Hyundai uudisti Santa Fe:tä viime vuonna, ja ensi kesänä uusi versio saapuu vihdoin myös Suomeen.
Suomeen kesä 2016
Hinta avoinna
Tykkäsimme
- väkevästä ja tasaisesti käyvästä moottorista
- mukavasta jousituksesta
- modernista, laadukkaasta ja hiljaisesta ohjaamosta
- hyvistä tiloista
Emme tykänneet
- painaa liikaa
- valittavana vain yksi voimalinja
Santa Fen ulkoiset muutokset eivät ole massiivisia. Puskureita on viilattu ja etumaski on hieman uuden muotoinen – kuten ovat myös ajo- ja takavalot. LED-päiväajovalot ovat nyt siirtyneet sumuvalojen päälle. Auton olemus on tyylikäs, linjakas ja moderni.
Santa Fen ohjaamo oli miellyttävä ympäristö jo ennenkin, ja faceliftin myötä viihtyvyys on parantunut entisestään. Sisustan materiaaleja on trimmattu aavistus ylevämpään suuntaan ja niin kojelaudassa kuin keskikonsolissakin on uutta – kuten uusi näyttö. Iso 8-tuumainen ruutu näyttää aiempaa modernimmalta. Auton kamerat tunnistavat myös nopeusrajoitukset, joka on hyvä asia alati lisääntyvän kameravalvonnan alla. Suomessa on tunnetusti rasittava ajaa maantiellä jatkuvasti muuttuvien rajoitusten myötä, ja virheet käyvät usein myös kalliiksi.
Galleria
Ulkonäköasioiden lisäksi myös Santa Fen tekniikkaa on päivitetty. EU6-päästötason täyttävään moottoriin on lisätty muutama hevonen (+ 3 hv), ja myös maksimivääntö on kasvanut (+ 4 Nm). 200 heppaa on tämän kokoiseen autoon aivan riittävästi, joskin Santa Fe on hieman tukevampi kuin miltä se näyttää. Vaaka kilahtaa yli kahteen tonniin. Onneksi maksimivääntö on muhkea 440 Nm, eli voimaa on riittävästi isommankin kuorman kevyeen kantamiseen. Koneen jatkeena on aina 6-lovinen automaattivaihteisto. Voimalinja on ainoa, jonka Santa Fehen saa, joten onneksi se on sellainen, jonka usea valitsisi joka tapauksessa.
Maantiellä Santa Fe tuntuu tukevalta ja vaivattomalta ajettavalta. Jousitusta on säädetty hieman, ja iso auto ylittää tien epätasaisuuden jämäkästi tömpsähtäen. Ainoastaan terävimmät töyssyt lyövät hieman läpi ohjaamoon. Koeajolla ajotietokoneen näyttö autolle alle kahdeksan litran kulutusta, joka ei ole paljon mutta ei vähänkään. Valmistajan mukaan kone juo menovettä 6,7 litraa sadalla kilometrillä. Moni kilpailija menee pienemmällä – ja myös painaa vähemmän.
4,7 metriä pitkänä Santa Fe on isohko katumaasturi, jonka ulkomittojen arvioiminen ei ole aina helppoa ratin takaa. Pysäköinnissä auttaa salainen apuri, uusi 360 astetta auton ympärille näkevä kamerajärjestelmä. Fiksuista apujärjestelmistä mukana ovat myös automaattinen hätäjarrutus, kaistavahti sekä kuolleen kulman varoitin.
Galleria
Moottoritiellä ajoa helpottaa mukautuva vakionopeudensäädin. Pimeällä fiksu apuri on puolestaan automaattivalot, jotka vaihtavat aina tarvittaessa automaattisesti pitkiltä lyhyille ja takaisin. Hyvä äänentoisto nostaa puolestaan fiilistä kaikenlaisissa ajotilanteissa. Paras äänentoisto on toteutettu surround-äänellä ja paukuttaa yhdeksästä kajarista ulos 630 wattia.
Mukavuutta – ja myös turvallisuutta on oikean lämpöinen kabiini. Kädet tykkäävät talvella lämmitettävästä ratista ja peffa tykkää kesällä tuuletetuista etuistuimista.
Suomeen uudistettu Santa Fe saapuu kesän aikana. Tarjolle on tulossa kolme malliversiota, joiden varusteet – kuten myös hinnat – selvinnevät vielä kevään aikana.
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi
Moottori 2 199 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 147 kW (200 hv) / 3 800 r/min
Vääntö 440 Nm / 1 750-2 750 r/min
0-100 km/h 9,6 s
Huippunopeus 203 km/h
EU-kulutus 6,7 l/100 km
CO2-päästöt 177 g/km
Mitat Pituus 4 700 mm, leveys 1 880 mm, korkeus 1 690 mm, akseliväli 2 700 mm
Tyhjäpaino 2 078 kg
Tavaratila 585-1 680 l