Koeajo: Tämä möhkömaasturi suorastaan leijuu tien päällä

Julkaistu 17.11.2015 22:31
Toimittajan kuva

Jalmari Mattila

jalmari.mattila@teknavi.fi

Mercedes-Benzin suosikkimaasturi sai pienen kasvojenkohotuksen. Samalla nimi vaihtui ML:stä GLE:ksi.

Hinta alkaen 85 056 €

Tykkäsimme

  • Voimalinjastosta
  • Mukavasta jousituksesta

Emme tykänneet

  • Isosta omapainosta
  • Lisävarustehinnoittelusta

Nimenmuutoksesta huolimatta Mercedes-Benzin maasturiuutuus pohjautuu neljä vuotta sitten esiteltyyn ML-sarjaan. Kattava facelift pitää sisällään uudistuksia niin ulkokuoreen, sisätiloihin kuin voimalinjastoon.

Päivityksille oli myös tarvetta, sillä pahimmat kilpakumppanit BMW X5, Volvo XC90 ja Audi Q7 ovat uudistaneet vuoden sisään mallejaan. Mercedeksen oli siis vastattava haasteeseen.

Uusi malli on edeltäjäänsä modernimman näköinen. Siinä on selvää sukunäköä merkin muihin malleihin. Kiinnostavimmat uutuudet löytyvät auton sisuskaluista. Tarjolla on pitkä liuta uudistettuja moottoreita. Mallistossa on nyt ensimmäistä kertaa myös pistokehybridiversio. Pienten päästöjensä ansiosta pistokehybridi onkin yksi houkuttelevimmista GLE-vaihtoehdoista.

Teknavin koeajama GLE 250 d on myös mielenkiintoinen ja houkutteleva. 4-sylinterinen dieselmoottori voi kuulostaa alimitoitetulta isoon maasturiin, mutta koeajon perusteella voi todeta, että lisätehoa ei jää juuri kaipaamaan. Huipputehoksi ilmoitetaan 204 hevosvoimaa, mutta pontevan väännön (500 Nm) ansiosta moottori tuntuu numeroitaan tehokkaammalta. Kiitosta saa myös täysin uusi 9-portainen automaattivaihteisto. Vaihdot ovat pehmeitä ja täsmällisiä.

Parannuksia on tehty myös auton ajo-ominaisuuksiin. Ensimmäisenä huomio kiinnittyy hyvään äänieristykseen. Edessä voi keskustella vaikka kuiskaten, eikä melutaso nouse häiritseväksi edes maantienopeuksissa. Mukavuus korostuu myös alustan toiminnassa. GLE suorastaan leijuu tien päällä, vaikka auto oli varustettu tavallisilla teräsjousilla.

Iso omamassa ja korkea painopiste tulevat esiin kaarteissa lievänä kallisteluna. Tiukoille mutkapätkille tätä auto ei ole myöskään suunniteltu. Parhaimmillaan auto leppoisassa matka-ajossa, jolloin se kulkee kuin juna. Etenkin hyvin painotettu ohjaus kerää kiitosta.

Sisätiloissa huomiota herättävimmät uutuudet ovat keskikonsolin iso viihdejärjestelmän näyttö ja uusi modernimpi ohjauspyörä. Kyse on pienistä uudistuksesta, mutta ne tekevät yleisilmeestä huomattavasti nykyaikaisemman. Tilat ovat säilyneet ennallaan.

Vaikka uusi GLE pohjautuu pitkälti edeltäjämalliin on sen pienillä uudistuksilla sieltä täältä saatu paljon aikaan. Auto tuntuu joka suhteessa edeltäjäänsä etevämmältä.

Mercedes-Benz GLE 250 d 4Matic
Moottori 2143 cm3, R4 turbodiesel
Vaihteisto 9-vaihteinen, automaatti
Teho 150 kW (204 hv) 3800 r/min
Vääntö 500 Nm 1600-1800 r/min
0-100 km/h 8,6 s
Huippunopeus 210 km/h
Keskikulutus 5,6 l / 100 km
CO2-päästöt 146 g/km
Mitat Pituus 4819 mm, leveys 1935 mm, korkeus 1796mm, akseliväli 2915 mm
Omamassa 2075 kg
Tavaratila 690–2100 l

Tuoreimmat aiheesta

Mercedes-Benz