Voimasuhteissa on tapahtunut valtava muutos vuoden takaiseen, kun formula ykkösten kausi jatkuu viikonloppuna yhdellä kalenterin klassikkoradoista Italian Monzassa. Nyt on Ferrarin paikka iskeä.
MAINOS
F1-kausi suorana C Morella – Italian GP viikonloppuna
Perjantai: Harjoitukset klo 11.55 ja 15.55
Lauantai: Harjoitukset klo 12.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Italian GP klo 16.00, ennakkotunnelmat klo 14.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
LUE MYÖS: Hamilton vertasi Ferrari-taistelua korttipeliin: "Bluffata voi vain muutaman kerran"
Mercedeksen tallipäällikön Toto Wolfin ilme on Belgian osakilpailun jälkeisessä lehdistötilaisuudessa aavistuksen huolestunut. Kisan päättymisestä on kulunut aikaa vajaa tunti. Lewis Hamilton, vielä MM-sarjan kärjessä ajava britti on tuonut hopeanuolen ruutulipulle toisena. Valtteri Bottas taisteli maaliin neljäntenä vaikeista lähtökohdista. Vielä vuosi sitten Span kisa oli avannut Mercedeksen voittoputken, joka päättyi vasta kolmen kisan jälkeen Malesiassa. Spa vaatii voimaa, nyt sitä ei ollut riittävästi. Wolff tiesi tämän.
Kisa-data Belgian kisasta kertoo kaiken oleellisen siitä, kuinka Ferrari on ajanut vuodessa tylysti Mercedeksen ohi rataosioilla, jotka vaativat puhtaasti voimaa ja ovat niin sanottuja täyden kaasun osuuksia. Näillä kyseisillä osuuksilla Mercedes hävisi Belgiassa Ferrarille noin puoli sekuntia kierroksella!
Ero on valtava. On selvää, että juuri nyt Ferrarilla on etu moottoritehoissa ja moottorin kokonaisvaltaisessa tehontuotossa Mercedekseen verrattuna. Tämän tunnusti myös Wolff ja nosti esiin muitakin mielenkiintoisia seikkoja. Ferrarilla osataan valjastaa juuri nyt uusiutuvasta energiasta saatava voima Mercedestä paremmin ja osa eroista selittyy ohjelmoinnilla ja monilla muilla pienellä yksityiskohdilla, joihin kilpailijoilla ei ole luonnollisesti ole mahdollista perehtyä.
Myös Shellin Ferrarille kehittämä polttoaine on noussut yhdeksi tekijäksi, kun arvioidaan voimasuhteiden muutosta vuoden takaiseen. Rypyt Wolffin otsassa on helppo ymmärtää.
LUE MYÖS: Ferrari ja Mercedes eri linjoilla – Italian viikonlopun rengasvalinnat julki
Viikonloppuna ajetaan jo Monzassa ja kaikki tietävät mitä se tarkoittaa. MM-sarjan nopein rata huutaa voimaa. Voimaa, jota Mercedeksellä tuntuukin nyt olevan liian vähän. Vielä viime kaudella Ferrari tuskaili kotikissassaan Mercedeksen ylivoimaa vastaan ja nyt vaikuttaa, että tilanne on muuttunut tylysti.
Vuoden 2017 Italian GP oli suorastaan nöyryytys Ferrarille. Nyt se lähtee viikonloppuun ennakkosuosikkina. Toki pienet marginaalit on edelleen syytä muistaa, mutta Ferrari on juuri nyt edellä.
On hyvin mielenkiintoista nähdä mihin Mercedeksen vauhti riittää, kun se pääsee ajamaan pienemällä siivellä. Vielä Belgiassa Mercedes käytti Ferraria enemmän siipeä, mutta moottoritehoista ei ole enää kompensoimaan lisääntynyttä ilmanvastustusta viime vuotiseen tapaan.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kausi 2018 on tarjonnut ikimuistoisia hetkiä jo 13 ensimmäisen kisan aikana. Kutkuttava asetelma kahden suuren välillä varmistaa myös sen, ettei tiimeissä voi ottaa vapaapäivää, vaan se, joka pystyy kehittämään autoaan aivan kalkkiviivoille saakka, tulee viemään niin kuljettajien kuin valmistajien mestaruuden. Tasaisuus varmistaa myös se, ettei kuskeilla ole varaa virheisiin. Nyt on ajettava autoa radalla, kuin huomista ei olisi. Paineet vain taitavat tällä hetkellä pistejohdosta huolimatta olla tiimillä, jonka autot on maalattu hopeisilla siveltimen vedoilla.
LUE MYÖS: Vettel varoittaa Hamiltonia: Automme on vahva kaikkialla