Porsche Cayennen mallisto täydentyi hybridiversiolla, joka siivitti Porschen uuteen myyntiennätykseen Suomessa.
Tykkäsimme
- Alustasta
- Voimalinjan toiminnasta
- Suorituskyvystä
Emme tykänneet
- Jarrutuntumasta
Hinta alkaen 103 701 €
Koeajoauto 127 823 €
Katumaastureista on tullut tärkeä on osa aiemmin urheiluautoistaan tunnetun Porschen mallistoa. Porsche esitteli ensimmäisen Cayennen vuonna 2002, jolloin asia herätti etenkin merkin harrastajapiireissä paheksuntaa. Puristien mielestä Cayenne ei edelleenkään ansaitsisi Porschen logoa keulalleen, mutta asiakkaat ovat todistaneet reseptin erittäin toimivaksi.
Porschen isomman katumaasturin kolmas sukupolvi esiteltiin reilu vuosi sitten. Ulkonäköön saatiin annos linjakkuutta, ja etenkin kritiittiä kerännyt perän muoto laitettiin uusiksi. Keulansa osalta auto saattaa nopealla vilkaisulla sekoittua edeltäjäänsä, joten perinteiset vitsit Porschen malliuudistuksista koskevat siinä mielessä myös Cayennea.
Sisälle siirryttäessä sekoittamisen vaaraa edeltäjän kanssa ei ole. Kuljettajan näkökentässä ainoastaan keskeltä löytyvä kierroslukumittari on toteutettu analogisesti, ja tämän molemmilta puolilta löytyy näytöt. Suoralinjaiseen keskikonsoliin on upotettu iso kosketusnäyttö, ja leveä keskikonsoli jakaa ohjaamon selvästi kahteen osaan. Perinteiset ensimmäisestä mallista lähtien keskikonsolista löytyvät kahvat ovat edelleen paikallaan.
Cayenne vakuuttaa kuljettajan ensimetreiltä lähtien; isosta koosta ja korkeasta massasta huolimatta auto on tarkasti kuljettajan hallittavissa. Mukavuus on suorastaan hämmästyttävällä tasolla, kun huomioi auton kyvykkyyden äärirajoilla. Cayenne on hämmästyttänyt katumaasturimarkkinoilla ensimmäisestä sukupolvesta lähtien, eikä nykyinen versio siis tee tähän linjaan poikkeusta. Ainoastaan jarrutuntuma jättää toivomisen varaa. Monien muiden hybridiautojen tavoin jarrupolkimen liikkeen alkuosalla annostellaan sähkömoottorin regeneraatiota, minkä jälkeen siirrytään käyttämään varsinaisia jarruja. Regeraation säätelyn aikainen tuntuma on epämääräisen kevyt, mistä syystä esimerkiksi hidas lipuminen eteenpäin jarrulla säädellen on tasaisesti suorastaan mahdotonta. Myös pysähtymiset ovat alkuun helposti epämiellyttävän teräviä. Tällä osa-alueella on selkeästi vielä kehitettävää.
Hybridiversioiden merkitys mallistossa on korostunut Suomessa CO2-pohjaisen verotuksen vuoksi. Tästä syystä Cayenne E-Hybrid on ollut mallistonsa selvästi edullisin versio, ja siivittänyt Porschen uusiin myyntiennätyksiin Suomessa. Elokuun loppuun mennessä Suomessa oli ensirekisteröity yhteensä jo 269 Porschea, joista 93 oli elokuussa rekisteröityjä Cayenne E-Hybridejä. Vertailun vuoksi vuonna 2017 ensirekisteröitiin yhteensä 181 Porschea, mikä oli silloin ennätysluku.
Myös edeltäjästä oli tarjolla pistokkeesta ladattava versio, mutta uuden sukupolven myötä akku on kasvanut ja sähkömoottori on saanut lisää puhtia. Pelkän sähkön voimalla tonnikeiju kiihtyy välin 0-60 km/h 6,3 sekunnissa, mikä riittää pitämään auton normaalin liikenteen rytmissä. Sähkö riittää myös liikuttamaan Cayennea suomalaisilla moottoriteillä, sillä sähköiseksi huippunopeudeksi valmistaja kertoo 135 km/h. 14,1 kWh:n akustolla Cayennen luvataan kulkevan sähköllä parhaimmillaan hieman yli 40 kilometriä, mikä riittää useimpien autoilijoiden työmatkoihin. Lataaminen sujuu vakiona 3,6 kW:n laturilla, mutta lisävarusteena myytävä 7,2 kW:n laturi on varsin suositeltava varuste reilun 800 euron hintaan. Tällä varustettuna akku on ladattavissa täyteen vajaassa 2,5 tunnissa.
Porsche Cayenne E-Hybrid on monipuolisuudessaan arvostusta herättävä auto. Se on mukava ja tilava, ja sähköllä ajettaessa paikallisesti päästötön. Riittävän tehoinen sähkömoottori varmistaa, että täydellä latauksella autolla todella myös viitsii ajaa pelkällä sähköllä. Ajoasetuksia muuttamalla saadaan kuitenkin esiin luonteen toinen puoli. Cayenne E-Hybrid tarjoaa hämmästyttävän urheilullisen ajoelämyksen sekä suorituskykynsä että ajettavuutensa osalta, mikä todistaa sen kuuluvan Porsche-perheeseen.
Porsche Cayenne E-Hybrid on Risto Virtasen testissä Teknavin 16. tuotantokauden 5. jaksossa, jonka ensiesitys nähdään maanantaina 15.10. klo 22.35 MTV3-kanavalla.
MIKÄ Porsche Cayennen pistokkeesta ladattava versio.
KENELLE Isoa katumaasturia etsivälle, joka haluaa liikkua lyhyet matkat sähköllä.
AJETTAVUUS Olemme todenneet Cayennen ajettavuuden jo useampaan kertaa mainioksi, eikä E-Hybrid tee linjaan poikkeusta. Ilmajousituksella (2450 €), aktiivisella kallistuksenvaimennuksella ja iskunvaimennuksella (3 753 €) sekä nelipyöräohjauksella (2 348 €) varustettuna auto ei jätä toivottavaa mukavuuden eikä ketteryyden osalta. Myös auton käytös mutkaisemmalla tiellä on koko ja massa huomioiden häkellyttävää.
SUORITUSKYKY Sähkömoottorin suurin etu polttomoottoriin verrattuna on välittömästi liikkeellelähdöstä alkaen käytössä oleva voima. Hybridi-Cayenne ampaisee vaivattomasti liikkeelle viivalta ja kiihtyvyys jatkuu pirteänä aina moottoritienopeuksiin saakka. Myöskään ohitukset eivät tuota haasteita, ja mikäli kuljettaja haluaa valjastaa hetkellisesti kaikki voimavarat käyttöönsä, pystyy sen tekemään painamalla ohjauspyörässä sijaitsevan ajotilakytkimen keskeltä löytyvää Sport Response -painiketta. Auto palautuu painallusta edeltäneeseen ajotilaan 20 sekunnin kuluttua, tai uudelleen nappia painamalla. Moottoreiden parina toimiva 8-portainen automaattivaihteisto hoitaa tehtävänsä hienostuneesti, mutta täsmällisesti ja tarvittaessa nopeasti.
TILAT Cayenne on iso katumaasturi ja myös tilat ovat riittävät esimerkiksi lapsiperheelle tai neljän aikuisen porukalle. Edessä on hyvät säätövarat ja leveä keskikonsoli jatkaa ohjaamon selkeästi kahteen osaan. Takana puolestaan jalkatilaa lähes edustusautomaiseen tyyliin. Tavaratila edustaa luokkansa normaalia tasoa ja tila on laajennettavissa.
MALLISTO Suomessa E-Hybrid oli malliston edullisin versio reilun 100 000 euron hinnallaan ennen syyskuun alussa muuttunutta autoverotusta. Uusia hintoja ei ole vielä julkaistu. Hybridimallin lisäksi tarjolla on ollut kaksi ahdettua V6-bensakonetta sekä V8:lla varustettu Cayenne Turbo. Varustelumahdollisuudet ovat kattavat ja varusteisiin saa myös helposti sijoitettua pienen auton verran rahaa.
Porsche Cayenne E-Hybrid
Polttomoottori 2 995 cm3, V6 turbo
Teho 250 kW (340 hv) / 5 300-6 400 r/min
Vääntö 450 Nm / 1 340-5 300 r/min
Sähkömoottori
Teho 100 kW (136 hv) / 2 800 r/min
Vääntö 400 Nm / 100-2 400 r/min
Yhteisteho 340 kW (462 hv) / 5 250-6 400 r/min
Yhteisvääntö 700 Nm / 1 000-3 750 r/min
Akkukapasiteetti 14,1 kWh
Toimintamatka sähköllä 44 km
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 5,0 s
Huippunopeus 253 km/h
EU-kulutus 3,4 l/100 km
CO2-päästöt 78 g/km (NEDC)
Mitat Pituus 4 918 mm, leveys 1 983 mm, korkeus 1 696 mm, akseliväli 2 895 mm
Omamassa 2 295 kg
Perävaunumassa jarruin 3 500 kg
Tavaratila 645-1 610 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Lue myös:
Testissä Porschen hybridimaasturi – ”Huikea esitys siitä, mitä nykypäivän hybridiautolla voidaan tehdä”
Koeajossa kolmannen sukupolven Porsche Cayenne – katumaasturien mallioppilas
Ensituntumat uudesta Porsche Cayennesta – kokonaisuus vetää sanattomaksi
Porsche esitteli menestysreseptin kolmannen sukupolven – tässä olennainen uudesta Cayennesta
Teknavin 16. tuotantokauden uudet jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat perjantaisin ja sunnuntaisin MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.