Mercedes-Benz uudisti Suomessa valmistettavan katumaasturin, joka on tällä hetkellä yhtiön suosituin katumaasturimalli.
Ulkoisesti GLC on kokenut varsin perinteisen tyylisen faceliftin. Valot sekä edessä että takana ovat saaneet uuden ilmeen, puskurien muotoa on päivitetty ja maski on saanut aiempaa näyttävämmän ilmeen. Muutokset eivät saa edeltäjää näyttämään vanhentuneelta, mutta alaa seuraavat tunnistavat uudistuneen mallin varsin helposti.
Sisätiloissa näkyvät muutokset ovat pieintä hiomista, mutta pinnan alla on tapahtunut enemmän. Vanha Comand-multimediajärjestelmä on saanut väistyä uuden MBUX-järjestelmän tieltä, ja samalla keskikonsolin pyöritettävä rulla on korvattu uuden järjestelmän kosketuslevyllä.
Samalla kuljettajan näkökenttään on tarjolla viime vuonna uudistuneen C-sarjan tapaan täysin digitaalinen mittaristo ja aiempaa suurempi kuljettajan näkökenttään heijastuva HUD-näyttö. Etenkin käyttöjärjestelmän päivitys on iso hyppäys eteenpäin käytettävyyden näkökulmasta.
MBUX tarjoaa niin paljon ominaisuuksia, että ensimmäistä kertaa autoon istuutuessa on syytä varata aikaa valikkojen läpikäymiseen kaikkien ominaisuuksien löytämiseksi. Hetken opettelun jälkeen ehkä turhankin visuaaliseksi käytettävyyden kustannuksella tehdyn järjestelmän logiikka alkaa löytyä. Moni kiittää myös kosketusnäyttöä, mikä helpottaa joissakin tilanteissa valintojen tekemistä.
GLC on saanut keulalleen muista tähtikeuloista tutun OM654-dieselmoottoriperheen. Alkuvaiheessa Suomen tuontiohjelmaan kuuluu kolme tehoversiota kyseisesti moottorista. Pääsimme ottamaan ensituntumat raskaasti varustellusta GLC 300 d -versiosta, joka on kyseisen moottoriperheen uusi ja kahdella turbolla varustettu tehokkain versio. 2,0-litrainen voimanlähde tarjoaa tehoa 180 kW (245 hv) ja vääntöä kiitettävät 500 newtonmetriä jo 1 600 minuuttikierrokselta.
Yli 1 800 kiloinen auto liikahtaa vaivattomasti näiden voimavarojen turvin. Moottorin parina toimiva 9-portainen automaattivaihteisto on yksi alansa hienostuneimpia, eikä jätä toivomisen varaa rauhallisessa tai vauhdikkaammassakaan ajossa.
Koeajoauto oli varustettu kalleimmalla alustaratkaisulla, eli mukautuvalla ilmajousituksella. Alustan toiminta-aluetta on laajennettu entisestään, mikä tarkoittaa parempaa mukavuutta ja toisessa ääripäässä jämäkämpää etenemistä.
Käytännön ajossa pehmeä Comfort-asetus vakuutti eniten, sillä tälläkään asetuksella auto ei kallistele ja vauhdin noustessa menoon tulee tarpeeksi jämäkkyyttä. Ajettavuus on kokonaisuutena hyvin vaivaton ja auto kääntyy nöyrästi tiukempiinkin kaarteisiin. Tuntumaa ohjaus ei liiemmin tarjoa, mutta tarkkuus on riittävällä tasolla.
Yhtä edeltäjästä löytynyttä yksityiskohtaa jää kuitenkin kaipaamaan; aikaisemmin taustapeilin edestä löytynyt aurinkolasikotelo on jouduttu uhraamaan MBUX:n myötä mukaan tulleille liiketunnistimille. Aina ei voi saada kaikkea.
Faktoja autostaMercedes-Benz GLC 300 d 4Matic |