Koeajossa järkyttävän iso ja painava taikamatto: Cullinaniin on loihdittu aito Rolls-Roycen henki

15:37img
Julkaistu 23.10.2018 11:25

KAUPPALEHTI

Rolls-Roycen katumaasturilla on sama nimi kuin maailman suurimmalla timantilla. Tästä voi jokainen vetää omat johtopäätöksensä auton kohdeyleisöstä.

Pääkuvan video: Rolls-Royce Cullinan – tästä ei katumaasturi ylellisemmäksi muutu

Vuonna 2013 Rolls-Royce käynnisti hankkeen maailman parhaan katumaasturin synnyttämiseksi. Tehtävänanto oli yksinkertainen: Kiire ei ole, mutta tuloksen on oltava kaikkien muiden yläpuolella. Käytännössä se tarkoitti autoa, ­joka kulkee muiden Rolls-Roycien tapaan maantiellä ja maastossa kuin taikamatto.

Architecture of Luxury eli ylellisyyden arkkitehtuuri on perusrakenteen nimi, jonka Cullinan jakaa ­vuosi sitten esitellyn Phantomin kanssa. Sen ansiosta auton rakenne on kaikin puolin erittäin jäykkä, mikä lisää mukavuutta ja parantaa ajettavuutta. Ilmajousitus, mukautuva iskunvaimennus ja nelipyöräohjaus ovat tärkeimmät ohjauspyörän takana syntyviin tunteisiin vaikuttavat asiat.

Rolls-Royce Cullinan

Moottori: 6,7-litrainen V12
Vaihteisto: 8-portainen automaatti
Teho: 420 kW (571 hv) / 5 000 r/min
Huippunopeus: 250 km/h (rajoitettu)
Kiihtyvyys 0–100 km/h: 5,2 s
Yhdistetty kulutus: 15,0 l/100 km
CO2-päästöt: 341 g/km
Koeajoauton hinta: 265 000 € + verot

Linjoiltaan Cullinan on persoonallinen, kun autossa ei ole eri malleille tuttua pitkää perää. Niinpä mittasuhteet vaativat vähän totuttelua. Pienen hetken jälkeen ne ovat kauniit ja autossa on yllättävää klassisuutta, joka on peräisin 1930-luvun Phantomista. Matkustamo on erittäin korkealuokkainen niin materiaaleiltaan kuin tunnelmaltaan.

Pohjoismaissa Rolls-Roycen maahantuoja on Tukholmassa toimiva Callisma Ab. Ainakin Ruotsissa innostus autoa kohtaan on ollut kova, sillä sitä on tilattu kymmenen kappaletta autoa näkemättä ja ajokokemuksista lukematta. On mahdollista, että Cullinanin myötä saamme ensimmäisen uuden Rolls-Roycen Suomeen yli kymmenen vuoden tauon jälkeen.

Uusia asioita Rolls-Roycelle

Katumaasturit olivat Rolls-Roycelle tuntematon alue, jolle meno ­vaati ­monen yhtiön sisäisen säännön ­murtamista. Cullinanin oli sovittava olemukseltaan kaupungin ja maantien lisäksi myös maastoon.

Lähes pystyperäisessä korissa on kahdessa osassa ­sähköisesti avautuva takaluukku ja ­takaistuimissa monikäyttömahdollisuus – molemmat Rolls-Roycessa ensimmäistä kertaa. Luokan huipulle pääsy vaati myös merkin ensimmäisen nelivedon. Sitä käytetään vaivattomasti katkaisimella, joka nimettiin yhtiössä sisäisesti kaikkialle-säätimeksi.

Harvinaisuus Rolls-Roycen maailmassa on myös nelipyöräohjaus, joka tekee Cullinanista yllättävän ketterän.

Taikamatolla liitämistä

Rolls-Roycen valitseva asiakas ­haluaa käytön helppoutta. Siihen Cullinanissa on pyritty monella tapaa.

Käyntinopeusmittarin tilalla on moottorin kapasiteetin käytöstä kertova mittari, joka on peräisin toisen maailmansodan lentokoneista. Mihin käyntinopeusmittaria tarvitsisikaan, kun vaihteita ei voi käyttää itse? Automaattivaihteisto suunnittelee siirtonsa navigaattoritietojen avulla. Niinpä kuljettaja ja matkustajat voivat nauttia yli sadan kilon äänieristemateriaalien tuomasta hiljaisuudesta ja ilmajousituksen tasoittamasta tiestä.

rolls-royce cullinan (1)

Ei kierroslukumittaria, vaan tehoreservimittari.

Maastoajoon siirrytään napin painalluksella.

Lompakon ja maun mukaan

Cullinanin hankkiminen on yhtä aikaa helppoa ja tuskaisen hankalaa. Helpoksi asian tekee se, että kori-, moottori- ja vaihteistovaihtoehtoja on vain yksi. Ohjaamossa on nahkaa istuinten lisäksi kojelaudassa ja ovipaneeleissa. Myös kookas panoraamakatto kuuluu asiaan aina ja kuljettajan apuna on kattava valikoima erilaisia turvajärjestelmiä ­tuulilasin heijastusnäyttöä myöten.

Hankalaksi ostamisen tekee räätälöinti, sillä vaihtoehtoja on valtavasti. Henkilökohtaiset toiveet suunnitellaan ja toteutetaan ­yhdessä myyjän kanssa, jolloin auton hinta voi nousta jopa kolminkertaiseksi.

Tunnelmat

Järkyttävän iso ja painava. ­Kulutus ei ole tätä päivää. Hinta nousee pienenkin räätälöinnin ja verojen ­vuoksi yli puolen miljoonan.

Toisaalta Cullinan on luonnossa paljon paremman näköinen kuin kuvissa ja siihen on loihdittu aito Rolls-Roycen ­henki. Ohjauspyörän takana ­auton koko unohtuu ja Spirit of ­Ecstasy -keulamerkin voi helposti ­kohdistaa toivottuun suuntaan. Etenkin kaupungissa hurjasti ahmivan V12-moottorin tarjoama suorituskyky on vaikuttavaa.

Tuoreimmat aiheesta

Koeajot