C Moren jatkosopimus Formula ykkösten televisioimisesta Suomessa ei voisi tulla lajin kohdalla herkullisempaan aikaan. Laji elää tällä hetkellä murroksessa, jollaista ei olla koettu aikoihin.
LUE MYÖS: MTV ja F1 pitkään jatkosopimukseen! Yli 30 vuoden formulaperinne jatkuu C Morella
MAINOS
Ranskan GP C Morella –
kisa myös MTV3:lla!Perjantai: Harjoitukset klo 12.55 ja 16.55
Lauantai: 3. harjoitukset klo 13.55, aika-ajo klo 16.55
Sunnuntai: Ranskan GP klo 16.55, ennakkotunnelmat klo 15.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella. Ranskan GP poikkeuksellisesti suorana myös MTV3:lla.
Kolmen vuoden jatko takaa suomalaiskuskien suoritukset ja tunnelmien välittämisen suomalaisiin kotikatsomoihin myös jatkossa.
Formula ykkösten ympärillä alkoi tapahtua toden teolla viime vuonna. Ensin esiteltiin uuden sukupolven leveämmät ja näyttävämmät autot ja vain tovi tästä, yhdysvaltalainen Liberty Media osti sarjan oikeudet ja alkoi viedä Formuloita tyystin eri suuntaan, mitä Bernie Ecclestonen aikana oltiin nähty.
Muutos oli lajin historiassa poikkeuksellinen, Ecclestonen neljänvuosikymmen itsevaltiuden jälkeen. Oli päivityksen aika. Vuoden aikana uusien omistajien johdolla on tapahtunut jo paljon niin markkinoinnillisesti, kuin urheilullisestikin ja vauhti tulee vain kiihtymään.
(Artikkeli jatkuu videon alla)
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
LUE MYÖS: Ranskan juhannus-GP suorana MTV3-kanavalla – keskikesän F1-maraton käyntiin C Morella
Lähemmäs faneja
Lajia pyritään viemään tulevaisuudessa entistä lähemmäs urheilufaneja ja lajin ystäviä. Tästä esimerkkinä mm. sosiaalisen median rajoitteita on poistettu ja kisatapahtumiin on tuotu lisäelementtejä parantamaan viihdearvoa ja visuaalisuutta. Graafinen ilme on uudistettu, äänimaailmaan on kiinnitetty huomiota, kisojen alkamisaikoja on tarkistettu jne. Uusien omistajien johdolla on toden teolla alettu pohtimaan myös lajin tulevaisuutta.
Enää ei tuudittauduta siihen, että laji kantaa itse itsensä kiristyvässä lajien välisessä kilpailutilanteessa, joka oikeastaan ei rajoitu edes urheilun kuluttamiseen, vaan ihmisten vapaa-ajan käyttöön kokonaisuudessaan.
On perustettu työryhmiä pohtiman lajin hyvinvointia, markkinointia ja ennen kaikkea urheilullista tilaa. Juuri tästä syystä tulevat vuodet ovat poikkeuksellisen merkittävät koko lajin historiassa. Totuus kuitenkin on, että itse kisatapahtumien ja toiminnan radalla täytyy olla lajin arvon mukaista. Hyvää reagointikykyä osoitettiin jo puuttumalla vaikeutuneeseen ohittamiseen muun muassa etusiipien muutoksella ensi kaudesta alkaen.
(Artikkeli jatkuu videon alla)
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Isommat uudistukset ovat luvassa reilun parin vuoden kuluttua, jolloin tekniset säännöt muuttuvat radikaalisti ja radalla nähdään jälleen seuraavan sukupolven kilpa-autot. Kun teknisen komitean johdossa on aikoinaan Ferrarin kukoistukseen nostanut ja jo Benettonilla dominoinut Ross Brawn, tulee suunta varmasti olemaan oikea. Myös tämä uuden ajan alku osuu sopimuskauteen.
Red Bullin uusi aika
Tiistaina kuultiin myös mielenkiintoinen ja varsin odotettu uutinen Red Bullin ja Hondan yhteistyöstä ensi kaudesta alkaen. Hondan kasvanut suorituskyky ja luotettavuus painoivat vaakakupissa Renault-perinteitä enemmän ja tulevat vuodet tarjoavat hyvin herkullisen kilpailun tallien välillä. Red Bull janoaa takaisin valtaistuimelle.
LUE MYÖS: Kommentti: Ottiko Red Bull kannattavan riskin Hondan kanssa?
Merkittävä asia lajin tulevaisuudessa liittyy myös rahanjakoon tallien välillä. Tasaisuuden ja oikeudenmukaisuuden perään ollaan huudeltu pitkään ja Concorde sopimuksen päättyminen 2021 tasoittanee tulovirtaa tiimien välillä.
Myös kilpailukalenteri on paisumassa tulevina kausina. On väläytelty jopa 25 osakilpailun mittaisia kausia, mutta tulevina vuosina luku asettunee 22-23 kisan suunnalle. Miamin sekä Hanoin kilpailut ovat olleet vahvimmin esillä lähitulevaisuudessa ja jatkossakin kalenteri laajentunee juuri Aasian sekä Amerikan mantereille. Kisoja siis piisaa.
Merkittävä osa vetovoimasta suomalaisittain formuloiden ympärillä liittyy totta kai seikkaan, että lajissa on vallinnut kotimainen ketju kuljettajia, lähes katkeamattomana Keke Rosbergin vuosista lähtien. Vaikka lajin maailmanmestarin Kimi Räikkösen ura kuninkuusluokassa ei jatkuisikaan tämän kauden jälkeen, pitää Valtteri Bottas perinnettä elossa Mercedeksellä.
Moneen kertaan todettu fakta on, että Bottas on otteillaan todistanut tallin johdolle lukuisia ketoja olevansa jatkosopimuksen arvoinen. Bottaksen taistelusta maailmanmestaruudesta saamme nauttia siis tulvinakin vuosina.
Haaste vastaan
Formula ykkösillä on erityinen paikka suomalaisten sydämissä, eikä ihme. MTV: n ja C Moren rooli tunnelmien välittäjänä ja formulaperinteen ankkurina vuosikymmenten ajan on kiistaton. Uusi sopimus varmistaa, että suomalaiskuljettajien ketjun tavoin, perinne myös viestinnän puolella jatkuu vahvana.
Luotto ja etuoikeus tunnelmien välittäjänä tuo mukanaan myös vastuun. Meidän pitää pystyä vastaamaan muutoksiin ja haasteeseen viestinnän puolella ja kehittyä lajin murroksessa. Laakereille ei sovi jäädä rullaamaan. Olen varma ja vakuuttunut, että pystymme vastaamaan haasteeseen ja kehitymme lajin kanssa.
Me kaikki formuloiden kanssa työskentelevät otamme haasteen nöyränä ja innoissamme vastaan. Seuraavat kolme kautta ovat formulan ystävän parasta aikaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.