Suomalainen Docover hakee mobiilialan yli 100 000 osallistujan jättitapahtumasta uusia jakelijoita ja myyjiä älypuhelintensa näytön suojalaseille, jotka poikkeavat yhdellä tärkeällä tavalla kaikista muista vaihtoehdoista: suojalasissa näytön päällä näkyy hologrammikuva, kun puhelimen näyttö ei ole päällä.
Välittömästi, kun puhelimen näyttöön sytyttää valon, katoaa hologrammi näkyvistä eikä näin häiritse lainkaan käyttöä. Toiminta perustuu suojalasin sisältämään valoa hallitsevaan kerrokseen, jollaista muut eivät voi valmistaa. ”Ratkaisu on omamme ja olemme hakeneet sille patenttia”, kertoo Docoverin toimitusjohtaja Atso Toimela Mobiili.fille. Kuoret valmistaa kiinalainen yhteistyökumppani.
Docover solmii sopimuksia erilaisten brändien kanssa näiden hyödyntämisestä suojalaseissa. Toistaiseksi kovin sopimus on jalkapalloseura Real Madridin kanssa. Malliston lanseeraus on tapahtunut nyt Mobile World Congressin yhteydessä. Suomessa Docover-suojalaseja on jo myyty rajatusti Muumi- ja Jokerit-teemoin. Keväällä myyntiin on tulossa myös Angry Birds -mallisto.
Docover-suojalasit sijoittuvat hinnaltaan suojalasien ylempään päähän 20-30 euron hinnallaan.
”Olemme neuvotelleet yhteistyöstä myös laitevalmistajien kanssa”, toteaa Toimela. Vielä tältä osin ei kuitenkaan ole yksityiskohtaista kerrottavaa.
Lupaavalta idealta kuulostavalle Docoverille on älypuhelinten tämän hetken kehityksessä myös kaksi haastetta. Suojakuoren valmistaminen kaarevan näytön puhelimeen on tavallista tasapintaa huomattavasti vaikeampaa. Samoin yleistyvät aina päällä pysyvät näytöt eivät oikein sovi yhteen suojalasin hologrammin kanssa – tosin tässä tapauksessa hologrammi esimerkiksi voitaisiin tuoda vain pienemmälle osalle näyttöä.