Oliko Lewis Hamiltonin päätös olla tutustumatta Bakun uuteen katurataan henkistä sodankäyntiä kilpakumppaneitaan vastaan vai todellinen osoitus siitä, että F1-simulaattoreista on hyötyä lähinnä lahjattomille?
Kolminkertainen maailmanmestari ilmoitti Azerbaidzhaniin saavuttuaan, että hän jaksoi tutustua oikukkaaseen rataan vain seitsemän simulaattorikierroksen verran. Torstaina hän ei vaivautunut edes jalkautumaan pääkaupungin kaduille, kun kuskeilla oli aikaa tutustua radan muotoihin lähietäisyydeltä. Radan oppii ihan yhtä hyvin uuden konsolipelin kautta eikä siihen tarvita miljoonia ja miljoonia maksaneita simulaattoreita, Hamilton totesi.
MAINOS
Euroopan GP MTV Totalilla
Perjantai: Vapaat harjoitukset klo 11.55 ja 15.55
Lauantai: Harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55
Sunnuntai: Euroopan GP klo 15.55Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!
Hiukan samalla linjalla oli myös McLarenin Fernando Alonso, joka paukutteli ennen viikonloppua henkseleitään, ettei hän ajanut kierroksen kierrosta simulaattorilla. Samalla espanjalainen vitsaili, että uuden radan opiskeluun menee häneltä vain kaksi kierrosta – jos sitäkään.
Toista äärilaitaa edustivat Valtteri Bottas ja Sebastian Vettel, jotka käyttivät kumpikin kokonaisen kisan verran aikaa simulaattorin penkissä. Bottas kävi lisäksi kiertämässä radan pariin kertaan juosten ja professori Vettel kyykisteli asfaltin pinnassa töyssyjä mittaillen.
Ja mikä oli kaiken tämän vaikutus radalla? Hamilton iski tauluun nopeimmat kierrosajat kaikissa kolmessa harjoitussessiossa. Aika-ajoissa britin todellista vauhtia ei ehditty nähdä ollenkaan. Hän teki kahdessa avausosiossa tarvittavan jatkoon päästäkseen, mutta kolmannessa tuli ajovirhe, joka pilasi aika-ajon siihen paikkaan. Sellaista sattuu. Ja hyvin meni Kimi Räikkösenkin aika-ajo siihen nähden, ettei hän juuri panostanut radan opetteluun ja Ferrarilla on ollut tänä viikonloppuna suuria ongelmia saada renkaita toimimaan uudella radalla.
Hamilton ymmärsi aika-ajon jälkeen kysymyksen väärin ja luuli, että ”Baku pääsi puraisemaan sinua” viittasi heikkoon valmistautumiseen.
– En usko, että Baku puri minua. Minä yritin purra sitä eikä se toiminut. Ei sillä ollut mitään tekemistä radan kanssa, Hamilton kertoi äärirajojen hakemisesta.
Azerbaidzhanissa ajettava Euroopan GP osui kaikkine koukkuineen kalenterin keskelle erittäin kutkuttavaan vaiheeseen, kun kahden epäonnistuneen kisaviikonlopun jälkeen Nico Rosberg on äkkiä menettänyt MM-pisteissä etumatkansa Hamiltoniin nähden. Rosberg pääsi Hamiltonin virheen myötä helpolla, mutta on varmasti huomannut tiimikaverinsa yritykset horjuttaa rennolla ja välinpitämättömällä olemuksellaan vihollisensa itseluottamusta.
Ainakaan lauantaina tämä psyykkaus ei näkynyt Rosbergin otteissa. Hänellä on kuitenkin vielä paljon mietittävää siinä, miten hän onnistuu ottamaan lähtöruudukon asetelmista täyden hyödyn itselleen ja palauttamaan momentumin omiin käsiinsä. Hamiltonin tilanne ei ole ihanteellinen, mutta hän voi lähteä paineettomasti kisaan kymppiruudusta, kun taas Rosberg tarvitsee keulilta täydellisen startin, jotta pystyy pitämään lyhyen lähtösuoran jälkeen kärkipaikkansa ykkösmutkaan tultaessa. Hänen viereltään kisaan starttaa yllättävän hyvässä vauhdissa ollut Red Bullin Daniel Ricciardo ja takaa Ferrarin kaksikko Sebastian Vettel–Kimi Räikkönen.
Maailmanmestaruutta ei ratkaista vielä pitkään aikaan, mutta osakilpailuja tulee ennen kesätaukoa niin kovalla syötöllä, että jokaisessa kisalähdössä on mahdollisuus ottaa henkinen niskalenkki kilpailijoihin nähden – tai ajautua nopeasti pitkään tappiokierteeseen.