Auton käyttövoima kannattaa valita aina tarpeen mukaan. Nurkka-ajossa ja vain silloin tällöin pidemmälle reissulle lähtevälle plugari puolustaa paikkaansa, mutta jatkuvasti pitkää matkaa taittavalle diesel voi olla fiksumpi valinta.
Ladattava hybridi on omiaan arkiajoon, mikäli päivittäinen ajomatka on muutama kymmenen kilometriä. Ahkera lataaja ajaa nämä reissut melkeinpä täysin sähköllä.
Autoalan Tiedotuskeskuksen taannoisen kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset lataavat plug-in-hybridejään uutterasti. Lähes 85 prosenttia töpselihybridien haltijoista lataa autoaan kotona vähintään kolmesti viikossa, päivittäin autoaan lataa yli 70 prosenttia. Sähköajon osuus oli kyselyn mukaan 53 prosenttia.
Kyselytutkimuksen tuloksiin voi luonnollisestikin suhtautua varauksella, mutta Volvon keräämä data on samansuuntainen: 42 prosenttia lataushybridi-Volvojen ajamisesta hoitui sähköllä.
Pitkät matkat ovat asia erikseen
Mutta mitä ladattava hybridi sitten kuluttaa matka-ajossa? Kauppalehti lähti ennen Uudenmaan rajojen sulkemista tuhannen kilometrin taipaleelle Volvo V90 T8 AWD R-Design automaatilla.
Jo facelift-ikään tullut V90 on varsin suosittu isojen farmarien sarjassa, ja koeajoauton mallitunnus kertoo, että kyseessä on nelivetoinen, ladattava bensiinihybridi. Ja väkivahva sellainen: teholukemaksi ilmoitetaan 390 hevosvoimaa, ja nollasta sataan kiihtyvyydeksi 5,3 sekuntia.
Näillä eväillä kaksi tonnia painavan auton virallinen kulutuslukema on kaksi litraa bensiiniä satasella.
Matka-ajossa totuus on tietenkin toinen. Ensimmäisellä, pelkkää maantieajoa sisältäneellä vähän alle 400 kilometrin etapilla ajotietokone kertoi kulutukseksi 6,7 litraa sadalla kilometrillä. Ennen matkalle lähtöä ajoakku oli ladattu täyteen, ja matkan aikana auto säästeli virtaa niin, että sitä oli vielä neljännes jäljellä. Ajotilaksi oli valittu Hybrid, jonka ajotietokone kertoi sopivan jokapäiväiseen käyttöön.
Tarkka hybridiautoilija suunnittelee matkansa
Puhtaan maantieajon jälkeen ja reissun edetessä mittariin kertyi välillä myös taajama-ajoa, keliolosuhteet huonontuivat ja pienempien maanteiden peilikirkkaiksi jäätyneillä teillä sähkömoottorin avustuksella toimivalle nelivedolle löytyi todellista tarvetta.
Reissun välietapissa autoa tuli ladattua muutaman kerran, kerran akku täyteen ja kerran 75 prosenttiin. V90 T8:n ajoakun kapasiteetti on 11,6 kilowattituntia, ja se latautuu tyhjästä täyteen alle kuudessa tunnissa.
Tien varren asemilla autoa ei ladattu, sillä matkalla pysähdyttiin matkalaisten nälän, ei auton sähkön tarpeen mukaan, eikä kohdalle sattuneissa paikoissa ollut latausmahdollisuutta.
Tarkka plugaristi toimisi tietysti toisin, suunnittelisi matkansa latauskartan kanssa ja veisi autonsa töpselin päähän aina pienenkin tilaisuuden tullen, etenkin jos sähkö sattuisi olemaan ilmaista.
Toisaalta ladattavan hybridin etuna on juuri se, että sähkön loppuessa matka jatkuu polttomoottorin voimin, joten pitkälläkään matkalla ei tarvita latauspaikkojen etsiskelyä ja niille jonottamista tai ylimääräisiä taukoja.
Kulutus yli kolminkertaistui, mutta pysyi silti kohtuullisena
Matkan keskivaiheilla nelivetoa vaatineet hankalat olosuhteet lisäsivät odotetusti kulutusta. Ajotietokoneen mukaan koko tuhannen kilometrin matkalla kului bensiiniä 7,5 litraa sataa kilometriä kohti. Yllättäen auto kuitenkin liioitteli kulutustaan: tankatessa selvisi, että todellinen kulutus jäi 7,32 litraan satasella. Akkukin ajettiin välillä ”tyhjäksi”, lainausmerkeissä siksi, että ainahan siihen vähän virtaa jää.
Ilmoitettuun kahteen litraan verrattuna kulutus siis yli 3,5-kertaistui, tietysti myös CO2-päästöt, joten ladattavan hybridin ostajan ei kannata luottaa WLTP-lukuihin. Volvon kuljetuskapasiteettiin ja etenkin teholukemiin nähden kulutus ei kuitenkaan tunnu erityisen pahalta, etenkin kun pelkän maantieajon kulutus jäi tuohon aiemmin mainittuun 6,7 litraan. Eikä matkaa taitettu taloudellisuusajon oppien mukaan.
Käyttövoima toki kannattaa valita aina tarpeen mukaan. Nurkka-ajossa ja vain silloin tällöin pidemmälle reissulle lähtevälle plugari puolustaa paikkaansa, jatkuvasti pitkää matkaa taittavalle diesel voi olla fiksumpi valinta. Etenkin kun ladattava hybridi on V90:n hinnastossa se arvokkain malli.
Lue myös: Kialta tulossa 11 sähköautoa hyvin nopeassa aikataulussa: "Rohkea ja moderni strategia"