Koeajossa järkyttävän iso ja painava taikamatto: Cullinaniin on loihdittu aito Rolls-Roycen henki
Rolls-Roycen katumaasturilla on sama nimi kuin maailman suurimmalla timantilla. Tästä voi jokainen vetää omat johtopäätöksensä auton kohdeyleisöstä.
Pääkuvan video: Rolls-Royce Cullinan – tästä ei katumaasturi ylellisemmäksi muutu
Vuonna 2013 Rolls-Royce käynnisti hankkeen maailman parhaan katumaasturin synnyttämiseksi. Tehtävänanto oli yksinkertainen: Kiire ei ole, mutta tuloksen on oltava kaikkien muiden yläpuolella. Käytännössä se tarkoitti autoa, joka kulkee muiden Rolls-Roycien tapaan maantiellä ja maastossa kuin taikamatto.
Architecture of Luxury eli ylellisyyden arkkitehtuuri on perusrakenteen nimi, jonka Cullinan jakaa vuosi sitten esitellyn Phantomin kanssa. Sen ansiosta auton rakenne on kaikin puolin erittäin jäykkä, mikä lisää mukavuutta ja parantaa ajettavuutta. Ilmajousitus, mukautuva iskunvaimennus ja nelipyöräohjaus ovat tärkeimmät ohjauspyörän takana syntyviin tunteisiin vaikuttavat asiat.
Rolls-Royce Cullinan
Moottori: 6,7-litrainen V12
Vaihteisto: 8-portainen automaatti
Teho: 420 kW (571 hv) / 5 000 r/min
Huippunopeus: 250 km/h (rajoitettu)
Kiihtyvyys 0–100 km/h: 5,2 s
Yhdistetty kulutus: 15,0 l/100 km
CO2-päästöt: 341 g/km
Koeajoauton hinta: 265 000 € + verot
Linjoiltaan Cullinan on persoonallinen, kun autossa ei ole eri malleille tuttua pitkää perää. Niinpä mittasuhteet vaativat vähän totuttelua. Pienen hetken jälkeen ne ovat kauniit ja autossa on yllättävää klassisuutta, joka on peräisin 1930-luvun Phantomista. Matkustamo on erittäin korkealuokkainen niin materiaaleiltaan kuin tunnelmaltaan.
Pohjoismaissa Rolls-Roycen maahantuoja on Tukholmassa toimiva Callisma Ab. Ainakin Ruotsissa innostus autoa kohtaan on ollut kova, sillä sitä on tilattu kymmenen kappaletta autoa näkemättä ja ajokokemuksista lukematta. On mahdollista, että Cullinanin myötä saamme ensimmäisen uuden Rolls-Roycen Suomeen yli kymmenen vuoden tauon jälkeen.
Uusia asioita Rolls-Roycelle
Katumaasturit olivat Rolls-Roycelle tuntematon alue, jolle meno vaati monen yhtiön sisäisen säännön murtamista. Cullinanin oli sovittava olemukseltaan kaupungin ja maantien lisäksi myös maastoon.
Lähes pystyperäisessä korissa on kahdessa osassa sähköisesti avautuva takaluukku ja takaistuimissa monikäyttömahdollisuus – molemmat Rolls-Roycessa ensimmäistä kertaa. Luokan huipulle pääsy vaati myös merkin ensimmäisen nelivedon. Sitä käytetään vaivattomasti katkaisimella, joka nimettiin yhtiössä sisäisesti kaikkialle-säätimeksi.
Harvinaisuus Rolls-Roycen maailmassa on myös nelipyöräohjaus, joka tekee Cullinanista yllättävän ketterän.
Taikamatolla liitämistä
Rolls-Roycen valitseva asiakas haluaa käytön helppoutta. Siihen Cullinanissa on pyritty monella tapaa.
Käyntinopeusmittarin tilalla on moottorin kapasiteetin käytöstä kertova mittari, joka on peräisin toisen maailmansodan lentokoneista. Mihin käyntinopeusmittaria tarvitsisikaan, kun vaihteita ei voi käyttää itse? Automaattivaihteisto suunnittelee siirtonsa navigaattoritietojen avulla. Niinpä kuljettaja ja matkustajat voivat nauttia yli sadan kilon äänieristemateriaalien tuomasta hiljaisuudesta ja ilmajousituksen tasoittamasta tiestä.
Maastoajoon siirrytään napin painalluksella.
Lompakon ja maun mukaan
Cullinanin hankkiminen on yhtä aikaa helppoa ja tuskaisen hankalaa. Helpoksi asian tekee se, että kori-, moottori- ja vaihteistovaihtoehtoja on vain yksi. Ohjaamossa on nahkaa istuinten lisäksi kojelaudassa ja ovipaneeleissa. Myös kookas panoraamakatto kuuluu asiaan aina ja kuljettajan apuna on kattava valikoima erilaisia turvajärjestelmiä tuulilasin heijastusnäyttöä myöten.
Hankalaksi ostamisen tekee räätälöinti, sillä vaihtoehtoja on valtavasti. Henkilökohtaiset toiveet suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä myyjän kanssa, jolloin auton hinta voi nousta jopa kolminkertaiseksi.
Tunnelmat
Järkyttävän iso ja painava. Kulutus ei ole tätä päivää. Hinta nousee pienenkin räätälöinnin ja verojen vuoksi yli puolen miljoonan.
Toisaalta Cullinan on luonnossa paljon paremman näköinen kuin kuvissa ja siihen on loihdittu aito Rolls-Roycen henki. Ohjauspyörän takana auton koko unohtuu ja Spirit of Ecstasy -keulamerkin voi helposti kohdistaa toivottuun suuntaan. Etenkin kaupungissa hurjasti ahmivan V12-moottorin tarjoama suorituskyky on vaikuttavaa.
Uusimmat
-
00:14
Pentagon paljasti uutta tietoa Venäjän ohjuksesta – Putin: "Ei keinoja torjua"
-
23:24
DR: Merikaapelien hajottamisesta epäillyn laivan ankkuri näyttää vaurioituneen
-
22:48
Kehonrakennuslegendan uhrauksilla raju hinta – Ronnie Coleman, 60, julisti, mitä tulee tapahtumaan
-
22:09
Suomen ja Saksan välisen merikaapelin korjaamisesta uutta tietoa
-
21:50
Ville Peltonen käski HIFK:n ”peilin eteen” – näin Liigan kärkijoukkue reagoi
-
21:48
Junaliikenne meni Jarista täysin sekaisin – tällainen tunnelma oli Helsingissä
-
21:39
Vaara ohi Rovaniemellä – rakennus paloi lähellä rautatieasemaa
-
21:38
Sylvester Stallonelta tuju väite Mike Tysonin ja Jake Paulin ottelusta
-
21:30
Kaukojunissa ja lennoissa pahoja myöhästymisiä, sähköttä yli 16 000 – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
21:27
Susijengille kuonoon Espoossa – "En usko, että kukaan heittää tahallaan ohi"
-
21:18
Lumelle voi sanoa pian heipat – ennusteessa vihiä jouluviikosta
-
21:15
Laulaja Jippu muistelee omaa TTK-taivaltaan – yksi asia nousi erityisen suureksi haasteeksi
-
21:05
Diandralle kutsu Linnan juhliin: "Suunnaton ilo ja kunnia"
-
21:00
Venäjä halusi välttää ydinsodan mahdollisuuden: Varoitti Yhdysvaltoja kokeellisesta ohjushyökkäyksestä Ukrainaan
-
20:53
Perttu Hyvärinen syrjään: "Huonompia uutisia"
-
20:42
HIFK:n maalissa pelottava käänne – huimavireinen Iiro Pakarinen koki kovia
-
20:41
Jari kaatoi useita kymmeniä puita hautausmaalla – kaksi erikoisen onnekasta sattumaa
-
20:29
Autoilija, älä erehdy pitämään tätä pelkkänä kosmeettisena haittana – korjaa nopeasti
-
20:18
Leo Komarovin hermot kireällä Nordiksella – yksi kyseenalainen ele oli liikaa
-
20:10
Jari-myrskystä useiden miljoonien lasku sähköyhtiöille
-
Lataa lisää