Formula ykkösten kuskimarkkinat ovat saamassa omituisia ja lajin kannalta haitallisia piirteitä, mikäli Esteban Ocon ja George Russell jäävät ilman tallipaikkaa – kuten nyt uhkaavasti näyttää.
LUE MYÖS: Nämä ensi vuoden F1-tallipaikat ovat varmistuneet – Kimin kohtaloa jännitetään
Ocon on mitä ilmeisimmin joutumassa sivuun Force Indialta Lance Strollin tieltä. Varikkohuhuissa Oconia soviteltiin sekä Renault-talliin että McLarenille, mutta viime viikkojen aikana kaikki näissä talleissa vapaana olevat paikat lipesivät Oconin käsistä.
Oconilla on toki vielä hyvä mahdollisuus paikkaan Haasilla, mutta jos se ei onnistu, niin Oconilla saattaa olla edessään siirto joko Saksan DTM-sarjaan tai Japanin Super Formula -sarjaan.
20-vuotias George Russell on puolestaan tehnyt selvää jälkeä pikkuformuloissa. Viime vuonna hän voitti debyyttikaudellaan GP3-sarjan mestaruuden ja tänä vuonna hän näyttäisi vievän F2-mestaruuden niin ikään debyyttikaudellaan. Hän on siis kulkenut täsmälleen sen polun, jonka on määritelty johtavan formula ykkösiin - ja voittanut matkallaan kaikki kilpakumppaninsa.
Russell olisi loistava kuljettaja esimerkiksi Toro Rossolle, jonka ideana on nimenomaan kehittää nuoria kuljettajia emotallille Red Bullille. Ongelmaksi nousee kuitenkin se, että Russell sattuu olemaan Mercedeksen nuorten kuljettajien ohjelman jäsen – eikä Red Bull halua auttaa päävastustajaansa kuskikehityksessä. Sama Mercedes-kytkös näyttäisi hidastavan myös Oconin urakehitystä.
Tästä on aiheutumassa suuri tappio lajille. Formula ykkösissä pitäisi ajaa maailman 20 parasta kuljettajaa. Ensi kaudella F1:stä puuttuu ainakin yksi heistä, kun Fernando Alonso siirtyy IndyCariin. Ja Kimi Räikkösen mahdollisen lopettamisen myötä sarjasta poistuisi toinenkin planeettamme parhaista kuljettajista. Jos samaan aikaan Oconin tasoinen taitonsa jo osoittanut kuljettaja joutuu ulos F1:stä eikä Russellin kaltainen nuori superlahjakkuus pääse edes sisään F1:een, niin formulasarjalla on käsissään akuutti ongelma kuljettajakehityksen suhteen. Mistä syntyvät tulevaisuuden kuljettajatähdet, jos edes juniorisarjojen täydellinen dominointi ei nosta kuljettajaa F1:een?
LUE MYÖS: Kommentti: Mitä ihmettä McLaren tekee lahjakkuuksille?
Mersu-pomo Toto Wolff on väläyttänyt tilanteeseen kovaa ehdotusta: tallit saisivat ajattaa nuoria kuljettajiaan kolmannessa autossa. Tämä toisi toki mahtavia mahdollisuuksia nuorille kuljettajille, mutta kolmansissa autoissa piilee myös ongelma: keskikastin tallien elämä kävisi entistäkin tukalammaksi, jos tuloslistan kärjen valtaisivat kolme Mersua, kolme Ferraria ja kolme Red Bullia.