Kokeilu siirtää nuoret ja pitkäaikaistyöttömät te-toimistoilta kuntien vastuulle – ex-työministeri: "En ole kuullut kenenkään puolustavan nykysysteemiä"

Työllisyyden kuntakokeilut alkoivat tänään. Tavoite on edistää nykyistä tehokkaammin työttömien työnhakijoiden työllistymistä ja koulutukseen ohjautumista. Mukana ovat kaikki alle 30-vuotiaat työnhakijat sekä työttömät, jotka eivät ole oikeutettuja ansiopäivärahaan.

Jotain täytyy tehdä, toteaa entinen työministeri, nykyinen kuntakokeilujen projektikoordinaattori Jari Lindström.

– En ole kuullut kenenkään puolustavan nykysysteemiä. Että jotain tässä täytyy tehdä joka tapauksessa. Ja senkin takia on hyvä, että kokeillaan uutta toimintatapaa, että saadaan ihmisille apua ja mielellään heti eikä esimerkiksi sillä tavalla, että ajatellaan, että on jotkut päivämäärät, jonka jälkeen vasta ihminen saa palvelua, vaan hän voi tarvita sitä palvelua ensimmäisenä työttömyyspäivänään jo, Lindström toteaa.

Mukana kokeilussa on 118 kuntaa 25 alueella. Kokeilu kestää reilut kaksi vuotta. Millä tavalla kokeilu eroaa aiemmista?

– Kokeilu on isompi ja palvelupuoleen on kiinnitetty huomiota aikaisempaa enemmän. Minullahan oli tehtävänä lakkauttaa TE-toimistot sellaisena kuin ne tunnetaan, mutta nyt asiaa on lähestytty toisella tavalla. TE-toimistoista siirtyy asiakkaita ja resursseja lyödään yhteen valtion, kuntien ja yritysten toimesta. Tällä tavalla haetaan parempaa vaikuttavuutta.

– Se on kaikkein tärkeintä, että ihminen on hänelle oikeassa palvelussa ja siihenhän tässä pyritään. Eikä niin, että meillä on ihmisiä työllisyyspalveluissa, joiden oikea paikka olisi esimerkiksi sosiaalipalveluissa. 

Onko työllistämisen edistäminen siirtymässä pysyvästi kuntien vastuulle?

– Olen tavannut 22 25:stä alueesta ja kyllähän alueiden viesti on tämä. Siellä ajatellaan, että paluuta ei ole vanhaan. Sen allekirjoitan, että joku pysyvä muutos tulee, mutta mikä se on, se jää nähtäväksi.

 Mitkä ovat kokeilun tavoitteet?

– Hallitus tavoittelee tällä esityksellä sitä, että työllisyysaste nousee ja että tämä toisi vaikuttavuutta palveluihin. Ja alueet ovat asettaneet itse itselleen tavoitteet. 

Onko joitain virheitä, joita uudessa kokeilussa tulee välttää?

– Pitää rakentaa asiakkaat edellä – ei organisaatio edellä. 

Lue myös:

    Uusimmat