 4387 mm, leveys 1768 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2700 mm
Omamassa 1 307 kg
Tavaratila 385 l
Galleria