Mercedeksen äkillisessä tason romahduksessa saattaa hyvinkin olla kyse katseiden suuntaamisesta jo tuleviin F1-kausiin, toteaa C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen.
LUE MYÖS: Valtteri Bottas tunnustaa Mercedeksen eriskummallisen huolen: auto tuntuu liian hyvältä
MAINOS
C Moren huippu-urheilut
katsottavissa maksutta!C Moren suoratoistopalvelussa cmore.fi on asiakkaille maksuton kokeiluviikonloppu pe-su 27.9.-29.9.
Venäjän GP suorana 27.-29.9.
La: 3. harjoitukset klo 11.55, aika-ajot klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 14.00
Su: Venäjän GP klo 14.05, ennakkotunnelmat klo 13.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Mercedes otti kauden avauspuoliskolla jo tiukan otteen kuskien ja valmistajien mestaruuksista, mutta kesätauon jälkeen Ferrari on pyyhkinyt saksalaistiimillä lattiaa kolmessa kisassa putkeen.
Lewis Hamilton johtaa yhä kuskien MM-taistoa 96 pisteellä Valtteri Bottaksen jälkeen kolmantena oleviin Ferrarin Charles Leclerciin ja Red Bullin Max Verstappeniin. Valmistajien taistossa ero Ferrariin on myös mukavat 133 pistettä.
Ensimmäinen särö Mercedeksen kiiltävään kilpeen saatiin kuitenkin Venäjän perjantaiharjoituksissa, kun jälleen heikon alun viikonlopulle saanut tiimi paineli suoraan yhteiseen palaveriin eikä tallipomo Toto Wolffilta herunut luvattuja haastatteluita medialle.
– Kyllähän se kertoo, että jonkunlainen hermostuneisuus alkaa nousta ja pieni paniikki alkaa olla päällä, C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen näkee.
Kaksi ensimmäistä tappiota Belgiassa ja Italiassa menivät Ferrarin löytyneen suoranopeuden piikkiin, mutta kun mutkaisella Singaporen radalla tuli jälleen takkiin, Mercedeksessä alkoivat epäilykset loppukauden kulusta. Sotshin pettymys saisi jo paniikkinappulan pohjaan.
– Nyt tullaan Sotshiin, kaksi harjoitusta takana ja yllättäen Red Bullit ja Ferrarit menevät paljon paremmin kuin Mercedekset. Kyllähän se nyt vähitellen alkaa herättää porukkaa, Oikarinen sanoo.
– Ajo-ohjelma oli ihan täysin erilainen kuin normiperjantaina, ettei pystytty ajamaan pitkiä vetoja kovemmilla rengasseteillä, niin en tiedä, että onko siellä nyt pieni paniikki menossa.
Resurssit siirretty etuajassa tuleviin kausiin?
Onko Mercedes sitten sortunut tukevassa MM-johdossa lepsuiluun tai epäonnistunut viimeisissä päivityksissään? Tuskin sentään, mutta yksi selitys harvinaiselle voitottomalle putkelle saattaa olla siinä, että talli on suunnannut ennenaikaisesti katseensa jo tuleviin vuosiin.
– Ei se laiskuutta ole, mutta se on sitä normaalia resurssienhallintaa. Nyt ruvetaan tekemään jo 2020 autoa, ja sitten pitää muistaa, että 2021 on suuret sääntömuutokset tulossa, Oikarinen muistuttaa.
– Totta kai Mercedeksellä laitetaan ihmisiä jo tämänkin projektin kimppuun, jotta saataisiin mahdollisimman suuri etumatka siinä vaiheessa, kun säännöt muuttuvat, mutta nyt voi ollakin, että ollaan lyöty liikaa ihmisten työaikaa ja resurssia tuleviin vuosiin, ja tämä vuosi on jäänyt vähän liian vähälle.
– Nyt alkaa sitten se nuorallatanssi, että riittääkö tämä suorituskyky viemään tämän vuoden läpi – eli tuodaanko ne mestaruudet kotiin vai ei? Oikarinen toteaa.