Crossoverit ja katumaasturit ovat yhä kuuma trendi automuodissa, ja vasta aika näyttää, miten kauan tämä muoti-ilmiö kestää. BMW:n 3-sarjan farkut ovat olleet muotia jo 40 vuotta.
Hinta alk. 70 139 €
Tykkäsimme
- ohjaamosta ja ergonomista
- tyylikäs kokonaisuus
- käytännöllisyydestä
- upeasta voimalinjasta
Emme tykänneet
- kova hinta hyvistä farkuista
Keski-iän maltillisen malliuudistuksen kokeneen 3-sarjan lippulaivoihin kuuluu ehdottomasti upea kuutosdiesel – ja vielä sen voimakkaimpana versiona. Ja jos ette tunnista uudistuneen Kolmosen muutoksia kuvista, sitä ei ole syytä hävetä. Keulalla on uudet LED-päiväajovalot ja kaventuneet ilmanottokanavat, ja takavalot on toteutettu nyt LED-teknologialla. Lisähintaan keulalle saa myös älykkäät LED-ajovalot; ei välttämättä huono sijoitus Suomen pitkää ja pimeää ajanjaksoa ajatellen.
Ohjaamossa muutokset ovat niinikään hienovaraisia. Ergonomia on tuttuun tapaan kohdallaan, ja pienillä materiaaliviilauksilla laatuvaikutelmaa on saatu nostettua hieman. Keskikonsolissa mukitelineiden päälle saa vedettyä nyt liukuvan kannen. Persoonallisemmasta tyylistä pitäville on tarjolla entistä runsaammin yksilöintimahdollisuuksia. Sisävalopaketilla saa esimerkiksi luotua pimeällä ajoon leppoisan mukavan tunnelman.
Varsinaiset autoon tehdyt tärkeimmät muutokset ovat kuitenkin katseilta piilossa. 3-sarjan jousitusta on hienosäädetty, ja BMW on huomioinut myös auton ohjauksesta saamansa kritiikin. Ratilta välittyy nyt kuskin käsiin aavistuksen enemmän tuntoa kuin ennen – ja myös alhaisemmilla nopeuksilla. Keskialueella tunto on yhä ohut, mutta se paranee nopeasti rattia käännettäessä. Ohjausvastekin on nyt jotenkin luonnollisempi kuin ennen. Tämä toimii hyvin yhteen koeajoautossa olleen paksukehäisen Invidual-ohjauspyörän kanssa. Koeajoautossa oli vielä lisävarusteinen urheilullisempi ohjaustehostus, mutta vaikka se nopeuttaa ohjausta, se ei välttämättä kuitenkaan paranna sitä. Tämä on kuitenkin makuasia.
Testiautossa oli myös mukautuva iskunvaimennus, jota on sen sijaan helppo suositella. Mukavimmalla asetuksella meno on sopivan pehmeää, ja alakertaa voi napakoittaa niin halutessaan. Koeajoautossa oli 19-tuumaiset renkaat 10-puolaisilla Invidual-vanteilla. Isosta rengaskoosta joutuu maksamaan jonkun verran mukavuutena, mutta isot vanteet ovat kieltämättä namun näköiset.
Tien päällä 335d on edelleen todella ripeä laite, ja 8-portainen automaattivaihteisto toimii sen kanssa yhteen todella pehmeästi. Pitoa löytyy erinomaisesti, ja 335d on aina myös nelivetoinen.
Arkikäytössä 3-farkku muuntuu tuttuun tapaan moneksi. Takapenkin selkänojat taittuvat kolmessa osassa (40:20:40) ja takaluukun lasi aukeaa erikseen. Ratin takana muistaa nopeasti myös sen, miksi farkut ovat ovat yhä muodissa. Ajofiilis on tietä lähempänä istuttaessa selvästi urheilullisempi kuin crossovereissa ja katumaastureissa.
Galleria
BMW 335d A xDrive Touring
Moottori 2 993 cm3, suora 6 syl. tuplaturbodiesel
Teho 230 kW (313 hv) / 4 400 r/min
Vääntö 630 Nm / 1 500–2 500 r/min
0-100 km/h 4,9 s
Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 5,6 l/100 km
CO2-päästöt 148 g/km
Mitat Pituus 4 633 mm, leveys 1 811 mm, korkeus 1 416 mm, akseliväli 2 810 mm
Omamassa 1 770 kg
Tavaratila 450–1 500 l