Renaultin nousukiito sen kuin kiihtyy. Farmariperäinen Talisman on elegantti perheauto, johon on pakattu paljon tilaa monenlaisiin kuljetustarpeisiin.
Tykkäsimme
- mukavuudesta
- ranskalaisesta tyylistä
- avarasta matkustamosta
- elegantista ulkonäöstä
Emme tykänneet
- ohjauksessa voisi olla perusasetuksilla enemmän tuntoa
- istuimien sivuttaistuki lähes olematon
- laajennettu tavaratila ei aivan tasainen
Suomeen loppukevät 2016
Hinta alk. 29 990 €
Vaikka se ei olekaan isohko katumaasturi, Renault Talisman farmari on juuri sellainen auto kuin mistä moni suomalainen unelmoi. Se tarjoaa perheellisille hyvän tilat ja mukavan matkustusalustan mökkimatkoille. Auton ranskalaisessa luonteessa on myös jotain erinomaisen rentouttavaa. Tykästyimme kovasti jo sedaniin, ja farmarin mukanaan tuoma käytännöllisyys vain parantaa Talismania.
Parhaimmillaan Talisman on Multisense-järjestelmällä varustettuna, ja sen käytön opetteluun kannattaa uhrata hieman aikaa. Ajotottumuksia on monenlaisia – kuten on myös makutottumuksia, ja Multisense avittaa tässä erilaisia kuskeja löytämään haluamansa ajokokemuksen.
Renault on panostanut Talismanissa ja tämä tuntuu monissa asioissa. Parhaissa istuimissa on lämmityksen lisäksi myös tuuletus, ne taipuvat kymmeneen eri suuntaan ja niistä löytyy vielä hieromatoiminto. Myöskään lapsien ei tarvitse palella, sillä takanakin on reunapaikoilla napista peffaa lämmittävät istuimet. Myös ratin kehä lämpenee napista.
Kaikissa Talismaneissa on myös vakiona automaattinen kaksialueilmastointi, joka tunnistaa automaattisesti sisätiloihin kertyvän kosteuden. Tämä on kätevä talvella. Aktiivihiilisuodatin puhdistaa puolestaan sisäilmaa estämällä mm. pölyn, siitepölyn, paljon parjattujen typpioksidien kuin rikkioksidieninkin pääsyn ohjaamoon.
Musiikin ystäville on tarjolla Bosen surround sound -audiojärjestelmä, joka tekee matkustamosta kolmentoista kaiuttimen ja kahden subwooferin avulla pienimuotoisen konserttisalin.
Mukavaa ja turvallista matkantekoa avittavat myös ajan tasalla olevat järjestelmät, kuten älykäs vakionopeudensäädin, aktiivinen hätäjarrutustoiminto, kurveihin kääntyvät ajovalot, liikennemerkit ja etenkin nopeusrajoitukset tunnistava kamera, tuulilasiin heijastuva HUD-näyttö, aktiivinen pysäköintiavustin sekä älykkäästi automaattisesti pitkiltä lyhyille vaihtavat ajovalot.
Kuulostaako kivalta? Talisman palauttaa kertaheitolla uskon ranskalaisiin autoihin.
MIKÄ Renaultin lippulaivan 4,86 metriä pitkä farmariversio eli kilpailija VW Passatille, Ford Mondeolle ja kumppaneille.
KENELLE Isoa, tilavaa ja ennen kaikkea mukavaa perheautoa tarvitseville.
AJETTAVUUS Farmariperä ei muuta Talismanin hyviä ajo-ominaisuuksia, ja erittäin maukkaalta meno maistuu mutkateillä nelipyöräohjauksella varustetuissa versioissa. Ainoastaan ohjaustuntuma saisi olla hieman parempi. Jousitusmukavuus on ensituntumalta jopa hieman mukavampi kuin sedanissa. Zen-varustelusta alkaen Talisman tulee Multisense-järjestelmällä, jossa kuljettaja voi valita mieleisensä ajotilan. Järjestelmä muuttaa ohjausta, moottorin- ja vaihteiston toimintaa sekä jousitusmukavuutta.
SUORITUSKYKY Koeajoautossa oli tehokkain eli 160-heppainen diesel, joka vääntää vahvasti ja tekee Talisman farmarista kepeästi liikuteltavan. Kahden ahtimen yhteispeli toimii hienosti. Valmistaja ilmoittaa moottorin yhdistetyksi kulutukseksi 4,6 litraa sadalla kilometrillä, mutta käytännössä on vaikea päästä alle kuudella litralla. Paha lukema ei sekään vielä ole.
TILAT Ohjaamo on yhtenäinen 5-ovisen version kanssa, Myös takapenkillä on avara tunnelma ja erinomaiset puitteet mukavaan matkustusolosuhteet. Tavaratila on 572-litraisena erinomaisen kokoinen, ja takapenkit kaatamalla tila kasvaa peräti 1 681 litraan. Takapenkkien selkänojat taittuvat kumoon kahdessa osassa, eikä niiden kaatoa varten tarvitse kurotella tavaratilaan, sillä kippausvivut löytyvät tavaratilan laidalta. Penkit taitettuna tavaratilan pituus kasvaa yli kahteen metriin. Takaluukun saa myös aukeamaan sähköisenä.
MALLISTO Bensaversio on joko 150- tai 200-heppainen, ja kummankin jatkeena on aina 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti. Dieselit ovat 110- ja 160-heppaisia, joista jälkimmäinen on aina automaatti ja kahdella ahtimella terästetty. Neljä varustetasoa: Life, Zen, Intens ja 4Control. Jälkimmäisessä on aina aktiivinen iskunvaimennus ja nelipyöräohjaus.
Renault Talisman Sport Tourer
Moottori 1 598 cm3, 4-syl. tuplaturbodiesel
Teho 118 kW (160 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 380 Nm / 1 750 r/min
0-100 km/h 9,6 s
Huippunopeus 213 km/h
EU-kulutus 4,6 l/100 km
CO2-päästöt 120 g/km
Mitat Pituus 4 866 mm, leveys 1 870 mm, korkeus 1 465 mm, akseliväli 2 809 mm
Tyhjäpaino 1 540 kg
Tavaratila 572-1 681 l