Formula ykkösten ensimmäinen testiviikko on ajettu ja on aika kerrata, mitä sateinen ja kylmä nelipäiväinen Barcelonassa opetti.
Moottorivalmistajilla ei suurempia ongelmia
Mercedes ja Ferrari ovat odotetun vahvoja ja luotettavia, mutta yllättävää oli, että myös Renault ja Honda saivat vietyä testirupeamansa läpi ilman isompia ongelmia. Yksikään auto ei jäänyt radan varteen teknisten ongelmien takia, mikä on varsinkin kahdelle myöhemmin mainitulle moottorivalmistajalle iso asia, kun vertaa tilanteeseen, jossa ne olivat viime vuoden lopulla. Mersu-pomo Toto Wolff veikkaili Renault’ta suurimman kehitysaskeleen ottajaksi, mikä olisi kutkuttava lisä koko sarjalle. Silloin saataisiin myös Red Bull mukaan kärkitaisteluun sekä Renault’n tehdastiimi ja McLaren lähemmäs palkintopallitaistelua.
McLaren on yllättävä nopea
Luotettava ja nopea. Niin kai uutta McLarenia on tässä vaiheessa kuvailtava. Stoffel Vandoorne paahtoi torstaina radalla 110 kierrosta eikä aiemmin viikolla auton kylkeä puhki polttanut pakoputkiongelma enää toistunut. McLaren oli myös ensimmäinen talli, joka korkkasi supernopeat eli oikealta nimeltään hyperpehmeät renkaat, jotka Pirellin mukaan kestäisivät rankemmissa olosuhteissa vain yhden kierroksen nopeita vetoja. Kierrosajat olivat hyviä, mutta ensi viikon lämpenevässä ilmassa pitää löytää vielä toista sekuntia parempia aikoja.
Toro Rosson ja Hondan uusi alku
Viime kauden lopussa sekä Toro Rosso että sen nykyinen moottorivalmistaja Honda olivat syvällä luotettavuusongelmien suossa. Honda irtautui vaikeasta liitostaan McLarenin kanssa ja löysi rinnalleen Renault’n kanssa haavoja saaneen Toro Rosson. Ja heti talvitestien ensimmäisenä päivänä auto pysyi radalla siinä missä muutkin. Se vaikutti erittäin luotettavalta, mutta vasta ensi viikko näyttää paremmin, onko kehitys ollut todellista vai alkavatko ongelmat heti, kun koneesta otetaan kierroksia irti. Ennen tätä viikkoa tallia olisi voinut veikata koko sarjan hitaimmaksi. Nyt on mielenkiintoista nähdä, miten se pärjää esimerkiksi keskikastin Force Indian, Williamsin, Renault’n ja McLarenin tai häntäpään Haasin ja Sauberin vauhdissa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.