Perheautojen ikoni Skoda Octavia Combi tarjoaa valtavasti tilaa ja vastinetta rahoille. Se on monelle järkevä valinta. Mallistosta löytyy kuitenkin haluttava versio, jonka stailaa helposti jopa kadehdittavan hyvännäköiseksi.
Tykkäsimme
- Tyylistä
- Tilavista sisätiloista
- Tilavasta tavaratilasta
- Hyvästä hinnoittelusta
Emme tykänneet
- Urheilullisuuden puutteesta ajettavuudessa
Hinta alkaen: 33 986 €
Koeajoauto: 49 660 €
Octavian mallisto on kautta linjan järkevä: moottorit ovat taloudellisia ja varusteet näppäriä innovaatioita täynnä. Huipulta löytyvät kaksilitraiset moottorit yhdistettynä urheilullisiin RS-varusteisiin. RS tuo auton ulkonäköön sporttisuutta ja pieniä tunnistettavia yksityiskohtia.
Tunnistettava RS-logo on peräisin vuodelta 1974, jolloin sitä käytettiin ensimmäisen kerran ralliautoissa. Skoda-automalleissa se otettiin käyttöön vuonna 2000. Tähän mennessä RS-malleja on myyty kaikkiaan noin 200 000, joista noin puolet on ollut vuonna 2013 esitellyt kolmannen sukupolven Octavioita.
Logon lisäksi RS-malleissa on muihin Octavia-malleihin verrattuna 15 millimetriä madallettu urheilualusta. Punaiset jarrusatulat ovat osa vakiovarustusta ja vannekoko on enintään 19 tuumaa. Sisätilojen stailaukseen ei tarvitse puuttua, koska RS-varustus kattaa mustanpuhuvan kokonaisuuden vaakasuuntaisin korostuksin ja vaihdettavin värivalonauhoin. Istuimet ovat muotoilultaan urheilulliset. Vaihtelevat materiaalit ja tikkaukset tuovat huolellisuutta pintoihin.
Vaikka Octavia ei ole perusmuodoltaan jännittävimmän näköinen auto, pienillä valinnoilla ilme muuttuu yllättävästi. Koeajoautoon valittu ajankohtainen maalimainen harmaa ja mustat 18 tuumaiset kevytmetallivanteet ovat todella hyvännäköinen yhdistelmä, josta punaiset jarrusatulat korostuvat näyttävästi. Sähkötoiminen panoraamakattoikkuna tuo mustaan sisustaan valoa ja korostaa muotoja.
MIKÄ Skoda Octavian urheilullisempi versio RS.
KENELLE Perusperheautoon asennetta kaipaavalle.
AJETTAVUUS RS:n urheilullisuus keskittyy jämäkämpään alustaan ja tehokkaampaan moottoriin. Ohjaus on mukava ja se tarjoaa sopivasti tuntumaa tiestä. Tuntuma on kuitenkin kokonaisuutena enemmän mukavuuspainotteinen kuin urheilullinen. Terävyyttä ja herkkyyttä voisi olla enemmän tuomaan eroa tavalliseen Octaviaan. Toisaalta lempeämpi ajettavuus sopii myös rauhalliseen arkiajeluun, jolloin räyhäkämmän RS:n voi valita huoletta ilman pelkoa siitä, että sen käytännöllisyys kärsisi.
SUORITUSKYKY Lisäteho herättää Octavia RS:n henkiin. Kaasu vastaa nopeammin kuin tavallisessa versiossa. Kiihtyvyyden nollasta sataan luvataan olevan 7,7 sekuntia. Huimasta suoritusarvosta ei ole kyse, mutta potkua riittää hyvin vaihteleviin, arkisiin tilanteisiin.
TILAT Käytännöllisyyden kannalta RS:n tilat antavat hankinnalle järkiperusteita. Etuistuinten muotoilua lukuunottamatta tilat ovat vastaavanlaiset kuin tavallisessa Octaviassa.
MALLISTO RS-mallistoon kuuluu kaksilitraiset bensiini- ja dieselmoottorit. Dieselmoottori on edeltäjänsä tavoin 184 hevosvoimainen, mutta sen yhteyteen on saatavilla myös neliveto. Bensiinivoimanlähteen teho on noussut 10 hevosvoimaa ja on nyt 230 hevosvoimainen. Korimalleja ovat sedan ja farmari. Vaihteisto on valittavissa 6-vaihteisen manuaalin ja 6-vaihteisen kaksoiskytkin-DSG-vaihteiston väliltä.
Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 184 4x4 RS DSG Autom.
Polttomoottori 1 998 cm3, R4 turbo
Teho 135 kW (184 hv) / 3 500 - 4 000
Vääntö 380 Nm / 1 750 - 3 250 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 7,7 s
Huippunopeus 224 km/h
EU-kulutus 5,1 l/100 km
CO2-päästöt 134 g/km
Mitat Pituus 4 689 mm, leveys 1 814 mm, korkeus 1 452 mm, akseliväli 2 680 mm
Omamassa 1 688 kg
Perävaunumassa jarruin 1 800 kg
Tavaratila 610-1 740 l
Galleria
Kuvat: Mia Pelttari
Lue lisää Skoda Octavista:
Miksi tämä automalli aina menestyy? Kotimaan koeajossa arkiautoilun kruunaamaton kuningas
Koeajossa kansansuosikin piilovihreä vaihtoehto ympäristön ystäville
Halpaa autoilua kaasulla – jopa puolta pienemmät polttoainekulut kuin bensiinillä
Jälleen uusi arkea helpottava varuste Skodalta – tämän avulla autosi pysyy puhtaana roskista
Koeajo: Suomen myydyin automalli uudistuu - pienillä muutoksilla eteenpäin
Ensituntuma: Suomen suosituin sportti uudistui – entistäkin suorituskykyisempi käytännöllisyyden kärsimättä