Renaultin iso sedan on tyylikäs ilmestys. Muotoilun lisäksi se vakuuttaa mukavuudellaan.
Tykkäsimme
- Mukavuudesta
- Nelipyöräohjauksesta
Emme tykänneet
- Ohjaustuntumasta
- Rengasmelusta
Hinta alkaen 28 690 €
Koeajoauto 49 111 €
Renault on elänyt hiljaiseloa isoissa autoissa muutaman vuoden ajan, ja myynti on ollut pienempien mallien varassa. Viime vuonna Renault Clio nosti merkin uudelle tuhatluvulle (2 818 kpl), ja kokonaisuudessan Renaultin myynti Suomessa kasvoi lähes 63 prosenttia.
Isojen autojen luokassa Renaultilla on viimeksi ollut Laguna, jonka viimeinen kunnollinen vuosi Suomessa oli 2011. Nyt tämä suositun kokoluokan aukko paikataan tyylikkäällä isolla Talismanilla.
Renault on onnistunut luomaan isoon sedaniin puhuttelevan muotokielen, joka sopii ainakin allekirjoittaneen silmään. Keulan C-kirjaimen malliset päiväajovalot luovat tiettyä aggressiivisuutta, mitä tasapainotetaan pyöreillä linjoilla. Taaksepäin lievästi nouseva hartialinja ja loivasti laskeva ikkunalinja tekevät sivuprofiilista sulavan. Takaosaa puolestaan hallitsevat leveät lähes auton keskilinjalle asti ulottuvat takavalot.
Myös sisätilojen osalta Talisman on iso auto. Parhaalla Intens-varustetasolla ja Luxury pack -lisäpaketilla (3 772 €) varustettuna sisätiloja hallitsevat nahkaverhoilu, puusomisteet ja keskikonsolista löytyvä iso 8,7-tuumainen koskekusnäyttö. Lisäpaketti tuo sähkösäätöjen lisäksi etupenkkiläisille myös hierontatoiminnon ja penkkien tuuletuksen. Takana on hyvin tilaa ja penkki on varsin miellyttävästi muotoiltu ainakin kahdelle matkustajalle. Pääntila on ensimmäisenä kortilla. Myös tavaratilaa on sedaniksi hyvin tarjolla.
Yhtenä selvän eron kilpailijoihin tekevänä ominaisuutena Talismanin voi varustaa nelipyöräohjauksella. Nimellä 4Contol kulkeva järjestelmä kääntää takapyöriä hitaissa nopeuksissa eturenkaisiin nähden vastakkaiseen suuntaan näppäryyden lisäämiseksi. Taajanopeuksien ulkopuolella takarenkaat puolestaan kääntyvät eturenkaiden kanssa samaan suuntaan vakauttaen auton kulkua. Nelipyöräohjaus kustantaa noin 3 300 euroa, ja sen yhteydessä tulee aina myös aktiivinen iskunvaimennus.
Moottorina Talismanin huippumallissa toimii 200-hevosvoimainen 1,6-litrainen bensaturbo, ja sen parina toimii aina 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto. Renault on tehnyt hyvää työtä myös voimalinjan suhteen, sillä rauhallisessa ajossa se toimii sulavan huomaamattomasti. Moottorin voimavarat riittävät hyvin isolle autolle ja ainoastaan vaihteiston vaihdot nopeissa tilanteissa jättävät hieman parantamisen varaa.
Jo ensimmäisten kilometrien aikana huomio kiinnittyy myös varsin miellyttävää kyytiä antavaan alustaan. Pienissä epätasaisuuksissa se toimii hyvin, mutta isompien heittojen myötä korin liikkeet kasvavat turhan isoiksi. Onneksi asiaan voi vaikuttaa säätämällä iskunvaimennusta jämäkämmäksi. Multi Sense -ajotilanvalinnalla pystyy vaikuttamaan alustan lisäksi myös moottorin, vaihteiston ja ohjauksen toimintaan. Ajettavuuden kannalta harmittavin tekijä on varsin tunnoton ohjaus, jota Sport-asetuksen tuoma lisävaste ei kuitenkaan paranna.
Nelipyöräohjaus puolestaan osoittautui väistökokeissa erittäin hienosti toimivaksi. Auto seuraa ohjausliikkeitä todella nopeasti, eikä yleensä nopeissa vastakkaisissa liikkeissä ilmenevästä perän irtoamisesta ole tietoakaan. Väistötilanteiden lisäksi nelipyöräohjauksesta on iloa kaupungissa ja se pienentää Talismanin kääntöympyrää 0,8 metrillä.
Renault on tehnyt vaikuttavaa työtä Talismanin suhteen. Siinä on karistettu vanhat muistot pois ja aloitettu uuden mallin elämä puhtaalta pöydältä. Ominaisuuksien lisäksi sen tyylikäs ulkoilme varmasti puhuttelee monia harmaaseen massaan kyllästyneitä.
Renault Talisman TCe 200 4Control
Moottori 1 618 cm3, R4 turbo
Teho 147 kW (200 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 260 Nm / 2 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
0-100 km/h 7,6 s
Huippunopeus 237 km/h
EU-kulutus 5,6 l/100 km
CO2-päästöt 127 g/km
Mitat Pituus 4 849 mm, leveys 1 890 mm, korkeus 1 463 mm, akseliväli 2 809 mm
Omamassa 1 505 kg
Tavaratila 608-1 022 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio