Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoi eilen julkaistussa artikkelissa jarruvaloista keinona viestiä liikenteessä. Vesalaisen kirjoitus poiki uuden kysymyksen: Saako takapuskurissa roikkuvalle autoilijalle vilauttaa jarruvaloa?
Heitimme tämänkin kysymyksen Vesalaisen pureskeltavaksi. Näin hän kirjoittaa:
Tieliikennelain 34 §:ssä todetaan seuraavasti: ”Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota. Äänimerkki ei saa olla pitempi kuin on välttämätöntä. Valomerkki on annettava ajovaloja vilkuttamalla."
Oma tulkintani on, että ”jarruvalon käytöllä muiden tienkäyttäjien huomion kiinnittämiseen” tarkoitetaan, että jarrua painetaan ja vauhti hiljenee – siis jarruvalojen normaalia käyttöä. Mitään muita valomerkkejä ei jarruvaloilla saa antaa.
Pykälässähän todetaan myös, että ”valomerkki on annettava ajovaloja vilkuttamalla.” Sama pätee takasumuvalon käyttöön: sen enempää jarruvalot kuin takasumuvalokaan eivät ole ajovaloja.
Väärinymmärrys ja vaaratilanne ovat mahdollisia
Yhtäkkinen jarruvalon vilahdus saattaa aiheuttaa takapuskurissa roikkuvan pelästymisen. Tähän jarruvaloja vilautteleva, edellä ajava ”kouluttaja” tietysti pyrkiikin.
Metodi ei ole kuitenkaan hyvä, koska perässä roikkujan reaktiota on mahdotonta ennustaa. Hän voi pelästyä ja hätäpäissään reagoida tilanteeseen hyvinkin voimakkaasti. Lopputuloksena saattaa olla nokkakolari, ulosajo, ketjukolari tai muu onnettomuus. Tätä tuskin ”kouluttajakaan” haluaa.
Toisaalta edellä ajavan auton kuljettaja saattaa myös arvioida poljinvoiman väärin pyrkiessään jarruvalojen vilauttamiseen. Tällöin seurauksena on usein nopeuden yhtäkkinen aleneminen, vaikka alkuperäinen tarkoitus olikin vain väläyttää jarruvaloja. Tästä saattaa seurata oikea peräänajo ja ehkä jopa jotain muutakin vakavaa. Myös Tieliikennelaki kieltää tämän. 24§:ssä todetaan, ”ettei liikennettä saa estää tai haitata tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla.”
Älä provosoi
Jarruvalon vilauttaminen on myös omiaan provosoimaan. Se saattaa laukaista takapuskuria nuuhkivan auton kuljettajassa suunnattoman rattiraivopuuskan – kohtalokkain ja arvaamattomin seurauksin.
Liikenteessä tulisi välttää kaikenlaista provosoimista sekä vastaavasti myös provosoitumista. Jos muiden ajotapa ärsyttää, on paras tapa ”kouluttaa” niin, että itse ajaa sääntöjen mukaan ja esimerkillisesti. Myös taitoa joustaa tarvitaan eli omista oikeuksista on oltava valmis luopumaan tarvittaessa. Millekään yksittäisen liikennetilanteen ”maallikkokouluttamiselle” ei liikenteessä ole tarvetta.
Jos turvaväli taakse lyhenee, lisää sitä eteenpäin
Mikäli takapuskurissa roikkuvan ajo ärsyttää, kannattaa omaa turvaväliä lisätä eteenpäin. Näin edellä ajava ei pääse yllättämään itseä eikä näin ollen itsekään tule yllättäneeksi omassa takapuskurissa roikkujaa.